Eveniment

Pe verde înainte de scumpirea tarifelor: afaceri la Metrorex de 300.000 euro/zi şi profit, în T1

Foto: Silviu Matei

Foto: Silviu Matei

Autor: Ioan Dornescu

22.05.2015, 00:00 517

Compania care administrează me­troul bucureştean, Metrorex, a încheiat primul trimestru al acestui an cu o cifră de afaceri de 134,9 milioane lei (30,3 mi­lioane euro), în creştere cu 16,8% faţă de perioada similară din 2014.

În plus, compania a raportat un profit de 1,8 milioane lei (400.000 euro) în perioada de referinţă, după pierderile de 20,3 milioane lei din intervalul ianuarie-martie 2014. Însă compania poate vorbi de „profit“ într-o astfel de situaţie doar pentru că adună la venituri şI subvenţiile de stat.

Principalele elemente care deter­mină cifra de afaceri a companiei sunt veniturile din activitatea de transport al călătorilor şi subvenţiile de la bugetul de stat, ambele fiind mai mari în T1 faţă de perioada ianuarie-martie 2014.

Astfel, în primele trei luni ale acestui an veniturile din transportul călătorilor au totalizat 46,5 milioane de lei (Ă9%), iar subvenţia de la buget a crescut cu 22%, la 81,9 mi­lioane de lei.

WikiZF: Profilul companieiMetrorex

La finele lunii martie, tarifele de călătorie de metroul au fost scumpite cu până la 33%, în ciuda mai multor proteste şi petiţii din partea călătorilor, nemul­ţumiţi inclusiv de retragerea abonamentului de 62 de călătorii. Ministerul Transporturilor a explicat că ajustarea tarifelor va conduce la o creştere a veniturilor proprii ale Metrorex cu aproximativ 1 milion de euro lunar, sumă necesară acoperirii deficitului de finanţare a companiei pe acest an. Ultima scumpire a călătoriilor cu metroul datează din vara anului 2012.

În primele trei luni, Metrorex a avut un număr de 45,9 milioane călători, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014, când au fost 44,1 milioane pasageri.

„Investiţiile realizate în primul trimestru al anului în curs au în vedere continuarea investiţiilor din anii precedenţi. Acestea vizează extinderea Magistralei 4 cu două noi staţii, Laminorului şi Străuleşti, un depou şi un terminal multimodal, respectiv construcţia liniei de metrou Magistrala 5 – Secţiunea Râul Doamnei – Eroilor, inclusiv Valea Ialomiţei, cu 10 staţii şi un depou”, spun reprezentanţii companiei de stat.

Megalicitaţia organizată de Metrorex pentru achiziţia a până la 51 de trenuri noi, cu o valoare estimată la 2 miliarde lei, care a fost atribuită companiei spaniole Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), este blocată în prezent, după ce procurorii DNA au intrat pe fir şi cercetează posibile infracţiuni de luare de mită şi abuz în serviciu.

O altă licitaţie a companiei, estimată la 1 miliard de lei, pentru lucrări de finisaje la Magistrala 5, se află în prezent în faza de soluţionare a contestaţiilor.

Parcul Metrorex cuprinde 62 de trenuri electrice (unităţi compuse din 6 vagoane) livrate de canadienii de la Bombardier, care au fost produse în perioada 2002-2007, precum şi 16 trenuri produse anul trecut de CAF. La sfârşitul lui 2014, Metrorex a comandat de la spanioli alte 8 unităţi, care vor fi livrate în acest an.

În parcul companiei se regăsesc şi 45 de rame electrice (2 vagoane) produse local, de Astra Arad, în perioada 1978-1995.

Compania a programat pentru acest an afaceri de 572 milioane lei, în creştere cu 4 milioane lei faţă de nivelul preliminar de anul trecut, şi profit «zero », la fel ca în 2014.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO