Eveniment

Piaţa de retail, încotro? Strategiile jucătorilor din retail după trei ani de scădere a consumului

Piaţa de retail, încotro? Strategiile jucătorilor din retail după trei ani de scădere a consumului

Foto Shutterstock

Autor: Cristina Rosca

11.10.2011, 00:04 494

Piaţa locală de retail a resimţit din plin criza finan­ciară şi economică, în condiţiile în care con­sumul a scăzut cumulat cu circa 20% din 2009 până în prezent.

Luna iulie a acestui an a venit cu primele veşti bune de la comerţul cu amă­nuntul, care a revenit în teritoriul pozitiv după doi ani şi jumătate de scăderi aproape neîn­trerupte în condiţiile creşterii salariilor şi re­luării creditării. Totuşi, entuziasmul nu a durat decât o lună, în august declinul depăşind 10%.

Care sunt perspectivele de viitor, cât va mai continua declinul şi care sunt soluţiile pentru remedierea acestei situaţii? La aceste între­bări vor încerca să răspundă joi speakerii invi­taţi la seminarul "Retailul şi consumul după trei ani de criză: strategii de succes", orga­nizat de Ziarul Financiar.

La această ediţie a seminarului pe retail pe care ZF îl organizează în fiecare an vor parti­ci­pa executivi din retailul cu dominanţă ali­mentară, din retailul de mobilă şi consultanţi.

La evenimentul, care va reuni 120 de in­vi­taţi din acest sector, se vor atinge subiecte pre­cum "De ce continuă retailerii să in­ves­teas­că sute de milioane de euro pe piaţa locală într-o perioadă în care consumul scade?", "Cum a schimbat criza comportamentul de con­sum? Care sunt principalii factori care in­flu­enţează pro­cesul de achiziţie la români?", "Cât mai scade consumul? Vom mai vedea rate de creş­tere similare celor din perioada de boom?".

Comerţul, încotro?

Speakerii, printre care se numără Alexan­dru Vlad, directorul executiv al reţelei de ma­ga­zine cash & carry Selgros, cu afaceri de peste 760 mil. euro, Dan Şucu, proprietarul Mo­bex­pert şi preşedintele Asociaţiei Marilor Re­ţele Comerciale din România, Thomas Krenn­bauer, membru în consiliul de administraţie al Devin, cel mai mare îmbuteliator de apă din Bul­garia, şi Adrian Comăneci, senior project mana­ger în cadrul companiei de constultanţă şi research Contrast Management Consulting & Training România, vor încerca de asemenea să răspundă la întrebări precum ce se va întâmpla cu retailul tradiţional şi cum se va continua "lupta" mărcile proprii vs. mărcile indepen­dente.

Printre temele evenimentului ZF din data de 13 octombrie se numără şi "De ce continuă retailerii să investească sute de milioane de euro pe piaţa locală într-o perioadă în care con­sumul scade?". În ultimii doi ani şi jumă­tate cele mai mari companii din domeniile ali­mentar, bricolaj şi îmbrăcăminte au investit circa 1 miliard de euro în deschiderea de noi magazine în pofida crizei economice şi consu­mului în scădere.

Jucători precum Kaufland, Dedeman sau Lidl, fie ei români sau străini, au mizat în con­tinuare pe piaţa locală în pofida faptului că trendul descendent al consumului continuă.

Totuşi, potrivit consultanţilor, potenţial de creştere există pentru piaţa de retail evaluată la 30 mld. euro. Doar în cazul retailului modern, con­sultanţii mizează pe o creştere cu circa 60% până în 2020, în condiţiile în care românii chel­tu­iesc în prezent doar 1.100 de euro pe an în acest tip de magazine, de patru ori mai puţin decât media la nivelul Uniunii Europene, po­tri­vit unui studiu al companiei Oxford Eco­no­mics. Astfel, în următorii zece ani, doar retailul cu dominanţă alimentară ar putea câştiga 10 mld. euro faţă de cele 16 mld. euro din prezent.

Un alt motiv pentru care retailerii au mizat pe expansiune într-o perioadă dificilă pentru economie şi comerţ este faptul că situaţia economică dificilă a ieftinit chiriile şi preţurile terenurilor.

Totuşi, criza şi-a pus amprenta asupra unor jucători din piaţă, care nu au reuşit să traverseze această perioadă. Pentru multe dintre afacerile româneşti din comerţ insolvenţa a devenit cuvântul de ordine. Exemple în acest sens sunt Pic, business deţinut de fraţii Penescu, Univers'all (Răzvan Petrovici) sau Ethos (Ion Şoloman). De această situaţie au beneficiat companiile străine mari, care au făcut achiziţii în rândul "bolnavilor". Acestea au continuat să vină cu bani în România în aşteptarea creşterii consumului. Printre rechinii din comerţ se numără Mega Image şi Profi.

Retailerii moderni au fost cei mai activi şi sunt în continuare interesaţi să deschidă magazine. Acest segment de piaţă a reuşit în mai puţin de două decenii să prindă din urmă retailul tradiţional, şi să ajungă să deţină jumătate din comerţ. Ce va întâmpla cu comerţul tradiţional în această situaţie rămâne de văzut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO