Eveniment

România importă de 3 ori mai multă carne faţă de cât exportă, iar din cauza Brexitului riscă să îşi strice relaţiile comerciale cu principalul partener de export

MariaTrading este unul dintre cei mai mari producători de carne certificată halal

MariaTrading este unul dintre cei mai mari producători de carne certificată halal

Autor: Roana Rotaru

24.03.2017, 00:05 878

Relaţiile comerciale cu Marea Britanie, principala ţară de destinaţie pentru carnea românească, sunt puse sub semnul întrebării în contextul în care în câteva zile Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord părăseşte UE, prin urmare nu se mai supune principiului liberei circulaţii a mărfurilor între statele membre.

Anul trecut România a trimis carne în Marea Bri­tanie în valoare de 43,7 mil. euro, ceea ce reprezintă 18% din valoarea totală a expor­tu­rilor de carne şi organe co­mes­tibile din 2016, potrivit da­telor provizorii furnizate de Institutul Naţional de Statistică (INS).

„Timp de doi ani, părţile - Marea Britanie şi UE, vor negocia condiţiile de comerţ între cele două structuri. Produ­cătorii români se pot aştepta ca dacă Uniunea Eropeană va introduce taxe vamale la produse agroalimentare, Marea Britanie va introduce aceleaşi taxe. Deci exportul care acum este mai ieftin se va transforma într-un export mai scump”, a declarat pentru ZF Costin Lianu, expert în comerţ exterior şi director general al USH Pro Business.

România a importat aproape de trei ori mai multă carne faţă de cât a exportat în 2016, potrivit INS. Anul trecut valoarea totală a importurilor de carne şi organe comestibile a fost de 643,5 mil. euro, în timp ce exporturile de carne românească însumau 236,6 mil. euro, rezultând astfel un deficit comercial de carne de 406 mil. euro, în creştere cu 25% faţă de anul precedent, potrivit datelor INS.

În acest context, producătorii ro­mâni s-ar putea concentra pe găsirea de noi pieţe de desfacere în rândul ţărilor arabe, interesate în special de carne de ovine şi  bovine. Pentru a putea livra însă în rândul comuni­tăţiilor musulmane, carnea româ­nească trebuie să obţină certificatul „halal“, un certificat care atestă că animalul a fost tăiat conform principiilor religioase ale musul­manilor. 

„Conceptul de halal presupune ca animalul să fie în viaţă în momentul tăierii, iar persoana care taie animalul trebuie să fie un musulman. Lama cuţitului trebuie să fie ascuţită, iar atât animalul ce urmează a fi tăiat, cât şi celelalte animale nu trebuie să vadă lama. Capul animalului trebuie să fie orientat spre Mecca în timp ce măcelarul pronunţă trei cuvinte în arabă. Se folosesc două tehnici de tăiere”, a explicat Jamil Benabdallah, preşedintele Asociaţiei Dezvoltării Turismului în Franţa, în cadrul conferinţei „Exportul de carne şi produse agroalimentare – de la jucător local, la jucător global”, un eveniment organizat ieri de USH Pro Business Center.

Unul dintre cei mai mari producători de carne certificată halal este Maria Trading, parte a grupului Maria, o companie deţinută de mai mulţi oameni de afaceri de origine libaneză, care deţin în Dragalina, judeţul Călăraşi, un abator certificat halal, potivit informaţiilor publicate pe site-ul companiei. Tot în Dragalina, Maria Trading deţine 6 ferme în care cresc 6.000 de tauri şi 50.000 de oi. Maria Trading este al treilea cel mai mare exportator de carne din România, o poziţie pe care a ocupat-o şi în 2015 şi în 2016, potrivit INS. În 2015 compania cu acţionariat libanez a avut vânzări totale de peste 51 mil. euro, înre­gistrând un profit net de 1,7 mil euro, rezultate obţinute cu ajutorul a 305 angajaţi, potrivit datelor publice.

Costin Lianu, expert în comerţ exterior, consideră că obţinerea unui certificat halal merită efortul, expli­când că este în interesul producătorului român să vândă carne proaspătă sau congelată şi nu animale vii.

„Producătorii români sunt derutaţi şi dezorientaţi asupra sistemului de certificare, nu înţeleg cum se obţine,  le este teamă, renunţă şi preferă să vândă animalulul viu. Chiar dacă este dificil să produci carne halal, obţinerea certifi­cării este compensatorie pentru cei care reuşesc“, a conchis el.

Valoarea pieţei de carne se ridică la circa 3 miliarde de euro în România. Potrivit INS, cei mai mai exportatori de carne din 2016 sunt Smithfield Prod, AAylex Prod şi  Maria Trading.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO