Eveniment

Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco a înregistrat pierderi de 18,6 mil. lei în primele şase luni din 2022 şi afaceri de 70,7 mil. lei, cu 45% mai mici faţă de S1/2021. „Ne aşteptăm ca provocările să solicite în continuare decizii dificile din partea echipei de management”

Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco...

Autor: Tibi Oprea

31.08.2022, 19:10 390

Retailerul online de mobilă şi decoraţiuni Vivre Deco, companie cu două emisiuni de obligaţiuni listate la bursa de la Bucureşti, a încheiat primele şase luni din 2022 cu pierderi de 18,64 de milioane de lei, mai mari faţă pierderile de 17 mil. lei raportate în aceeaşi perioadă din 2021, în contextul unor afaceri de 70,7 milioane de lei, cu 44,8% mai mici comparativ cu S1/2021, potrivit datelor din raportul financiar semestrial publicat la BVB.

Marja profitului net a fost de 22,9% în primul semestru din 2022, faţă de 12,8% în S1/2021.

„Scăderea cifrei de afaceri a fost determinată de efectul cumulat al unor factor nefavorabili Societăţii printre care: Diminuarea substanţială de către Societate a cheltuielilor de marketing ca urmare eliminării campaniilor cu randamente scăzute; Ajustarea preferinţelor de achiziţie a clienţilor dinspre vânzările online spre offline ca urmare eliminării restricţiilor cauzate de pandemia COVID-19; Diminuarea puterii de cumpărare a clienţilor ca urmare a efectelor cumulate a conflictului din Ucraina şi creşterii preţurilor pentru produsele de bază. Pe termen scurt ne aşteptăm ca aceste provocări să continue şi să se intensifice ceea ce va solicita în continuare decizii dificile din partea echipei de management.”, notează compania în raport.

Compania a realizat venituri totale de 73,8 milioane de lei, în scădere cu 44,3% faţă de S1/2021, în timp ce EBITDA (profitul înainte de taxe, impozite, depreciere şi amortizare) a fost pierdere de 13 mil. lei, comparativ cu pierdere de 11,6 mil. lei în perioada similară din 2021.

Vivre menţionează în raport că EBITDA a înregistrat pierdere în principal ca urmare a scăderii substanţiale a veniturilor, cât şi în urma implementării unor politici contabile de către noua echipă de management, care au constat în eliminarea politicii de capitalizare a costurilor de marketing ca urmare a infirmării ipotezelor de recurenţă şi în diminuarea procentului de capitalizare a costurilor de dezvoltare software de la 95% la 50%.

„Ambele măsuri au rezultat în recunoaşterea în contul de profit şi pierdere a unor cheltuieli care în exerciţiile financiare anterioare (S1-2021 şi S1-2020) erau raportate sub forma unor investiţii. Atât costurile de marketing cât şi cele cu dezvoltare software au înregistrat scăderi în S1-2022 comparabile cu evoluţia veniturilor”, mai transmite Vivre Deco.

În ceea ce priveşte stocurile, deşi peste 70% din produsele vândute pe platformele Vivre se află în stocurile furnizorilor, societatea deţine în inventarul propriu stocuri de produse comercializate cu o frecvenţă mai ridicată. De-al lungul perioadei analizate, valoarea stocurilor Vivre a scăzut cu 70%, până la 13 mil. lei, ca urmare a scăderii vânzărilor, a dificultăţilor întâmpinate în constituirea stocurilor ca urmare a reducerilor termenelor de plată de către furnizori, respectiv ca urmare a optimizării drastice a activităţii de stocare.

Vivre mai spune că filozofia creşterii cifrei de afaceri şi cotei de piaţă la costuri nesustenabile economic pe termen lung practicată de fosta conducere executivă a fost una greşită, iar focusul actual este să transforme activitatea într-una profitabilă şi sustenabilă pe termen lung.

În 2021, Vivre Deco a raportat pierderi nete de 84,8 mil. lei, de la un profit net de 7,4 mil. lei în anul precedent. Veniturile din exploatare au ajuns anul trecut la 250 mil. lei, în scădere cu 16,7% faţă de 2020, iar EBITDA a fost pierdere de 72,7 mil. lei, de la un profit de 15,5 mil. lei în 2020.

Compania de consultanţă şi audit EY semnala atunci că, în condiţiile date, capacitatea Vivre de a-şi continua activitatea depinde de abilitatea sa de a genera suficiente profituri viitoare, de negocierile cu noi potenţiali investitori pentru obţinere de fonduri şi de suportul continuu al acţionarilor şi creditorilor.

Totodată, EY spunea că managementul grupului nu a putut „furniza suficiente probe de audit privind estimările utilizate în proiecţiile de fluxuri de numerar pentru anul următor pentru a demonstra cum se acoperă necesarul de intrări de numerar în următoarele 12 luni. Aceste aspecte indică existenţa unor incertitudini semnificative care pot indica îndoieli semnificative în legătură cu capacitatea Grupului de a-si continua activitatea în viitorul apropiat şi prin urmare, capacitatea sa de a-şi valorifica activele şi plăti datoriile în cursul normal al activităţii.”

Raportul a dus la cele mai scăzut preţuri pentru o finanţare antreprenorială din istoria BVB, întrucât cele două emisiuni de obligaţiuni ale companiei scăzuseră la sub 70% din valoarea nominală a instrumentelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO