Eveniment

Pieţele din Golf se pot deschide cu ajutorul parteneriatelor

Autor: Gabriel Razi

13.04.2011, 23:30 69

Firmele româneşti interesate de pieţele din Golful Persictrebuie să intre în parteneriate cu oamenii de afaceri din aceazonă şi să fie prezente la târguri şi expoziţii - sunt două dintrerecoman­dările cu care vin reprezentanţii oamenilor de afaceriarabi la o lună după ce au fost prezenţi la Bucureşti cu ocaziaunui forum de afaceri.

"Cu partenerii arabi s-au pierdut tempo-uri, legăturile se potreînnoda. România nu trebuie să facă promisiuni pe care nu le poateîndeplini", spune Dumitru Miron, profesor univeristar în cadrulAcademiei de Studii Economice Bucureşti.

În urmă cu o lună circa 120 de investitori din ţările care facparte din Con­siliul de Cooperare al Golfului (GCC) au fostprezenţi la Bucureşti unde le-au fost prezentate oportunităţi deafaceri în domeniul energetic, al trans­porturilor sau în IT&C.GCC este o uniune politică şi economică formată din şase state dinGolf, foarte bogate în petrol, pre­cum Emiratele Arabe Unite,Bahrain, Arabia Saudită, Oman, Qatar şi Kuwait.

Unele dintre recomandările ara­bilor, printre care introducereaunei zone de liber schimb între GCC şi UE sau eliminarea dubleiimpozitări sunt considerate de profesorul universitar Dumitru Mironca fiind discutabile.

"O zonă de liber schimb între Uniunea Europeană şi GCC nu ţinede România, decizia se poate lua doar de Bruxelles, ţine depoliticile comerciale ale Uniunii Europene. Pe de altă parte,România trebuie să acorde scutiri fiscale partenerilor din UE şiabia apoi ţărilor extracomunitare", explică Miron.

Pe de altă parte, profesorul de econo­mie adaugă că vede caoportune recomandări precum încurajarea parte­neriatelor de tipjoint-venture, proiec­tele de cooperare industrială sau pre­zenţala târguri şi expoziţii. "Comerţul fără publicitate este ca şi cumai face cu ochiul unei femei fru­moase pe întuneric. Astfel depropuneri nu se lovesc de niciun inhibator legislativ şi sunt înlogica businessului", spune Miron.

Producătorul român de software TotalSoft a intrat recent pepiaţa din Qatar prin semnarea unui contract cu o firmă controlatăde guvernul local, după ce a fost prezent la o expoziţie deIT&C la Doha. Piaţa de IT din Qatar are o valoare de 1,2miliarde de dolari. Oamenii de afaceri români interesaţi deoportunităţile de business din Orientul Mijlociu pot accesa site-ulFederaţiei Camerelor de Comerţ ale Consiliului de Cooperare alGolfului (www.fgccc.org).

Relaţii comerciale totale de 1,5 miliarde de euro cuţările din Orientul Mijlociu

În primele 11 luni ale anului trecut relaţiile comerciale aleRomâniei cu ţările din Orientul Mijlociu s-au ridicat ridicat laaproape 1,5 miliarde de euro. România a înregistrat un excedentcomercial de circa 800 de milioane de euro în relaţia cu acesteţări în condiţiile în care importurile de 330 de milioane de euroreprezintă doar o treimie din valoarea exporturilor. Totuşiintensitatea schimburilor comerciale rămâne relativ scăzută încondiţiile în care exporturile către Orientul Mijlociu reprezintăpuţin peste 3% din total, în timp ce niveul importurilor cuantificăsub un procent din total. Între ţările din GCC, cei mai importanţiparteneri comerciali ai României sunt Arabia Saudită şi EmirateleArabe Unite, însă relaţiile comerciale cumulate cu cele două ţăriajung la aproape 340 de milioane de euro, sub 1% din intensitatearelaţiilor cu Germania, cel mai important partener comercial alRomâniei.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO