♦ Iulian Trandafir, Alliance Healthcare: „Degeaba aveţi cifre bune dacă trimiteţi la negocieri un om care nu crede în business“ ♦ Tudor Postolache, Amber Studio: „Recomand tuturor să-şi facă temele şi despre cum să intre pe o piaţă, dar şi cum să iasă“ ♦ Sorin Suciu, Raiffeisen: „Noi ne propunem să căutăm companiile care au ajuns la un nivel de dezvoltare suficient cât să caute oportunităţile de dezvoltare din exterior“.
România are potenţialul de a deveni un exportator de afaceri de succes, dar acest pas necesită mai mult decât cifre solide. Antreprenorii trebuie să-şi construiască încrederea în propriile businessuri, să fie flexibili în planuri şi pregătiţi pentru provocările pe care le aduce extinderea internaţională. De la inovare la adaptare culturală, fiecare detaliu contează pentru a transforma oportunităţile din pieţele externe în poveşti de succes, au fost câteva dintre concluziile evenimentului Next level growth: strategies to scale, lead and succeed, din cadrul programului MoonShotX, organizat de Raiffeisen Bank România şi InnovX.
„Am auzit că este vorba de foarte multe semnale pentru România din exterior, de noi achiziţii şi fuziuni. Noi ne propunem să facem invers, să căutăm companiile care au ajuns la un nivel de dezvoltare suficient cât să caute oportunităţile de dezvoltare din exterior, să se dezvolte în exterior.“
„Căutăm companii care au dovedit că se poate în interior şi care vor să iasă şi în afară“, a spus Sorin Suciu, executive director for mid corporates & public sector
Raiffeisen Bank România, în cadrul evenimentului.
Extinderea internaţională nu este doar o oportunitate, ci o responsabilitate strategică pentru afacerile care doresc să crească sustenabil.
Destinat firmelor cu o cifră de afaceri între 5 şi 50 de milioane de euro, proiectul MoonShotX, lansat Raiffeisen Bank România în parteneriat cu InnovX, îşi propune să accelereze creşterea şi extinderea afacerilor româneşti la nivel regional şi mondial.
Iulian Trandafir, VP şi Director Regional pentru România, Cehia şi Lituania la Alliance Healthcare, a vorbit despre importanţa negocierii şi despre încrederea pe care antreprenorii trebuie să o aibă în businessul lor.
„Degeaba aveţi cifre bune, dacă trimiteţi la negocieri un om care nu crede în business. Cel mai important este să crezi în business. De asemenea, trebuie să ştii să pierzi. Deja m-am oprit din a calcula câţi bani am pierdut. În principiu, prefer inovaţia în business întotdeauna. Sunt mult mai inclinat să merg spre inovaţie pentru că eu nu mai cred în companiile clasice. Relaţia interumană este cea mai importantă“, a detaliat el.
De asemenea, reprezentantul Alliance Healthcare are o perspectivă pragmatică asupra planificării în business.
„Nu am avut plan, nu faceţi ca mine. Habar nu am ce o să fac peste cinci ani, nu am fost niciodată înţepeniţi în plan. Poţi să faci un plan, să vezi după aceea că nu mai e piaţa acolo şi să rămâi înţepenit în plan. Acolo este eroarea“, susţine el.
Tudor Postolache, Chief Operating Officer la studioul de jocuri video Amber Studio, a completat că extinderea internaţională presupune şi strategii clare pentru posibile retrageri.
„Este foarte frumos tot procesul de extindere, foarte glorios, ce am învăţat eu este ca atunci când o construiesc pot să o si deconstruiesc, adică să o construiesc în aşa fel încât să mă pot să mă retrag uşor de acolo. Recomand tuturor să-şi facă temele şi despre cum să intre pe o piaţă, dar şi cum să iasă“, a spus el.
De asemenea, Postolache a spus că sunt două motive pentru extinderea internaţională a companiei sale: potenţialul de talente şi avantajele din punctul de vedere al costurilor.
Cătălin Butnariu, Chief Strategy Officer la Amber Studio, a explicat cum ADN-ul companiei a ghidat extinderea internaţională.
„Când am ieşit în Mexic, nu am avut un plan foarte coerent, realitatea este că a fost totul oportunist. Vizita din Mexic a arătat că există potenţial acolo. Cei mai mulţi clienţi ai noştri tind să fie în America de Nord, deci în Mexic am fi fost pe acelaşi fus orar, am fi avut costuri mai mici.“
El a accentuat importanţa înţelegerii diferenţelor culturale şi a încrederii în expertiza locală:
„Trebuie să înţelegem că, dacă mergem în ţări îndepărtate, este normal ca lumea să gândească altfel, ca lucrurile să se facă altfel decât suntem noi obişnuiţi. Trebuie să învăţăm să avem încredere în oamenii de acolo.“
Sorin Suciu, executive director for mid corporates & public sector, Raiffeisen Bank România
► Am auzit că este vorba de foarte multe semnale pentru România din exterior, de noi achiziţii şi fuziuni.
► Noi ne propunem să facem invers, să căutăm companiile care au ajuns la un nivel de dezvoltare suficient cât să caute oportunităţile de dezvoltare din exterior, să se dezvolte în exterior.
► Căutăm companii care au dovedit că se poate în interior şi care vor să iasă şi în afară.
Alexandru Cristescu, director of private banking, Raiffeisen Bank România
► Avem în administrare un număr foarte mare de clienţi şi un portofoliu mare de investiţii.
► Prin echipele noastre deservim clienţii pentru a încerca să administrăm mai bine activele financiare.
► Facem asta punând accent pe o relaţie unu la unu cu clienţii. Suntem prezenţi în Bucureşti şi în marile oraşe din ţară. Avem o echipă foarte bună de specialişti în zona de investiţii.
► Punem accent pe bancherul personal, avem oameni dedicaţi care ascultă clienţii şi le propun un plan de investiţii. Încercăm să venim mereu cu soluţii personalizate.
Andra Ion, executive director personal financial planning private banking, Raiffeisen Bank
► Credem cu tărie că businessurile se fac cu oameni, că înseamnă un întreg ecosistem.
► Din 20 de ani de experienţă în private banking, tot timpul am lucrat cu antreprenori de succes, cu top management, oameni de succes care au muncit foarte mult să-şi ducă businessul la nivelul următor.
► Numitorul comun al acestor oameni este timpul, mai exact lipsa lui, iar pe măsură ce creşte businessul apare şi administrarea averii.
Iulian Trandafir, VP, director regional România, Cehia şi Lituania, Alliance Healthcare
► Nu am avut plan, nu faceţi ca mine. Habar nu am ce o să fac peste cinci ani, nu am fost niciodată înţepeniţi în plan.
► Poţi să faci un plan, să vezi după aceea că nu mai e piaţa acolo şi să rămâi înţepenit în plan. Acolo este eroarea.
► În principiu, prefer inovaţia în business întotdeauna. Sunt mult mai înclinat să merg spre inovaţie pentru că eu nu mai cred în companiile clasice.
► Relaţia interumană este cea mai importantă.
Cătălin Butnariu, chief strategy officer, Amber Studio
► Cred că, conştient sau nu, am tras spre direcţia de a merge înspre internaţional
► Când am ieşit în Mexic, nu am avut un plan foarte coerent, realitatea este că a fost totul oportunist.
► Vizita din Mexic a arătat că există potenţial acolo, de atunci am început. Aveam un driver legat de business, reducerea costurilor. Cei mai mulţi clienţi ai noştri tind să fie în America de Nord, deci în Mexic am fi fost pe acelaşi fus orar, am fi avut costuri mai mici.
George Mucibabici, head of investment banking, Raiffeisen Bank România
► Procesul de M&A este unul destul de îndelungat, partea de pregătire este foarte importantă, trebuie foarte bine conturată viziunea strategică a unui antreprenor.
► Împreună cu clientul, definim un univers de potenţial ţinte în funcţie de industrie şi ce îi interesează pe clienţi.
► Piaţa de fuziuni şi achiziţii de la nivel global este ciclică, este printre ultimele care se încing înainte ca economia să o ia în jos, tocmai pentru că are o întârziere.
Corina Mîndoiu,partner, Ernst & Young
► Nu există legislaţie despre regimul de holding în România, dar nici nu avem nevoie. Printre beneficii sunt: flexibilitatea de a investi, centralizarea procesului de decizie, posibilitatea de a reinvesti profiturile obţinute la nivel de holding fără costuri adiţionale, amânarea taxării dividendelor până la momentul distribuirii către acţionari.
► Un alt beneficiu legat de holding se referă la un exit.
Tudor Postolache, chief operating officer, Amber Studio
► În 2020 am făcut primul pas în afara ţării, când am achiziţionat o firmă în Mexic. Apoi am dezvoltat un apetit pentru asta şi am mai deschis şi în alte ţări. Acum, pe lângă România, mai suntem prezenţi în alte opt ţări.
► Motivele pentru extindere sunt două: căutăm zone cu potenţial de talente şi care să fie avantajoase din punctul de vedere al costurilor.
lRomânia este în continuare cea mai mare ţară din businessul nostru.
Adrian Cighi, cofondator, Pago
► Pago este o aplicaţie prin care 500.000 de români plătesc facturi de utilităţi către 400 de furnizori din România. Acum câţiva ani am lansat aplicaţia în Polonia,
într-un accelerator, iar acum am lansat în Italia, care este o ţară foarte interesantă pentru noi, aproape de şase ori cât România.
► Motivul pentru care am ajuns să avem holding nu a fost neapărat din motive financiare.
► Începem să vedem şi beneficiile, este mai uşor să finanţezi ţările care sunt mai la început.