Eveniment

România pierde zilnic 500.000 de euro pentru că nu are o autostradă între Bucureşti şi Braşov

Circa 55 de kilometri de autostradă între centura Capitalei şi Ploieşti au fost deschişi circulaţiei în 2012

Circa 55 de kilometri de autostradă între centura Capitalei şi Ploieşti au fost deschişi circulaţiei în 2012

Autor: Andreea Neferu

21.07.2015, 00:07 4167
Dezvoltarea de noi afaceri pe seama construcţiei unei au­to­străzi înseamnă de fapt bugete mai mari pentru pri­măriile din acea zonă, ceea ce automat implică mai mulţi bani pentru a rezolva probleme cum ar fi cana­lizarea, electrificarea sau starea drumurilor. La acestea se adaugă şi scăderea ratei şomajului prin crearea de noi locuri de muncă.

Toate aceste beneficii au fost ratate de România pe traseul Bucureşti-Braşov, iar lipsa unei autostrăzi între aceste două oraşe a adus pierderi medii de jumătate de million de euro pe zi în ultimii opt ani, potrivit calculelor ZF făcute pe baza unui studiu realizat în 2008 de compania de proiec­tare şi consultanţă Search Corporation, au­­torul unui studiu de fezabilitate pentru această autostradă. 

Chiar dacă studiul are deja o anumită vechime, el este relevant pentru a oferi o dimen­siune aproximativă a pier­derilor pe care lipsa unei şosele de mare viteză le are asupra economiei româneşti.

Cu circa 500.000 de euro se pot construi în medie 100 de metri de autostradă, se pot cumpăra 6-7 apartamente vechi de trei camere în Bucureşti sau se poate amenaja un supermarket de 500 de metri pătraţi.

De când a fost realizat acest studiu privind dimensiunea pierderilor, în 2008, până în prezent, statul român a reuşit să construiască din cei 170 de kilometri între Bucureşti şi Braşov doar 55 de kilometri de autostradă, între centura Capitalei şi Ploieşti. Nici măcar acest tronson care leagă Capitala de Ploieşti nu este însă finalizat integral, deşi circulaţia pe acesta a fost deschisă acum trei ani. Astfel, primii 6,5 kilometri din această autostradă, care ar trebui să lege şoseaua Petricani de centura Capitalei, nu sunt nici acum gata.

Mai mult, tronsonul Comarnic-Braşov se află în 2015 în acelaşi stadiu în care se afla şi în 2008. În ultimii opt ani, statul a trecut prin două încercări de a concesiona acest sector de drum, însă de fiecare dată s-a lovit de un mare eşec, iar cel mai recent a fost chiar anul acesta, în luna iunie. Din acest motiv, statul a decis să revină la modelul clasic pentru realizarea acestei şosele, prin licitaţie publică. Astfel, CNADNR a scos săptămâna trecută la licitaţie construirea a două tronsoane din autostrada Comarnic-Braşov, cu o lungime cumulată de zece ki­lometri şi un cost estimat la 317 milioane de lei (71 mil. euro), potrivit informaţiilor publicate pe e-licitatie.ro. În total, auto­strada Comarnic-Bra­şov ar trebui să aibă 58 de kilometri. CNADNR vrea să cons­truiască în prima fază capetele autostrăzii, 4 kilometri începând dinspre Comarnic spre Braşov, respectiv 6 kilometri de la Braşov spre Comarnic. De asemenea, CNADNR anunţa recent că vrea să construiască, pentru a fluidiza traficul, mai multe variante de ocolire, în localităţi precum Comarnic sau Buşteni.

În afara faptului că nu are o autostradă peste munţi între Comarnic şi Braşov, România nu a reuşit până acum să facă legătură printr-o şosea de mare viteză nici între Piteşti şi Sibiu.

„Pierderile cele mai mari ale României sunt cele date de nerealizarea autostrăzii Sibiu-Piteşti. Desigur, o legătură rapidă între Bucureşti şi Braşov este, de asemenea, necesară şi face parte din strategia adoptată în Master Planul General de Transport (documentul care indică priorităţile Româ­niei în materie de infrastructură de transport până în 2030 – n. red.). În funcţie şi de finan­ţare şi de impactul de mediu, această legătură rapidă se poate realiza în prima fază ca o serie de centuri ocolitoare pentru Comarnic, Sinaia şi Buşteni“, afirmă Cătălin Drulă, vicepreşedinte al Asociaţiei Pro Infrastructură.

Potrivit datelor din Master Planul Ge­neral de Transport, costul de construcţie a tronsonului de autostradă Ploieşti-Braşov se ridică la circa 1,3 mld. euro. Pe de altă parte, cei 55 de kilometri dintre centura Capitalei şi Ploieşti (fără a lua în considerare primii 6,5 km care nu sunt încă funcţionali) au costat circa 450 mil. euro, potrivit datelor ZF.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels