Eveniment

Primarul Oprescu blocheaza proiectele de strapungeri catre autostrazile A1 si A2

Primarul Oprescu blocheaza proiectele de strapungeri catre autostrazile A1 si A2

Sorin Oprescu, primarul general al Capitalei

05.02.2009, 19:50 189

Oprescu spune ca are un buget de circa un miliard de euro pentru investitii, insa va fi mai cumpatat in alegerea proiectelor pe care le va continua, majoritatea fiind doar in pragul de intentie. Printre prioritatile lui Oprescu se numara pasajul Basarab, complexul sportiv Lia Manoliu, parcarile subterane si autostrada suspendata.

Strapungerea catre autostrada Bucuresti-Pitesti dinspre Splaiul Independentei urma sa aiba 8 kilometri, contractul fiind semnat in 2007 cu firmele Max Bogl (Germania) - lider al asocierii, Astaldi (Italia), Euroconstruct Trading 98, Tehnologica Radion si SC Proiect avand o valoare de circa 170 mil. euro, in timp ce pentru strapungerea catre A2 avea o valoare de 68 mil. euro.
"Nu vreau sa mai fac greseala sa dam drumul la un proiect la care nu putem asigura fondurile necesare exproprierii", a declarat Oprescu intr-un interviu acordat ZF. Cele doua proiecte erau vazute de urbanisti drept solutii la decongestionarea traficului la iesirea din Capitala, mai ales in Cartierul Militari unde cozile se intind in fiecare zi pe cativa kilometri.
Primarul general considera ca ar avea nevoie de circa 10 miliarde de euro in urmatorii trei ani pentru a finaliza proiectele de infrastructura deja incepute si pentru a incepe altele noi.
Insa pentru ca nu detine acesti bani, Oprescu va derula majoritatea proiectelor prin concesiune sau prin atragerea de fonduri structurale.
"In perioade de criza trebuie derulata o evaluare a banilor de care dispunem pentru infrastructura. Avem deja circa un miliard de euro pentru investitii, dar vrem sa dezvoltam cea mai mare parte din proiecte prin parteneriat public-privat si fonduri structurale", afirma Oprescu in cadrul unui eveniment pe teme de infrastructura organizat de Unimpresa (Uniunea Intreprinderilor Italiene in Romania). In plus, Primaria Capitalei mai detine in banci fonduri de circa 100 de milioane de euro (cu o dobanda de 7% in euro) si echivalentul in lei a 80 mil. euro.
Una dintre prioritatile lui Oprescu ramane autostrada suspendata, anuntata inca din perioada campaniei electorale, care va fi construita in nordul Capitalei, paralel cu linia ferata Bucuresti-Constanta, si va avea o lungime de 18 km.
"N-am renuntat la proiectul de constructie a autostrazii suspendate, care va trece la o distanta de circa 7,5-8 kilometri de centrul orasului. Am fost incurajat de urbanisti si arhitecti de renume ca acest proiect se poate face", spune Oprescu. Prima portiune a autostrazii suspendate va pleca de la Podul Constanta, va supratraversa DN1, va trece pe langa fantana Miorita, cartierul Aviatiei si va intersecta viitoarea autostrada Bucuresti-Brasov, la un kilometru si jumatate in interiorul orasului Voluntari, pe un teren situat intre soseaua Petricani si calea ferata care leaga Capitala de Constanta.
Printre alte proiecte vizate de Oprescu in ceea ce priveste infrastructura se numara si reabilitarea soselei Pantelimon, strapungerea Buzesti - Berzei - Uranus, supralargirea soselei Pipera si un pasaj denivelat.
Primaria Generala va realiza prin concesiune opt parcari subterane, care vor atrage investitii medii de circa 50 de milioane de euro si vor avea in total circa 7.000 de locuri de parcare. Printre locatiile vizate se numara Piata Revolutiei, zona Alba-Iulia, bulevardul Charles de Gaulle, Casa Presei Libere sau Piata Valter Maracineanu.
"Am dat deja anuntul de intentie privind pornirea licitatiilor pentru construirea celor opt parcari subterane. Pana la sfarsitul lunii martie vom organiza licitatiile, urmand ca anul acesta spre final sa inceapa constructia si sa fie finalizate intr-un an si jumatate, maximum doi ani", a declarat Bogdan Hreapca, directorul general al Directiei Generale de Dezvoltare, Investitii si Planificare Urbana, fostul CEO al companiei de brokeraj in asigurari London Brokers.
Primarul general va reintroduce anul acesta banda unica pentru autobuze in cadrul unui proiect-pilot realizat pe soseaua Colentina si Calea Mosilor, care au fost reabilitate in anii precedenti si au infrastructura necesara pentru acest proiect. "Am discutat deja cu cei de la Mercedes, care au furnizat in anii trecuti 1.000 de autobuze, pentru echiparea lor cu GPS si vom incepe anul acesta un proiect-pilot pentru realizarea benzii unice", explica primarul general.
Avand in vedere criza de pe piata imobiliara, Oprescu ia in considerare achizitionarea de locuinte sociale direct de la dezvoltatori si sa renunte la construirea acestora. "Avem o comanda de circa 10.000 de locuinte sociale, inregistrata la primarie. Preturile la locuintele noi a scazut si asteptam momentul prielnic pentru a derula achizitii", afirma primarul general al Capitalei.
In plus, Oprescu vrea sa urgenteze procesul de reabilitare a cladirilor cu risc seismic ridicat din Capitala, fondurile necesare provenind de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei si din fonduri de la Banca Europeana de Investitii (BEI).
"Avem fonduri pentru reabilitarea in prima urgenta a peste 300 de cladiri, din care 100 sunt scoli. Prioritatea sunt scolile pentru care am organizat deja licitatii, iar finantarea este asigurata". In ultimii cinci ani au fost consolidate doar 10 cladiri cu risc seismic din Capitala, desi au existat fondurile necesare de la bugetul de stat, potrivit lui Oprescu.
In ceea ce priveste reabilitarea centrului istoric, primarul general intentioneaza sa rezilieze contractul cu compania spaniola Sedesa, semnat in 2006, cu o valoare de 27 mil. euro, din cauza ritmului anevoios de derulare a lucrarilor. "Din 14 strazi au fost finalizate doar patru. Noi suntem cu platile la zi pentru lucrarile efectuate. In ultimii 18 ani au fost investiti circa 42 de milioane de euro in centrul istoric, fara rezultate notabile", explica Oprescu.
 
Planurile primarului general
 
  • Autostrada suspendata, anuntata din campania electorala, va fi construita in nordul Capitalei, paralel cu linia ferata Bucuresti-Constanta, si va avea 18 km.
  • Realizarea prin concesiune a opt parcari subterane care vor atrage investitii medii de circa 50 de milioane de euro si vor avea in total circa 7.000 de locuri de parcare.
  • Reabilitarea a 300 de cladiri cu risc seismic ridicat din Capitala, din care 100 sunt scoli, fondurile necesare provenind de la Ministerul Dezvoltarii Regionale si Locuintei si din fonduri de la BEI.
  • Banda unica pentru autobuze doar in cadrul unui proiect-pilot realizat pe soseaua Colentina si Calea Mosilor.
  • Achizitionarea de locuinte sociale direct de la dezvoltatori si renuntarea la construirea acestora. Potrivit datelor prezentate de primarie, exista 10.000 de solicitari de locuinte sociale.
  • Rezilierea contractului de reabilitare a centrului istoric semnat in 2006 cu firma spaniola Sedesa, din cauza ritmului anevoios de derulare a lucrarilor.
 

AFACERI DE LA ZERO