Eveniment

Programul normal de şcoală, un privilegiu? Doar jumătate dintre şcoli au program normal, de un schimb. În rest, elevii se rotesc pe acelaşi spaţiu cu ore care se termină şi la opt seara. În Bucureşti, din 423 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, 207 au program de studiu organizat în două schimburi, iar şase şcoli au spus oficial că învaţă în trei schimburi

Ministrul educaţiei a anunţat că şcoala în trei schimburi va dispărea începând cu anul şcolar următor.

Ministrul educaţiei a anunţat că şcoala în trei schimburi va dispărea începând cu anul şcolar următor.

Autor: Ramona Cornea

26.04.2025, 11:41 189

Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti susţine că din anul şcolar viitor nu va mai exista şcoala în trei schimburi, dar nu clarifică problema şcolii în două schimburi diferenţiate „Programul de funcţionare este stabilit de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ“. 

Jumătate dintre şcolile din Capitală funcţionează în condiţii normale, cu un singur schimb. Cealaltă jumătate îşi împarte elevii pe intervale orare care ajung până seara târziu, într-un sistem care, deşi în acte apare ca „două schimburi diferenţiate“, în practică seamănă tot mai mult cu o şcoală în trei schimburi.

În Bucureşti, 207 din cele 423 de unităţi de învăţământ de stat au program în două ture, iar şase şcoli recunosc oficial că funcţionează în trei, conform unui răspuns transmis de Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), la solicitarea ZF. 

„În anul şcolar 2024-2025, la nivelul Municipiului Bucureşti, din totalul de 423 de unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, 207 şi-au organizat programul şcolar în două schimburi, iar şase unităţi şi-au organizat programul şcolar în trei schim­buri“, au transmis reprezentanţii ISMB.  

Răspunsul inspectoratului vine după ce Ziarul Financiar i-a cerut ministrului educaţiei Daniel David să vină cu lămuriri cu privire la şcoala în trei schimburi.  Ministrul educaţiei a anunţat că şcoala în trei schimburi va dispărea începând cu anul şcolar următor. 

Într-un raport de activitate publicat la începutul lunii aprilie, el a spus că „conform legii învăţământului, începând cu anul universitar 2025-2026 acest lucru este interzis“. Ministrul a spus de mai multe ori că acest mod de a organiza cursurile afectează calitatea învăţământului.

Ziarul Financiar i-a solicitat o lămurire clară: când o şcoală organizează cursuri între 8.00 şi 20.00, în trei valuri, cu elevi mici şi mari care se rotesc prin aceleaşi clase, este sau nu aceasta o şcoală în trei schimburi?  Am întrebat cum vede ministrul un astfel de program precum cel prezentat de ZF şi care este practicat de zeci de şcoli din Bucureşti care spun că elevii învaţă în două schimburi, deci vor continua la fel şi sunt în legalitate.

Solicitarea ZF a fost pasată de Ministerul Educaţiei la ISMB, iar răspunsul a fost unul sec; astea sunt cifrele, aşa zice legea, şcolile îşi fac singure programul. 

„Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că, începând cu anul şcolar 2025-2026 procesul educaţional se va desfăşura în maxim două schimburi. Programul de funcţionare este stabilit de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ“, a transmis ISMB. 

Aşadar, rămânem în continuare doar cu întrebări. Când un copil de 11 ani, în clasa a V-a, începe cursurile la 14.00 şi le termină la ora 19.00 sau 20.00, este sau nu şcoală în trei schimburi? Când elevii aceleiaşi şcoli intră la ore la 8.00 la 11.45 şi la 14.00, este sau nu şcoală în trei schimburi? 

Prevederea legală nu este o surpriză, acesta este al doilea mandat de ministru de când există această prevedere. În acest timp, pare că şcolile s-au pregătit. În zeci de şcoli din Capitală, programul arată aşa: unii elevi încep la ora 8.00, alţii la 11.45, iar alţii la 14.00. Nu pare a fi o formulă clasică de două schimburi, ci mai degrabă una mascată în trei. Totuşi, în raportările oficiale către Inspectoratul Şcolar al Municipiului Bucureşti (ISMB), aceste unităţi apar ca funcţionând „în două schimburi diferenţiate“. 

Ce înseamnă asta? Spre exemplu, o şcoală din Bucureşti trimite în bănci la 8.00 clasele pregătitoare şi a VIII-a, la 11.45 clasele a II-a, a III-a şi a IV-a, iar la 14.00 elevii de clasa a V-a, a VI-a şi a VII-a. Cei din urmă – copii de 11 - 13 ani – termină orele la 19.00 sau chiar 20.00. 

Rămânem în continuare cu întrebarea pe care le-o adresăm autorităţilor responsabile de educaţia din România: ce dispare din 2025?  Când vom avea un program coerent, sănătos, într-un singur schimb real pentru toţi elevii?

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels