Eveniment

Parlamentarii plătesc 82 de euro pentru un zbor intern cu Tarom, aproape la jumătate faţă de preţul cerut de companie unui pasager obişnuit

Suma alocată de Senat pentru cheltuielile cu deplasările interne ale senatorilor este de 11 mil. lei, potrivit bugetului pe 2014.

Suma alocată de Senat pentru cheltuielile cu deplasările interne ale senatorilor este de 11 mil. lei, potrivit bugetului pe 2014.

Autor: Mirabela Tiron

23.09.2014, 00:06 1140

Deputaţii şi senatorii români călătoresc cu Tarom pe rute interne cu 82 de euro (cursă dus, preţul fiind acelaşi indiferent de destinaţie), în limita a patru călătorii lunare decontate de Parlament, în timp ce preţul plătit de un pasager normal, care îşi face rezervare cu o săptămână înainte, este uneori chiar dublu pe anumite rute. De exemplu, un bilet de avion pe ruta Bucureşti-Oradea se vinde cu 150 de euro cu rezervare făcută ieri pentru plecare peste o săptămână, pe 29 septembrie, potrivit datelor afişate de site-ul de rezervări al Tarom. Călătoria durează aproape o oră şi jumătate.

Această facilitate este valabilă pentru parlamen­tari pe relaţia Bucureşti-cir­cumscripţia electorală în care au fost aleşi şi invers.

În ceea ce îl priveşte pe pasagerul simplu, acesta nu are alternativă atractivă pentru a ajunge la Oradea, de exemplu, unde preţul biletului este, pentru el, dublu faţă de cel pe care îl achită parlamentarul. Cu trenul distanţa dintre cele două oraşe este parcursă în 12 ore, iar tariful biletului este de 330 de lei, la vagonul de dormit single, iar cu maşina se fac 8-9 ore, costul unei deplasări pe această rută ajungând la aproape 300 de lei. Lipsa unor conexiuni eficiente pe cale rutieră sau feroviară între cele două oraşe ar trebui să îi stimuleze pe români să aleagă transportul aerian, însă tarifele mari, neatractive, reprezintă o barieră, ceea ce se vede în traficul în scădere cu 10% la Tarom pe curse interne în prima jumătate a acestui an.

„Am vrut să merg la Timişoara pentru un weekend să vizitez oraşul, în care nu am fost niciodată până acum, însă preţul biletului de avion de la Tarom (200 de euro dus-întors) m-a descurajat, la fel şi durata mare a călătoriei cu trenul“, spune Cristian, 27 de ani, din Bucureşti. Compania aeriană are zboruri din Capitală spre Baia Mare, Cluj, Iaşi, Oradea, Satu Mare, Târgu Mureş, Timişoara şi Sibiu.

Chiar şi unii deputaţi admit că doar în caz de urgenţă aleg să se deplaseze pe curse interne în interes propriu, când sunt obligaţi să îşi plătească biletul.

„Călătoresc cu Tarom de la Iaşi la Bucureşti cam o dată pe săptămână în interes de serviciu. Înainte, prin 2012, călătoriile cu avionul pe curse interne erau nelimitate, acum putem face maximum patru călătorii dus-întors pe lună. În interes personal am mers doar când am avut o urgenţă. Biletul de avion este foarte scump pentru nivelul de salarizare din ţară, 500 de lei pentru Iaşi-Bucureşti, de aceea nu mă deplasez cu familia cu avionul prin ţară“, a spus Viorel Ionel Blăjuţ, deputat de Iaşi. Un zbor (doar dus) de la Iaşi la Bucureşti costă 133 de euro cu rezervare făcută ieri pentru 28 septembrie, după cum arată datele de pe site-ul de rezervări al Tarom. Principalii clienţi ai companiei de stat pe cursele regulate interne sunt deputaţii şi oamenii de afaceri care călătoresc în interes de serviciu.

„Valoarea contractului încheiat de Camera Deputaţiilor cu Tarom pentru deplasările deputaţilor pe cursele interne pentru anul 2014 este de 4 milioane de lei (900.000 euro), inclusiv TVA. Contractul a fost încheiat în data de 21 ianuarie 2014“, au transmis oficialii Camerei Deputaţilor.

Nivelul tarifelor de transport aerian pentru cursele regulate interne, negociat la încheierea contractului de servicii pentru anul 2014, este de 82 euro dus şi 164 euro dus-întors plus TVA. La acest tarif se adaugă  taxele aferente transportului aerian care diferă în funcţie de aeroport, arată aceeaşi sursă. Tariful este acelaşi pentru toate cursele interne pe care operează compania Tarom.

Anul trecut, suma prevăzută pentru serviciile de transport aerian pentru deputaţi pe cursele interne Tarom era de 3,9 milioane de lei (886.000 de euro), din care a fost cheltuită suma de 3,7 milioane de lei (840.000 de euro), potrivit reprezentanţilor Camerei Deputaţilor.

„Nivelul tarifelor de transport aerian pentru cursele regulate interne este negociat la încheierea contractului de servicii, este ferm şi nu poate fi modificat pe toată durata valabilităţii contractului. Toţi deputaţii călătoresc la clasa economic“, potrivit oficialilor Camerei Deputaţilor.

Şi senatorii au asigurate patru curse dus-întors pe lună cu avionul pe curse interne din circumscripţia electorală de care aparţin.

„De cel puţin două ori pe lună călătoresc cu avionul la Bucureşti, în total avem patru curse lunar cu avionul“, a spus senatorul de Timiş Matei Suciu.

Suma alocată de Senat pentru cheltuielile cu deplasările interne ale senatorilor este de 11 milioane de lei, potrivit bugetului pe 2014.

În timp ce traficul pentru curse interne a scăzut la Tarom cu 10%, cel pentru zboruri externe a crescut cu 12% în primele şase luni din acest an. În total compania a transportat un milion de pasageri în prima parte a anului.

Tarom este prima companie de stat la care a fost instituit management privat, în noiembrie 2012. Christian Heinzmann ocupă poziţia de director general al companiei, pentru care primeşte un salariu net de 10.000 de euro pe lună. Obiectivul mandatului său este eficientizarea companiei şi trecerea pe profit.

 Anul trecut, veniturile totale ale companiei de stat s-au ridicat la 1,2 miliarde de lei (272 mil. euro), nivel relativ similar cu cel din anul anterior. Compania şi-a redus pierderile cu 44%, până la 130 mil. lei (30 mil. euro).

Compania de stat operează zboruri în 50 de destinaţii cu o flotă formată din 24 de aeronave Airbus, Boeing şi ATR. Anul acesta Tarom aniversează 60 de ani de la înfiinţare. 

Dacă pe rute interne Tarom  nu are nicio concurenţă, pe cele externe se bate cu operatorul low-cost Wizz Air, care şi-a crescut numărul de pasageri cu 18% anul trecut, până la 3,2 milioane de pasageri, cu Blue Air şi companii tradiţionale precum grupul Lufthansa, Air France-KLM sau British Airways.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO