Eveniment

Patru din zece români au ajuns să cumpere online. Când sunt în magazin se orientează după ofertele promoţionale

Foto Shutterstock

Foto Shutterstock

Autor: Ana Maria Petcana

06.08.2014, 00:03 281

Mediul online este cea mai utilizată sursă de informare pentru consu­ma­torii români în procesul de achiziţie a unui produs sau serviciu, arată studiul „Ex­perienţa de cumpărare în era consu­ma­torilor digitali“, lansat de EY Ro­mânia.

„La nivel global două treimi dintre consumatori sunt acum consumatori digitali, adică utilizează mediul online în procesul de cumpărare. În România procentul este acum de numai 41%, însă pe măsură ce generaţia Y acce­sează niveluri de venituri superioare, acest tip de consumatori va „prelua” şi piaţa locală. Mai mult, hypertasker-ii digitali, consideraţi cumpărătorii viitorului, sunt cei mai sofisticaţi şi mai exigenţi dintre cumpărătorii digitali. De aceea, pro­du­cătorii şi furnizorii de servicii din Ro­mânia încep să acorde atenţie mediului online ca parte a unei abordări integrate omnichannel, atât din punctul de vedere al prezentării ofertei lor, cât şi al promovării“, a declarat Elena Badea, director de marketing al EY România.

Studiul EY arată că în România 4 din 10 cumpărători sunt deja consu­matori digitali, faţă de 6 din 10 la nivel global.

„Pe de altă parte, în România din 10 consumatori digitali doar 6 se infor­mează online, dar cumpără din magazin, 3 cumpără online după ce s-au informat inclusiv din magazin, iar unu este hypertasker digital, adică este în prin­cipal interesat de caracteristicile tehnice şi de atitudinea socială şi etică a com­paniei producătoare a bunu­rilor/ser­viciilor pe care intenţionează să le achiziţioneze“, potrivit EY.

Consumatorii români tineri se informează mai ales online în privinţa caracteristicilor, disponibilităţii şi preţului produselor şi serviciilor de care sunt interesaţi.

Majoritatea respondenţilor susţin că informaţia oferită de mediul online este folositoare sau foarte folositoare (61% pentru produse şi 52% pentru servicii). Se observă faptul că informaţiile din mediul online referitoare la servicii sunt considerate ca fiind mai puţin relevante decât cele despre produse.

În ceea ce priveşte preferinţele de plată pentru produsele şi serviciile achi­ziţionate, 62% dintre români preferă plata în numerar, peste consumatorii din Orientul Mijlociu (60%) şi mult peste media globală (39%).

Consumatorii români preferă nume­rarul chiar mai mult decât consu­matorii chinezi sau indieni, în timp ce media Europei de Est este de 51%.

Întrebaţi care sunt caracteristicile pentru care ar fi dispuşi să plătească în plus, românii au indicat disponibilitatea ime­diată, serviciile premium şi persona­lizate, dar şi produsele de lux (12%), produsele eco (9% dintre respondenţi) şi produsele româneşti (9%).

Studiul a analizat percepţiile asupra întregii experienţe de cumpărare a unui număr de 310 consumatori români cu vârsta între 20 şi 35 de ani.

Românii sunt loiali în cea mai mare măsură furnizorilor de servicii de telefonie mobilă şi internet (30%), în ordinea preferinţelor urmând automobilele, hainele, alimentele şi serviciile medicale, iar la polul opus, cu cel mai redus ataşament faţă de brand, se regăsesc creditele şi asigurările.

„53% dintre respondenţi spun că sunt loiali faţă de brandul produselor analizate, iar 42% faţă de brandul serviciilor analizate. De cealaltă parte, 7% dintre consumatorii tineri afirmă că nu sunt deloc loiali brandurilor de produse, iar 15% dintre ei nu sunt deloc loiali brandurilor de servicii“, potrivit studiului „Experienţa de cumpărare în era consumatorilor digitali“, lansat de EY România.

Deşi brandul contează destul de mult în decizia de cumpărare, respondenţii spun că sunt influenţaţi cel mai mult de garanţia şi calitatea produ­sului/serviciului (32% în România, faţă de 27% la nivel global), urmate de preţul şi condiţiile de livrare (20% în România, faţă de 29% media globală).

„Atunci când se află în magazin, factorii cheie care contribuie la decizia de cumpărare sunt ofertele promo­ţionale (48%) şi disponibilitatea pro­duselor sau serviciilor (38%). Asistenţa la cumpărare şi termenii de livrare sunt de asemenea factori relevanţi (26% din respondenţi au afirmat că au un impact foarte puternic în decizia lor de cumpărare), însă aspectul magazinului nu e un considerat ca factor notabil atunci când se ia decizia de cumpărare pentru produsele şi serviciile analizate“, menţionează studiul.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO