Eveniment

PwC: În România 76,5% din companii n-au reuşit să depună primul fişier SAF-T la timp

PwC: În România 76,5% din companii n-au reuşit să...

Autor: Dorin Oancea

03.08.2022, 12:01 192

Marea majoritate a companiilor respondente la un sondaj PwC România, respectiv 76,5%, nu au reuşit încă să depună un prim fişier standard de control fiscal (SAF-T), deşi acesta a devenit obligatoriu pentru marii contribuabili în două etape, ianuarie şi, respectiv, iulie 2022.

Astfel, companiile încadrate la mari contribuabili atât în anul 2021, cât şi în anul 2022, au această obligaţie de raportare începând cu 1 ianuarie 2022, în timp ce pentru companiile care au devenit contribuabili mari din acest an obligaţia a intervenit din iulie 2022, arată o analiză PwC. Totuşi, ambele categorii au beneficiat de o perioada de graţie de şase luni pentru prima raportare SAF-T. În condiţiile în care foarte mulţi contribuabili au întâmpinat dificultăţi în îndeplinirea obligaţiei, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunţat pe 1 august 2022 că extinde perioada de graţie cu alte şase luni pentru ambele categorii.

”Decizia autorităţilor fiscale de a extinde perioada de graţie pentru conformarea cu cerinţele de raportare SAF-T este binevenită şi răspunde practic solicitărilor venite din partea companiilor. Efortul este considerabil pentru că adaptarea softurilor de contabilitate diferă de la o companie la alta, în funcţie de capabilităţile pe care le au, de eventualele reglementări specifice pe care trebuie să le respecte sau de soluţiile IT pe care le folosesc pentru raportare. Anumite provocări erau de aşteptat, dacă ne uităm şi la experienţele altor state, iar costurile iniţiale nu sunt mici, dar pe termen mediu şi lung sunt convins că atât fiscul, cât şi companiile vor avea beneficii pentru că inspecţiile fiscale vor fi mai eficiente, cu o abordare mai uniformă şi o reducere dramatică a erorilor umane în privinţa datelor, colectarea taxelor se va ameliora, datele vor fi transmise mai uşor, conformarea va fi mai simplă, iar procedurile mai transparente”, a declarat Daniel Anghel, Partener şi Lider al Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.

Conform sondajului PwC, principalele motive care au determinat întârzierile pentru companii au fost următoarele: 36% dintre respondenţi arată că este insuficient timpul pentru adaptarea sistemului ERP şi creionarea regulilor de transformare prin raportare la nomenclatoarele SAF-T; 18,4% spun că lipsesc anumite explicaţii clare privind structura SAF-T; 14% afirmă că implementarea SAF-T prin adaptarea sistemului ERP şi a subsistemelor utilizate are cost ridicat; 10% consideră că informaţiile solicitate prin fişierul SAF-T se regăsesc în diverse sisteme, nu numai în ERP; 8,8% au precizat că sunt în proces de schimbare a sistemului ERP.

”Implementarea SAF-T este un proces complex care necesită timp pentru ambele părţi: contribuabili şi autorităţi fiscale. Raportarea SAF-T impune o perioadă de pregătire în avans, în care companiile trebuie să identifice în sistemele proprii elemente obligatorii solicitate prin acest fişier, să-şi alinieze datele la cerinţele SAF-T şi să pregătească fişierele SAF-T pe structura si formatul solicitate de ANAF. Toate aceste etape consumă timp şi efort, însă este un proces care se desfăşoară o dată, înainte de prima depunere a unei declaraţii SAF-T, urmând ca, pe viitor, raportarea să fie mult mai simplă”, a explicat Anca Macovei, Director servicii fiscale PwC România.

Date fiind impedimentele de până acum, respondenţii estimează că vor fi pregătiţi să depună primul fişier SAF-T, astfel: 60,3% spun că vor fi gata pe parcursul anului 2022, dar după data de 1 august (menţionăm că sondajul a fost realizat în săptămâna 25 iulie - 2 august); 27% consideră că vor fi pregătiţi pe parcursul anului 2023; 12,7% au precizat că au depus până la 31 iulie 2022.

Deşi nu au reuşit să se conformeze cu noua obligaţie, 90% dintre respondenţi arată că fac pregătiri intense pentru SAF-T, cei mai mulţi dintre aceştia fiind în următoarele stadii: 31,3% sunt în proces de implementare, respectiv de preluare a datelor din sistem şi transformarea lor în formatul SAF-T; 24,1% au finalizat atât preluarea datelor din sistem şi transformarea lor în formatul SAF-T, precum şi instalarea şi testarea soluţiei SAF-T; 20,5% au finalizat preluarea datelor şi transformarea lor în format SAF-T şi se află în proces de instalare a soluţiei SAF-T.

Raportarea SAF-T va deveni obligatorie şi pentru celelalte categorii de contribuabili, astfel: contribuabilii mijlocii şi instituţiile de credit, instituţiile financiare nebancare şi societăţile de asigurare/ reasigurare sunt obligate să raporteze din anul 2023, iar contribuabilii mici – începând cu anul 2025. De asemenea, toate aceste categorii vor beneficia de perioada de graţie suplimentară de şase luni, anunţată de ANAF pe 1 august.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO