Eveniment

Ponta: Sunt convins că vom încasa mai mult. Mai bine 5% din ceva decât 16% din nimic

Premierul Victor Ponta (dreapta) şi ministrul de finanţe Eugen Teodorovici, o echipă care surprinde prin măsurile liberale pe care le ia

Premierul Victor Ponta (dreapta) şi ministrul de finanţe Eugen Teodorovici, o echipă care surprinde prin măsurile liberale pe care le ia

Autor: Iulian Anghel

26.10.2015, 00:07 2313

Premierul Victor Ponta a anun­ţat că va adopta mâine la guvern o ordonanţă de urgenţă de modificare a Codului fiscal ce intră în vigoare la 1 ianuarie 2016, în sensul extinderii măsurilor de relaxare fiscală cu reducerea impozitului pe dividende de la 16% la 5%, cu reducerea TVA la apă de la 24% la 19% dar şi cu majorarea plafonului până la care o firmă se poate înscrie ca IMM de la 65.000 de euro cifră de afaceri la 100.000 de euro.

„Marţi (mâine – n. red.) putem să venim prin ordonanţă de urgenţă în aşa fel încât, de la 1 ianuarie, trei noi măsuri să se adauge Codului fiscal“, a declarat premierul la sfârşitul săptămânii.

Scăderea impozitului pe dividende de la 16 la 5% era prevăzută a fi luată începând cu 1 ianuarie 2017. De ce măsura a fost devansată? „Aşa cum s-a întâmplat şi la TVA la alimente, aşa cum s-a întâmplat şi la CAS, eu sunt convins că vom încasa mai mult cu 5%. Deci 16% din nimic e mai puţin decât 5% din ceva consistent“, a argumentat şeful guvernului.

Legea bugetului pe 2015 prevede, la capitolul venituri, un adaos la buget de 2,3 miliarde de lei din impozitul pe dividende, aflat acum la 16%. Acest lucru înseamnă că guvernul se aşteapă ca, în acest an, companiile să plătească dividende de 14,4 mld. lei (3,2 mld. euro). În 2014, potrivit aceleiaşi surse, la bugetul de stat a fost alimentat cu 2 mld. lei din impozitul pe dividende.

Potrivit cifrelor de mai sus, impactul bugetar al reducerii impozitului de la 16% la 5% la dividende este de 1,5 - 1,6 mld. lei anual (1,3 – 1,5 mld. lei potrivit Finan­ţelor).

Impozitul plătit pe dividende este un subiect care suscită interes de multă vreme. Pe de o parte, este un impozit ce trebuie plătit aşa cum sunt plătite impozite pe venitul salarial sau pe profitul companiilor. Pe de altă parte, dacă vrea să încurajeze bursa ca alternativă de finanţare pentru companii, astfel de investiţii trebuie sprijinite printr-o impozitare mai redusă.

Într-un articol de opinie, Mihaela Mitroi, liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică de la PwC România, aduce argumente în plus pentru o impozitare redusă a dividendului. Ea arată că, începând cu 2014, România a intrat în grupul ţărilor cu o legislaţie fiscală de tip holding. Astfel, neimpozitarea câştigului de capital şi a dividendelor la momentul vânzării unei filiale sau distribuirii dividendelor este, spune ea, esenţială pentru confortul antreprenorilor, dar asta nu în­seamnă că suntem acum în competiţie directă cu destinaţii clasice pentru grupurile de tip holding precum Olanda, Cipru sau Luxemburg. Dacă o astfel de măsură este acompaniată şi de alte iniţiative fiscale, atunci putem să considerăm că începem să contăm ca potenţiali jucători pe harta fiscalităţii internaţionale. Reducerea cotei de impozit pe dividende la 5% este o asemenea măsură, consideră Mihaela Mitroi. Şi explică: „Dacă un grup de companii operaţionale din România au o societate tip holding (care deţine acţiunile acestor companii româneşti) şi această societate se află în Olanda sau Elveţia sau Luxemburg, iar acţionarul final este o persoană fizică română, atunci distribuţiile de dividende se impozitează cu 15% la sursă (adică în respectivele state, contribuind astfel la bugetul de stat al acelor ţări). În condiţiile introducerii cotei de 5% pe dividende şi, mai mult, având şi legislaţie de tip holding în România, mulţi antreprenori ar putea decide să-şi organizeze grupul astfel încât să existe o companie de tip holding înregistrată în România care să fie deţinută de persoane fizice din România“. Prin urmare, costul fiscal al distribuţiei va fi de 5% faţă de 15% şi, mai mult de atât, nu vor mai exista costuri legate de administrarea unei entităţi în afara ţării, arată Mitroi.

Beneficiile nu sunt doar pentru holdinguri, ci şi pentu persoanele fizice. (Citiţi intergal opinia Mihaelei Mitroi „CAS este un pas în direcţia dorită de comunitatea de afaceri“ pe www.zf/ro)

În ciuda noilor măsuri de relaxare fiscală ministrul finanţelor Eugen Teodorovici spune că bugetul pe 2016 se va încadra într-o ţintă de deficit de 3% din PIB în 2016.

„În primul rând, este foarte bine subliniat că toate aceste măsuri nu fac să depăşească deficitul pe 2016, cum s-a spus va fi sub 3%, categoric. Ca şi impact, aproximativ, vă putem spune că pe partea de dividende undeva la 1,3-1,5 miliarde lei. (...) Cea legată (măsura - n.red.) de microîntreprinderi, undeva la sub 300 de milioane de lei anul viitor şi cea de apă 250 milioane lei“, a spus Eugen Teodorovici, citat de Mediafax.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO