Eveniment

Romanii au 1,3 milioane de metri patrati pentru cumparaturi

Romanii au 1,3 milioane de metri patrati pentru cumparaturi

Baneasa Shopping City, cel mai mare mall din tara, are o suprafata inchiriabila de peste 85.000 mp

20.11.2008, 17:31 25

Spatiul comercial in Romania a crescut in primele 10 luni ale anului cu aproape 50% fata de stocul existent la finele lui 2007, conform raportului "Romanian Retail Market" lansat de compania de consultanta imobiliara CBRE Eurisko.

In ultimii patru ani, spatiul comercial in cadrul centrelor comerciale de pe piata locala a crescut de peste sase ori, ajungand in prezent la o suprafata inchiriabila totala de 1,35 milioane de metri patrati.
"Chiar si in aceste conditii, spatiul de retail disponibil pentru 1.000 de locuitori este de aproximativ 63 mp, cu mult sub nivelul inregistrat in Uniunea Europeana, unde sunt peste 200 de metri patrati la fiecare o mie de locuitori", se mai arata in raport.
Comertul modern cu dominanta alimentara si retailul de fashion au avut in acest an unele dintre cele mai mari ritmuri de expansiune in Romania, beneficiind de finalizarea unor proiecte noi de centre comerciale.
Pe segmentul de fashion retail, in acest an si-au facut intrarea pe piata branduri precum Peek & Cloppenburg, Next, Reserved, Humanic, iar grupul Inditex si-a extins prezenta la nivel local aducand marci noi, precum Bershka, Stradivarius sau Oysho. Toate acestea au fost aduse pe piata de dezvoltatorii centrelor comerciale Baneasa Shopping City, cel mai mare mall din tara (care are o suprafata inchiriabila de peste 85.000 mp), Era Shopping Park (Iasi), City Park (Constanta) si Liberty Center (Bucuresti), inaugurate in 2008.
Daca pentru retailul de fashion 2008 este anul lansarii pe piata a unor branduri puternice la nivel international, comertul alimentar s-a dezvoltat in acest an doar de pe urma continuarii expansiunii marilor retele de magazine active in Romania. Pana la finele anului, retailerii internationali de profil vor ajunge la peste 400 de magazine operationale in total, fata de 332 la sfarsitul lui 2007, conform datelor centralizate de ZF.
Cel mai mult au avut de castigat de pe urma cresterii numarului de centre comerciale si parcuri de retail retelele de hipermarketuri si supermarketurile. Carrefour, Real, Auchan si Billa s-au orientat in ultimul an tot mai mult catre parteneriatele cu dezvoltatori de centre comerciale.
Noile proiecte de centre comerciale si parcuri de retail aduc pe piata romaneasca conceptul de hipermarket cu articole sportive. Hervis, divizia de retail de sport a olandezilor de la Spar, s-a lansat in acest an pe piata prin inaugurarea unui magazin in Liberty Center din Bucuresti, iar Decathlon, cel mai mare retailer european de articole sportive, detinut de grupul francez Auchan, va deschide prima sa unitate din Romania in primele luni din 2009, in parcul de retail Shopping Centre Militari din Capitala.
Piata produselor sport, estimata la 160 de milioane de euro (potrivit raportului Eurisko), a fost dominata pana acum de magazinele mono-brand.
 
Magheru si Calea Victoriei, prea scumpe
 
Proprietarii spatiilor comerciale de pe bulevardul Magheru si Calea Victoriei din Bucuresti ar trebui sa reduca chiriile deoarece foarte putini retaileri mai sunt dispusi sa plateasca la nivelurile actuale, care ajung si la 190 euro/mp/luna, sustin reprezentantii Cushman&Wakefield Romania. "Presiunea pentru spatii comerciale stradale a scazut. Vremurile licitatiilor pentru aceste spatii s-au sfarsit. Bucurestiul sau Romania nu se pot compara cu New York, Milano sau Paris unde retailerii dominanti sunt din sectorul de fashion, in special cel de lux, pentru care prezenta pe astfel de bulevarde inseamna sustinerea imaginii si a brandului, neinteresandu-i profitul pentru aceste magazine", a declarat directorul departamentului High Street al companiei de servicii imobiliare, Valentin Manu.
El a adaugat ca acum foarte putini chiriasi mai platesc peste 100-125 euro/mp/luna si ca singura evolutie fireasca a preturilor in prezent este in jos.
 

AFACERI DE LA ZERO