România strânge la buget, din impozitul pe profitul companiilor, aproape cât Germania ca procent din PIB: 2,2% din PIB România şi 2,4% din PIB Germania.
Însă Germania colectează la buget venituri fiscale echivalent a 38% din PIB, iar România echivalent a 28% din PIB (la nivelul lui 2014, ultimele date comparabile publicate de Comisia Europeană).
Diferenţa majoră o fac veniturile bugetului din impozitul pe venit şi veniturile din CAS. Germania strânge la buget 8,9% echivalent PIB din impozitul pe venit şi 15,1% echivalent PIB din CAS (angajat şi angajator), faţă de 3,5% echivalent PIB venituri din impozitul pe venit şi 8,5% echivalent PIB din CAS, România.
„Volumul redus de venituri bugetare din impozitul pe venit este provocat de trei lucruri: nivelul de impozitare (cota unică de 16% în România versus cota progresivă ce ajunge până la 47,5% în Germania - n.red.) evaziunea fiscală şi cuprinderea impozitului pe venit. Teoretic, în România, orice venit ar trebui impozitat. În realitate, doar o parte din venituri sunt impozitate“, comentează economistul Aurelian Dochia.
În privinţa veniturilor mici din CAS, Ionuţ Dumitru, economist-şef al Raiffeisen Bank şi preşedinte al Consiliului Fiscal, arată că, în România, pe de o parte, munca la negru este semnificativă, iar, pe de altă parte, 1,5 milioane de oameni nu plătesc contribuţii sociale.