• Leu / EUR4.9132
  • Leu / GBP5.8083
  • Leu / USD4.8027
Eveniment

Cum se pregătesc firmele pentru salarizarea angajaţilor din 2018. Un antreprenor din IT cu 12 salariaţi: „Scăderea veniturilor nete ale angajaţilor a fost parţial acoperită de unele beneficii. Spre exemplu, unii angajaţi vor putea lua maşina de serviciu acasă“

Cum se pregătesc firmele pentru salarizarea angajaţilor din 2018. Un antreprenor din IT cu 12 salariaţi: „Scăderea veniturilor nete ale angajaţilor a fost parţial acoperită de unele beneficii. Spre exemplu, unii angajaţi vor putea lua maşina de serviciu acasă“

Autor: Adelina Mihai

30.11.2017, 00:08 3468

Companiile mai au la dispoziţie 20 de zile pentru a-şi chema anga­jaţii sau reprezentanţii salaria­ţilor la negocieri, conform legii, în con­­texul în care trebuie să ia o de­cizie vizavi de ce vor face din 2018, dacă vor creşte sau nu salariile brute.

Una dintre companiile mici în care s-au purtat deja negocieri în ceea ce priveşte nivelul salarial al angajaţilor din 2018 este firma de consultanţă şi outsourcing IT Bit Solutions.

„Am chemat la discuţii toţi salariaţii, nu există reprezentant sindical pentru că suntem puţini. Am negociat şi am mărit puţin nivelul salariilor, însă nu suficient încât să echivaleze nivelul net din 2017. Creşterile stabilite sunt cuprinse între 7 şi 10% pentru cei 12 salariaţi, ceea ce înseamnă că aceştia vor avea, cel puţin în primele trei-patru luni, venituri nete mai mici ca în 2017 cu circa 5%“, a spus Florin Scarlat, fondatorul Bit Solutions.

El a mai spus că, cel puţin în primele luni, nu se poate duce la clienţi să le ceară o majorare a preţurilor stabi­lite în contract pentru că s-a schimbat legislaţia pri­vind transferul de contribuţii, dar că a sta­bilit un plan de acţiuni pentru această perioadă împreună cu angajaţii astfel încât calitatea ser­viciilor oferite să crească şi, prin urmare, să poată renegocia contractele cu clienţii.

„Scăderea veniturilor nete ale angajaţilor a fost parţial acoperită de unele beneficii, spre exemplu, unii angajaţi vor putea lua maşina de serviciu acasă“, a mai spus Florin Scarlat.

O parte dintre companiile mari au hotărât de­ja că vor menţine veniturile nete ale anga­jaţilor la acelaşi nivel ca în 2017.

„Măsurile decise de PROFI sunt de ase­me­nea natură încât veniturile angajaţilor com­paniei să nu se diminueze ca urmare a noilor pre­vederi fiscale“, au transmis reprezentanţii re­tailerului alimentar Profi, unul dintre cei mai mari angajatori din România, care se apropie de 13.000 de angajaţi. Întrebaţi dacă au început ne­gocierile cu sindicatele sau cu reprezentanţii sa­lariaţilor, oficialii Profi au spus că firma parcurge integral fazele prevăzute de legislaţie.

Reprezentanţii sindicatelor spun că o mare parte dintre companii vor să apeleze la varianta unor bonusuri lunare în prima parte a anului viitor pentru a nu majora salariile brute ale oamenilor cu 17%, cât ar fi nevoie pentru a menţine nivelul net din 2017.

„Relativ o mare parte dintre angajatori, inclusiv cei mari (inclusiv multina­ţio­nale), doresc să opteze pentru varianta unor premii date lunar, care să conducă la nescăderea netului în perioada ianuarie - martie, până când OUG va deveni lege. Nu sunt siguri că atacul la Curtea Constitu­ţională dă dreptate guvernului şi le este frică că, în cazul în care capitolul transfer taxe cade, ei rămân cu salariul brut crescut şi nu îl mai pot reduce“, a spus Bogdan Hossu, preşedintele confederaţiei sindicale Cartel Alfa. El a mai precizat că o parte dintre companii au spus că urmează să negocieze cu salariaţii sau cu reprezentanţii acestora, însă nu au în plan să crească salariile brute şi că a avut un caz în care reprezentanţii Cartel Alfa au fost solicitaţi să participe la o negociere, deşi compania nu avea sindicat.

Firmele cu mai puţin de 21 de angajaţi vor fi nevoite să îi cheme pe toţi salariaţii la negocierea Contractului Colectiv de Muncă (CCM), devenită obligatorie prin OUG 82/2017 dacă salariaţii nu reuşesc să ajungă la un acord privind alegerea unui repre­zen­tant, susţin specialiştii în fiscalitate şi sala­ri­zare ai Romanian Software, furnizor de ser­vicii software în domeniul resurselor u­mane.

„Dacă angajatorii nu iniţiază negocierea, inspectorii de muncă au dreptul să dispună măsuri în vederea remedierii într-un timp determinat a neconformităţilor constatate. Neîndeplinirea sau îndeplinirea parţială de către entitatea controlată a măsurilor dispuse de inspectorul de muncă, la termenele stabilite de acesta constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei“, au spus reprezentanţii Romanian Software. De asemenea, aceştia au mai avertizat că, dacă negocierile nu se finalizează din vina angajatorului, se poate ajunge la conflicte de muncă şi chiar greve.

În unele companii mici însă, negocierile încă nu au început. „În domeniul nostru, pe salariaţi îi interesează cât primesc în mână şi nu nivelul taxelor. Nu am avut încă negocieri, nu vreau să îmi bat capul cu asta, voi face ce îmi zice expertul meu contabil şi mă voi adapta legilor. Oricum, nu avem de gând să scadem salariile nete ale oamenilor, pentru că riscăm să îi pierdem. Iar oamenii gata formaţi, instruiţi, care ştiu mersul lucrurilor, valorează foarte mult“, a spus Mihai Andrei, unul dintre proprietarii restaurantului de burgeri 3Kombinat din Bucureşti, care are în prezent 10 salariaţi.

 
 

Ce trebuie să conţină dosarul angajatorului În cazul unui control al inspectorilor de muncă pe tema negocierilor colective:

 

1. Contractul Colectiv de Muncă sau actul adiţional la CCM (în cazul în care există)– redactat în atâtea exemplare câte părţi sunt + 1 exemplar pentru ITM.

2. Dovada convocării părţilor îndreptăţite să participe la negociere;

3. Împuternicire scrisă pentru reprezentanţii desemnaţi în vederea negocierii şi semnării contractului colectiv de muncă;

4. Dovezi de reprezentativitate pentru părţi (pentru sindicat – dovada dobândirii personalităţii juridice şi a reprezentativităţii; pentru reprezentanţii salariaţilor – proces-verbal de alegere, listă semnături);

5. Procesele-verbale ale negocierilor, redactate în atâtea exemplare câte părţi sunt Ă 1 exemplar pentru ITM (Atenţie: Este important să fie ataşat procesul-verbal care prevede modul în care se va aplica măsura impusă de lege privind transferul CAS şi CASS de la angajator la salariat).

6. Managerii şi antreprenorii ar trebui să verifice cu reprezentanţii ITM care sunt documentele suplimentare pe care le-ar putea cere la dosar, pentru că s-ar putea să mai fie necesar şi Regulamentul de Ordine Internă (ROI).

 
 

Marii angajatori menţin salariile nete la nivelul din 2017

 

Dedeman (retail bricolaj) – 10.353 de salariaţi

“Pe fondul modificărilor legislative ce vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2018, compania Dedeman a decis ca nivelul salariilor nete să nu scadă în anul următor. În consecinţă, venitul brut va fi modificat în mod corespunzător”.

 

BRD -  SocGen (bancar)- 7.700 de angajaţi

„Conducerea băncii a anunţat întreg personalul BRD în legătură cu intenţia sa de a realoca fondurile care vor fi disponibile ca urmare a scăderii contribuţiilor angajatorului, cu scopul de a compensa creşterea contribuţiilor salariatului, în asa fel încât drepturile salariale nete să rămâna neschimbate. Negocierile sunt în acest moment în curs şi suntem optimişti în privinţa unei soluţii satisfăcătoare pentru ambele părţi ».

 

UPC România (telecom) – 1.200 de angajaţi

“Vom lua măsuri astfel încât veniturile nete ale celor peste 1.200 de angajaţi  ai UPC România să fie menţinute la acelaşi nivel.”

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9132
Diferență: 0,1672
Ieri: 4.9050
Azi: 4.8027
Diferență: 0,2547
Ieri: 4.7905
Azi: 5.8083
Diferență: -0,0103
Ieri: 5.8089
Azi: 5.0576
Diferență: 0,5687
Ieri: 5.0290