Eveniment

Planurile lui Şova la Transporturi: Rezilieri de contracte luate în calcul, niciun obiectiv asumat în ceea ce priveşte numărul de kilometri de autostradă

Dan Şova: Mi-e foarte greu să vă spun în acest mo­ment numărul de kilometri de autostradă care vor fi construiţi în 2014, dar nu vor fi atât de mulţi ca anul trecut. Sursa foto: Codrin Prisecaru

Dan Şova: Mi-e foarte greu să vă spun în acest mo­ment numărul de kilometri de autostradă care vor fi construiţi în 2014, dar nu vor fi atât de mulţi ca anul trecut. Sursa foto: Codrin Prisecaru

Autor: Mirabela Tiron

26.03.2014, 00:07 1244

„Vreau să prezint primele acţiuni şi măsuri luate”, aşa şi-a început ieri dis­cursul Dan Şova în prima con­ferinţă de presă sus­ţinută la sediul ministerului în calitate de ministru al transporturilor.

Noul şef al Transporturilor, care are pe mână un buget de circa 1,4 miliarde de euro în 2014, nu şi-a asumat niciun obiectiv legat de un număr de kilometri de autostradă, însă a înaintat câteva date cu privire la în­cheierea unor contracte. Cu toate acestea, el a vorbit de importanţa existenţei şi ur­mării unui masterplan în transporturi – un sec­tor cu o infrastructură precară (doar 645 de kilometri şi o cale ferată pe care trenurile circulă cu 45 de kilometri pe oră), astfel încât, indiferent de schimbările politice, proiectele să poată fi duse la bun sfârşit.

În iunie anul acesta va fi semnat con­tractul pentru construcţia autostrăzii Comarnic - Braşov, potrivit lui Şova, deşi termenul iniţial anunţat era aprilie. Pentru proiectele de construcţie în concesiune ale Cen­turii Sud a Capitalei şi autostrăzii Craiova - Piteşti câştigătorii vor fi desemnaţi în mai, respectiv iulie, potrivit ministrului, care a mai adăugat că acordurile pentru lotul trei al autostrăzii Orăştie - Sibiu şi pentru un tronson de 6,5 kilometri de pe Bucureşti - Ploieşti ar putea fi reziliate.

„Mi-e foarte greu să vă spun în acest mo­ment numărul de kilometri de autostra­dă, dar nu vor fi atât de mulţi ca anul trecut, pentru că sunt mai puţine contracte în exe­cuţie“, a spus Dan Şova, adăugând că anul trecut au fost inauguraţi 115,5 kilometri de auto­stradă, s-au licitat cu atribuire 289 ki­lo­me­tri, iar în prezent sunt în construcţie 465 ki­lometri. Legat de Compania Naţională de Auto­străzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), el a spus că se află în coor­do­na­rea operaţională a Transporturilor însă din punctul de vedere al bugetului a rămas în con­tinuare la Secretariatul General al Guvernului (SGG).
 

Angajament ferm cu instituţiile financiare internaţionale pentru Comarnic-Braşov

„Am reuşit să obţinem angajamentul ferm şi sigur, în acest moment, din partea instituţiilor financiare internaţionale - BEI, BERD, Banca Mondială. (...) Sperăm la 500-600 milioane finanţare (pentru Co­mar­nic-Braşov - n.red.), ceea ce va da încredere şi celorlalte bănci private care urmează să participe la finanţarea proiectului. Până prin luna iunie instituţiile financiare îşi pot face due diligence şi aprobarea în comitetul creditorilor în aşa fel încât în iunie să putem semna acest contract“, a spus Şova. Autostrada Comarnic-Braşov (53 kilometri) ar trebui să fie finalizată în 2017, investiţia fiind de 1,8 miliarde euro.

