Eveniment

Primele avioane F16 vin în România săptămâna aceasta, dar vor fi complet operaţionale peste doi ani

Credit Foto: Warhawks. Cele 12 avioane F16 cumpărate la mâna a doua au 4.000 de ore de zbor şi resursă pentru încă 4.000 de ore.

Credit Foto: Warhawks. Cele 12 avioane F16 cumpărate la mâna a doua au 4.000 de ore de zbor şi resursă pentru încă 4.000 de ore.

Autor: Bogdan Alecu

26.09.2016, 00:04 16744

Forţele Aeriene Române vor dispune oficial de primele aeronave F16 cumpărate din Portugalia săptămâna aceasta, data preconizată fiind 29 septembrie. Noile avioane multirol vor înlocui treptat actualele MiG-uri 21 LanceR.

“Primele şase aeronave F16 vor ajunge în România înainte de finalul acestei luni. Celelalte vor fi livrate mai târziu anul acesta, dar şi anul viitor. Toate cele 12 avioane vor fi în România înainte de finalul anului“, au declarat oficialii Lockheed Martin pentru ZF.

România a achiziţionat o escadrilă de avioane F16 A/B Block 15 cu upgrade “mid-life“  care include un Computer Modular pentru Misiune updatat, capabilităţi radar îmbunătăţite, un nou Sistem de Management al Răz­bo­iului Electronic şi numeroase alte îmbu­nătăţiri ale sistemelor de avionică. Pe de altă parte, F16 A/B Block 15 este un avion care nu se mai produce de 20 de ani, ultimul fiind livrat în Thailanda în 1996. Cele 12 avioane F16 cumpărate la mâ­na a doua au 4.000 de ore de zbor şi re­sur­să pentru încă 4.000 de ore. Randall Howard, direc­torul res­ponsabil de pro­gramul avi­o­nului de vânătoare F16 din ca­drul companiei de aero­nautică Lockheed Martin, spu­ne că Ro­mânia are potenţial pentru a cumpăra un total de 24 sau 36 de avi­oane de vâ­nătoare mul­ti­rol F16, nu doar cele, în cadrul unui inter­viu acor­dat ZF. În Por­tugalia sunt pregătiţi în prezent nouă piloţi români, dar şi 75 de tehnicieni, iar aceştia vor pregăti la rândul lor în România următoarea generaţie de piloţi şi tehnicieni.

Directorul companiei americane a specificat faptul că România prin această achiziţie poate urca treptat spre cea mai nouă versiune a F16 – F16V, care include echipamente pre­zente pe F35, cel mai costisitor program de înar­mare de până acum şi avionul care în următorii 20 de ani va înlocui actualele F16, dar şi spre F35, avion pe care România l-ar putea cumpăra, dar cel mai probabil o va face peste 20 de ani. Spre deosebire de F16, noul F35 beneficiază de tehnologiile stealth şi este invizibil pe radar.

În programul F16 România a investit acum aproape 700 mil. euro, sumă din care avioanele reprezintă circa 120 mil. euro, iar restul constă în suport logistic.

„Flota de avioane F16 a României va atinge capabilităţile operaţionale iniţiale până în 2018, dacă nu mai devreme. Astfel de detalii le cunosc însă cei de la Forţele Aeriene Ro­mâne“, au spus oficialii Lockheed Martin.

Miza noilor F16 o reprezintă faptul că acestea trebuie să zboare 100 de ore anual per avion, volum neatins până acum de piloţii de MiG-uri 21 LanceR, care zboară anual doar câteva zeci de ore. Norma NATO este de cel puţin 180-200 de ore de zbor anual. Potrivit datelor, dacă o oră de zbor pe MiG 21 este estimată undeva la peste 10.000 de dolari, un F16 costă cel puţin dublu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO