Eveniment

Pe verde înainte de scumpirea tarifelor: afaceri la Metrorex de 300.000 euro/zi şi profit, în T1

Pe verde înainte de scumpirea tarifelor: afaceri la Metrorex de 300.000 euro/zi şi profit, în T1

Foto: Silviu Matei

Autor: Ioan Dornescu

22.05.2015, 00:00 492

Compania care administrează me­troul bucureştean, Metrorex, a încheiat primul trimestru al acestui an cu o cifră de afaceri de 134,9 milioane lei (30,3 mi­lioane euro), în creştere cu 16,8% faţă de perioada similară din 2014.

În plus, compania a raportat un profit de 1,8 milioane lei (400.000 euro) în perioada de referinţă, după pierderile de 20,3 milioane lei din intervalul ianuarie-martie 2014. Însă compania poate vorbi de „profit“ într-o astfel de situaţie doar pentru că adună la venituri şI subvenţiile de stat.

Principalele elemente care deter­mină cifra de afaceri a companiei sunt veniturile din activitatea de transport al călătorilor şi subvenţiile de la bugetul de stat, ambele fiind mai mari în T1 faţă de perioada ianuarie-martie 2014.

Astfel, în primele trei luni ale acestui an veniturile din transportul călătorilor au totalizat 46,5 milioane de lei (Ă9%), iar subvenţia de la buget a crescut cu 22%, la 81,9 mi­lioane de lei.

WikiZF: Profilul companieiMetrorex

La finele lunii martie, tarifele de călătorie de metroul au fost scumpite cu până la 33%, în ciuda mai multor proteste şi petiţii din partea călătorilor, nemul­ţumiţi inclusiv de retragerea abonamentului de 62 de călătorii. Ministerul Transporturilor a explicat că ajustarea tarifelor va conduce la o creştere a veniturilor proprii ale Metrorex cu aproximativ 1 milion de euro lunar, sumă necesară acoperirii deficitului de finanţare a companiei pe acest an. Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul datează din vara anului 2012.

În primele trei luni, Metrorex a avut un număr de 45,9 milioane călători, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014, când au fost 44,1 milioane pasageri.

„Investiţiile realizate în primul trimestru al anului în curs au în vedere continuarea investiţiilor din anii precedenţi. Acestea vizează extinderea Magistralei 4 cu două noi staţii, Laminorului şi Străuleşti, un depou şi un terminal multimodal, respectiv construcţia liniei de metrou Magistrala 5 – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei, cu 10 staţii şi un depou”, spun reprezentanţii companiei de stat.

Megalicitaţia organizată de Metrorex pentru achiziţia a până la 51 de trenuri noi, cu o valoare estimată la 2 miliarde lei, care a fost atribuită companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), este blocată în prezent, după ce procurorii DNA au intrat pe fir şi cercetează posibile infracţiuni de luare de mită şi abuz în serviciu.

O altă licitaţie a companiei, estimată la 1 miliard de lei, pentru lucrări de finisaje la Magistrala 5, se află în prezent în faza de soluţionare a contestaţiilor.

Parcul Metrorex cuprinde 62 de trenuri electrice (unităţi compuse din 6 vagoane) livrate de canadienii de la Bombardier, care au fost produse în perioada 2002-2007, precum şi 16 trenuri produse anul trecut de CAF. La sfârşitul lui 2014, Metrorex a comandat de la spanioli alte 8 unităţi, care vor fi livrate în acest an.

În parcul companiei se regăsesc şi 45 de rame electrice (2 vagoane) produse local, de Astra Arad, în perioada 1978-1995.

Compania a programat pentru acest an afaceri de 572 milioane lei, în creştere cu 4 milioane lei faţă de nivelul preliminar de anul trecut, şi profit «zero », la fel ca în 2014.

AFACERI DE LA ZERO