Impregilo trebuie să stopeze pe banii săi alunecările de teren pe lotul 3 la Orăştie-Sibiu

Dacă nu se va ajunge la o înţelegere cu compania Impregilo, care construieşte lotul trei al autostrăzii Orăştie-Sibiu, contractul va fi reziliat luni. Valoarea contractului încheiat cu Impregilo se ridică la circa 144 de milioane de euro. „Noi am procedat instituţional foarte corect, am agreat cu Impregilo, după contradicţii nesfârşite, mai mulţi experţi pentru a vedea exact situaţia tehnică şi un expert agreat de ambele părţi pentru a vedea situaţia contractuală. Cele două expertize realizate au dat dreptate integrală CNADNR. Impregilo trebuie să realizeze lucrările necesare opririi acelor alunecări pe banii lor în cadrul contractului, fără niciun euro în plus“, a spus Şova.
 

Şi contractul pentru primii 6,5 kilometri din Bucureşti-Ploieşti ar putea fi reziliat

Legat de primii 6,5 kilometri din autostra­da Bucureşti-Ploieşti, Şova a pre­cizat că a cerut să se facă o analiză refe­ritoare la lucrările care trebuiau făcute în preţul iniţial şi lucrările suplimentare.

„Au cerut o sumă mult mai mare, de altfel ne-au şi dat în judecată, Pizzarotti a dat în judecată CNADNR pentru o sumă consistentă, de 80 milioane lei. Am spus că dacă în urma negocierilor Pizzarotti înţelege ca în preţul iniţial să rezolve cei 6,5 km, este bine, dacă nu, nu este exclus să ajungem la reziliere şi aici.“
 

Licitaţia va începe în 2015 pentru Sibiu-Piteşti

Şova a mai declarat că licitaţia va începe în 2015, după ce anterior anunţase ca termene 2016, 2017, pentru autostrada Sibiu - Piteşti.  „Aceste termene diferite au rezultat din negocierile care s-au făcut, noi încercând să scurtăm termenele. (...) Vom termina mai repede pe aceste porţiuni Sibiu - Boiţa şi Piteşti - Curtea de Argeş - Râmnicu Vâlcea în aşa fel încât să putem declanşa licitaţia de lucrări în februarie 2015“, a spus el.
 

Ce face cu portul Constanţa

„În prezent Ministerul Transporturilor are 60% din portul Constanţa, Fondul Proprietatea 20% iar Primăria Constanţa 20%. Voi da 13% din acţiunile portului Primăriei Constanţa şi 14% scoatem la vânzare pe Bursă. Astfel vom avea un echilibru perfect, asigurăm reprezentarea egală a intereselor. Avantajul transformării în companie publică este transparentizarea tuturor proceselor”, a declarat el. În portul Constanţa există două probleme: evaziunea fiscală de 40% şi preţul foarte jos de închiriere a danelor (zonă pentru acostarea navelor, încărcarea şi descărcarea mărfurilor-n.red), a mai adăugat el.

Compania Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a avut în 2012 afaceri de 248 milioane de lei (55,6 mil. euro) şi un profit net de 35,6 milioane de lei (8 mil. euro, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Portul Constanţa este una din cele mai profitabile afaceri, fiind cea mai mare poartă de tranzit pentru mărfurile care intră şi ies din România.
 

Nu aprobă majorarea tarifelor călătoriei cu metorul

 „Metrorex a bugetat pierderi în acest an. Mai întâi să văd de unde provin acest pierderi, ce găuri sunt. Nu am semnat pentru majorarea tarifului”, a spus el.

La finalul anului trecut, oficialii companiei Metrorex anunţau că preţul unei cartele cu două călătorii creşte cu 25%, de la 4 lei la 5 lei, în timp ce preţul unui abonament lunar cu un număr nelimitat de călătorii creşte la 75 de lei faţă de 60 de lei. Aurel Radu, directorul general al Metrorex declara recent pentru ZF că anul trecut compania a finalizat cu pierderi de 51 de milioane de lei (11,5 milioane de euro), care „nu se datorează managementului, ci faptului că nu ni s-a aprobat majorarea tarifelor la călătorii“.
 

Despre  fondurile europene

„Situaţia fondurilor europene este următoarea: absorbţie totală de 923 de milioane de euro pe programul operaţional sectorial pe transport (POS T), din care către beneficiari au ajuns 559 de milioane de euro la CNADNR, 292 de milioane de euro la CFR Infrastructură”, a spus el. Restul banilor au ajuns în sectorul naval şi la Metrorex.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.03.2014

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO