• Leu / EUR4.7223
  • Leu / GBP5.2846
  • Leu / USD4.1455
Eveniment

România, în a treia lună din an fără buget. Curtea Constituţională trebuie să se pronunţe dacă deficitul structural de peste 1% din PIB este legal sau nu

România, în a treia lună din an fără buget. Curtea Constituţională trebuie să se pronunţe dacă deficitul structural de peste 1% din PIB este legal sau nu

Autor: Iulian Anghel

25 feb 2019 330

Pre;edintele susţine în observaţiile care însoţesc demersul său că bugetul este unul nerealist, supraevaluat şi întârziat.

Bugetul general consolidat, votat de Parlament în urmă cu două săptămâni a stabilit o ţintă iniţială de deficit bugetar/cash de 2,55% din PIB, majorată apoi la 2,76% din PIB după aprobarea unui amendament în urma căruia au crescut alocaţiiile pentru copii.

Preşedintele spune, între altele, că legea bugetului încalcă rolul şi atribuţiile Consiliului fiscal pentru că acest organism nu a fost consultat atunci când, în Parlament, parametrii bugetului au fost schimbaţi. Ridică o problemă neluată în seamă până azi, anume că România depăşeşte deficitul structural de 1% din PIB, pe care s-a angajat să-l respecte prin tratatele semnate cu UE.

Deficitul structural (definit în cadrul Obiectivului pe Termen Mediu – MTO)  a crescut în România de la minus 0,5% în 2015 la minus 2,9% în 2016, a ajuns probabil  la peste minus  3,3% în 2018. Potrivit Comisiei Europene, va atinge minus  3,4% în 2019 şi minus 4,7% în 2020. Or, România ar trebui să limiteze acest deficit la minus 1% din PIB, cum s-a angajat în acordurile cu UE.

România s-a abătut de la MTO odată cu relaxarea fiscală din 2016, în vremea în care a renunţat la consolidarea fiscală. Astfel şi deficitul bugetar şi cel structural au crescut puternic. O revizuire structurală de 1% din PIB în 2019, cum recomandă Comisia, ar însemna însă şi o ajustare semnificativă a deficitului bugetar (spre 3% din PIB în 2018). Pentru 2019, deficitul bugerat a  fost stabilit iniţial la 2,55% din PIB, pentru a fi majorat apoi la 2,76% din PIB, după ce parlamentarii au votat majorarea  alocaţiilor pentru copii.

”Bugetul ruşinii naţionale nu doar că pune în pericol economia românească, dar are aspecte clare de neconstituţionalitate. Nu se respectă obligaţii asumate de România faţă de UE, din care face parte. Se încalcă unele drepturi fundamentale, s-a ignorat rolul Consiliului Fiscal, se aduce atingere principiului descentralizării şi principiului subsidiarităţii. Pentru toate acestea, voi sesiza Curtea Constituţionalăa României pe bugetul 2019, bugetul ruşinii naţionale.”, a declarat Klaus Iohannis, înainte de a transmite Curţii obiecţiile sale.

În replică la gestul preşedintelui de a sesiza Curtea Constituţională, PSD îl acuză pe preşedintele pe Klaus Iohannis că a intrat în campanie electorală şi că sabotează majorarea alocaţiilor.

„Preşedintele Iohannis Beţe-n-Roate tocmai a blocat majorarea alocaţiilor pentru copii prevăzută în Legea Bugetului pentru anul 2019 votată de PSD, ALDE, UDMR şi Minorităţi. Deşi Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă care să permită utilizarea sumelor suplimentare prevăzute în buget pentru majorarea alocaţiilor, această prevedere nu poate intra în vigoare decât la data de 1 a lunii ce urmează intrării în vigoare a Legii Bugetului. Aşadar, chiar dacă Guvernul a pregătit banii pentru copii, aceştia nu vor putea fi acordaţi din cauza blocajului presedintelui. În timp ce copiii nu îşi primesc banii alocaţi, Iohannis îşi continuă nepăsător campania electorală.”

Principalele valute BNR - vineri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7223
Diferență: -0,0212
Ieri: 4.7233
Azi: 4.1455
Diferență: -0,8135
Ieri: 4.1795
Azi: 5.2846
Diferență: -0,1549
Ieri: 5.2928
Azi: 4.2507
Diferență: -0,0353
Ieri: 4.2522