Eveniment

Patronatul Companiilor de Tehnică în Evenimente, un sector cu 60.000 de angajaţi şi afaceri de 3,8 mld. de euro, cere ajutor de la Guvern: extinderea amânării ratelor la bancă, scutirea de la plata TVA şi CAS, dar şi continuarea şomajului tehnic

Patronatul Companiilor de Tehnică în Evenimente, un sector cu 60.000 de angajaţi şi afaceri de 3,8 mld. de euro, cere ajutor de la Guvern: extinderea amânării ratelor la bancă, scutirea de la plata TVA şi CAS, dar şi continuarea şomajului tehnic

Autor: Robert Manea

05.01.2021, 19:23 1144

Patronatul Companiilor de Tehnică în Evenimente (PACTE) solicită Guvernului României ajutor privind situaţia actuală a industriei de organizare de evenimente, afectată de pandemia COVID-19. Printre propunerile de soluţionare se numără şi: reconfigurarea programelor de creditare, măsuri legislative cu privire la taxele şi impozitele datorate bugetului de stat, cât şi supliment pentru costuri fixe prin fonduri de urgenţă. 

De la începutul pandemiei, sectorul economic al organizării de evenimente a înregistrat o scădere a cifrei de afaceri de peste 80% în contextul pandemic COVID-19. Astfel pentru anul 2021 rămâne o prognoză pesimistă.

Mai jos regăsiţi ataşată scrisoarea PACTE către Guvern.

”Stimate domnule Prim - Ministru

Având în vedere contextul actual de prelungire a restricţiilor în ceea ce priveşte organizarea de evenimente şi festivaluri pe teritoriul României, în contextul Pandemiei COVID 19 precum şi lipsa unui orizont estimat de timp în care industria se va putea relansa, va comunicăm următoarele:

Sectorul economic al organizării de evenimente a înregistrat din martie 2020 o pierdere continuă a cifrei de afaceri de peste 80%, cu o prognoză negativă pe 2021. Ofertele de sprijin de până în prezent nu permit supravieţuirea majorităţii acestei ramuri economice întrucât acestea sunt destinate primii părţi a anului 2020, nu acoperă pierderile pentru anul 2020 iar până în prezent nu au fost inacasate . Blocarea operaţiunilor dispusă de stat durează în mod evident mai mult decât în alte ramuri economice, iar după ridicarea restricţiilor, ar fi necesare minim 3 luni ca acest domeniu să ajungă la un grad de funcţionare minimalist, din cauza nevoilor de planificare şi organizare a unui eveniment.

Branşa este într-o situaţie absolut specială, deoarece este prima afectată şi va avea nevoie de cel mai mult timp de relansare (problema „First in Last out“).

Domeniul Producţiei de evenimente şi servicii conexe (CAEN 9001; 9002; 9003, 9001, 9002, 9003, 9004, 1820, 5911, 5920, 6020, 7311, 7420, 8552, 9321, 8230, 7490, 9329) este un sector de afaceri total închis încă de la începutul Pandemiei COVID 19 (cca. 9 luni).

Branşa organizării de evenimente şi servicii conexe din România este reprezentată de un număr de 34.410 companii (1,62% din total companiilor din România). Sunt angajaţi cca. 60.000 de oameni iar cifra de afaceri pentru anul 2019 este de de aprox. 3,8 miliarde de EUR.

Datorită efectelor mari de plus valoare pe care organizările de evenimente le produc în branşe învecinate, îndeosebi HORECA, considerăm că la cifra de afaceri realizată de către companiile din branşă de evenimente se poate adaugă şi 20 % din cifra de afaceri a industriei HORECA pe 2019 de aprox. 5 miliarde de EUR, => încă cca. 1,1 miliarde de EUR.

PROBLEMELE CONCRETE:

FALIMENTAREA COMPANIILOR DE PROFIL ŞI INCAPACITATEA DE A SE PĂSTRA ANGAJAŢII

INCAPACITATEA DE PLATĂ RATE BANCARE - Companiile implicate au realizat investiţii de milioane de euro (majoritatea cu sprijin financiar bancar) în echipamente şi scenotehnica, bunuri care se degradează şi totodată devalorizează extrem de repede din cauza evoluţiei tehnologiei; Având în vedere prevederile OUG 37/2020, Companiile afectate de Pandemia Covid 19 pot beneficia de amânarea ratelor bancare pe o perioada de până la maxim 9 luni cumulat. Conform celor menţionate anterior, industria organizarilor de evenimente a fost prima închisă (martie 2020), în rezent perioada de 9 luni de amânare a ratelor fiind insuficientă.

SUPRAÎNDATORAREA - Companiile pierd lunar câştigul anual mediu. Forţa de rentabilitate nu este suficientă pentru a aduce capital extern iar capitalul propriu nu este disponibil în suficientă măsură => tendinţa de îndatorare este prea mare. Creditele pentru situaţii de urgenţă sunt folosite fără excepţie pentru deservirea costurilor fixe. Cu cât mai mult vor dura interdicţiile de organizare a evenimentelor, cu atât mai dramatică va fi supraîndatorarea.

EFECTELE COSTURILOR FIXE - Societăţile implicate au cheltuieli şi obligaţii fixe lunare (chirii, rate bancare, maintenanta echipamente, servicii conexe întreţinere, leasing-uri, taxe buget de stat, salariaţi etc) care necesită onorate, indiferent de faptul că veniturile societăţilor implicate s-au redus şi se vor reduce în continuare semnificativ în condiţiile restricţionării organizării de evenimente atât pe plan naţional cât şi pe plan internaţional, situaţie care se estimează a se prelungii având în vedere numărul de cazuri înregistrate în ultima perioada şi totodată lipsa unei soluţii concrete şi eficiente de limitare a răspândirii COVID 19;

PROPUNERI DE SOLUŢIONARE:

În conformitate cu prevederile Legii Dialogului Social şi pentru promovarea bunelor pratici din domeniul dialogului social tripartit conform dispozotiilor articolului 75, vă solicităm în mod respectos înfiinţarea în regim de urgenţă, a unui grup de lucru care să se implice activ pentru un dialog de salvare a industriei, format din reprezentanţi ai Guvernului României, Ministerului Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului Fondurilor Europene, împreună cu care să implementăm soluţiile deja identificate de către PACTE mai jos, pe modelele deja implementate şi funcţionale în alte ţări UE şi non UE precum : Germania, Austria, Belgia, Olanda şi Elveţia..

RECONFIGURAREA PROGRAMELOR DE CREDITARE – Extinderea termenului de amânare de plata a ratelor în relaţia cu băncile/societăţile financiare din România, pentru companiile care îşi pot dovedi lipsa posibilităţilor de achitare a ratelor cu până la 3 luni după ridicarea tuturor restricţiilor.

MĂSURI LEGISLATIVE CU PRIVIRE LA TAXELE ŞI IMPOZITELE DATORATE BUGETULUI DE STAT – Scutirea de la plata TVA, a impozitului pe venit, a contribuţiilor sociale aferente salariilor, şi continuarea acordării ajutorului pentru şomajul tehnic pe perioada restricţiilor şi 3 luni după revenire;

SUPLIMENT PENTRU COSTURI FIXE PRIN FONDURI DE URGENŢĂ – Se recomandă un fond de ajutorare pentru situaţii de urgenţă. Un asemenea fond există deja în alte ţari membre UE, Austria, Germania etc. cu baza de calculaţie încheierea ultimului exerciţiu financiar (2019). În acest sens, va rugăm să regăsiţi în continuare o propunere de sprijin a sectorului pe care îl reprezentăm, cu măsuri prin care se va reuşi salvarea de la colaps a sectorului economic al organizării de evenimente, sector deosebit de afectat de criză.

Solicitările noastre au la baza şi măsurile de sprijin acordate deja de către Guvernul României în ceea ce priveşte industria HORECA din România (, în dată de 31.12.2020 oferindu-se 2,5 miliarde de lei pentru sectorul HORECA în 2021), industrie care a funcţionat parţial la supracapacitate (domeniul Hotelier) şi care deşi nu a fost “închisă” în totalitate că cea a organizarilor de evenimente, beneficiază de sprijin din partea Guvernului României.

Va rugam sa aveţi in vedere ca orice restricţii impuse datorita prevenirii si răspândirii COVID-19, au implicaţii negative asupra diverselor segmente ale mediului de afaceri, si in consecinţă va recomandăm, in paralel cu restricţiile necesare, sa veniţi cu masuri adecvate de atenuare a acestor consecinţe negative asupra mediului de afaceri.

Avem nevoie urgentă de o perspectivă!

Cu stimă,

Patronatul Companiilor de Tehnică in Evenimente”

Patronatul Companiilor de Tehnica in Evenimente – PACTE este o organizatie non-guvernamentala care reuneste firmele ce presteaza servicii tehnice in industria evenimentelor. Patronatul este deschis tuturor companiilor de profil care adera la principiile si valorile patronatului.

AFACERI DE LA ZERO