Ghidul oficial al programului „Rabla pentru Tractoare”, publicat recent în Monitorul Oficial, a venit cu o supriză pentru fermierii care aşteptau ajutor de la autorităţi să-şi achiziţioneze tractoare de până la 55.000 de euro. Definiţia eligibilă a „tractorului” exclude din program subcategoriile T1a, T1b, T2a, T2b, T3a şi T3b, adică tractoarele agricole sau forestiere, mai accesibile pentru fermierii români mici şi mijlocii.
„Excluderea din program a celor şase categorii de tractoare de dimensiuni mici şi medii şi păstrarea doar a celor de categorie mare şi pe şenile (categoria C) defavorizează exact segmentul cel mai numeros din domeniul agricol, cel al fermelor mici şi mijlocii, care nu vor avea astfel acces la această subvenţie. În acelaşi timp, în forma sa actuală ghidul favorizează atât marii fermieri, cu un potenţial financiar mai mare, cât şi importatorii de tractoare şi utilaje agricole de mari dimensiuni”, a transmis printr-un comunicat de presă Ivan Sebastian, reprezentantul Asociaţiei Importatorilor de Motociclete şi Motocicluri (AIDMM).
El a adăugat că regulamentul UE 167/2013 stabileşte la art. 3 pct. 8, că „tractor” înseamnă orice vehicul agricol sau forestier cu motor a cărui principală funcţie constă în puterea sa de tracţiune, iar în art. 4 detaliază categoria T ca fiind destinată tractoarelor pe roţi, inclusiv cu indicele „b”, adică tractoare care ating viteze peste 40 km/h.
În forma supusă consultării publice, ghidul nu conţinea nicio menţiune despre excluderea acestor categorii. Modificările au fost adăugate doar în forma finală, fără reluarea consultării publice, fapt ce contravine dispoziţiilor Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică.
„Nu poţi schimba o definiţie stabilită printr-un regulament european printr-un ghid administrativ şi să excluzi din legalitate o categorie omologată. Tractoarele T1a, T1b, T2a, T2b, T3a şi T3b sunt omologate la nivel european şi recunoscute în legislaţia naţională. A le scoate din eligibilitate echivalează cu o discriminare mascată în normă tehnică”, potrivit juriştiilor specializaţi în drept administrativ şi legislaţie tehnică.
Astfel, acum, fermierii şi distribuitorii de tractoare şi vehicule de uz agricol, folosite în fermele mici şi mijlocii pentru lucrările de mici dimensiuni efectuate pentru creşterea plantelor sau animalelor, solicită emiterea unui nou ordin, care să suspende aplicarea prevederilor actuale până la clarificarea legală; să corecteze definiţiile în conformitate cu alinierea la Regulamentul UE 167/2013 şi să includă explicit toate vehiculele omologate legal în categoriile T şi subcategoriile aferente, cu respectarea principiului liberei concurenţe şi al egalităţii de tratament între beneficiari.
Valoarea de achiziţie a tractorului/maşinii agricole autopropulsate, inclusiv accesoriile agricole aferente, nu trebuie să depăşească echivalentul în lei al valorii de 55.000 euro, cu TVA inclusă. Persoanele fizice producători agricoli se vor putea înscrie în program, după aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli al Fondului pentru Mediu pentru anul 2025, în aplicaţia informatică pusă la dispoziţie pe site-ul AFM.
Intensitatea ajutorului reprezintă 65% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente, iar în cazul tinerilor fermieri, intensitatea ajutorului este de 80% din valoarea de achiziţie a tractorului şi/sau maşinii agricole autopropulsate noi, inclusiv accesoriile agricole aferente.