Eveniment

Românii nu au apetit pentru cumpărături deoarece nu au bani, însă reducerea TVA în iunie a dat un imbold consumului

Românii sunt printre cei mai optimişti europeni în ceea ce priveşte perspectivele economice, alături de ţări precum Germania sau Spania.

Click pentru detalii

Autor: Cristina Roşca

16.07.2015, 09:30 1014

TotuŞi, în iunie – luna în care TVA la alimente a fost redus de la 24% la 9% – s-a observat o îmbunătăţire a indicatorului privind dorinţa de cumpărare, potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK.

De altfel, reducerea TVA la alimente este o măsură menită să impulsioneze consumul, dar şi să reducă evaziunea fiscală. În criză, consumul intern a fost puternic afectat şi şi-a revenit greu, abia anul trecut postând un avans semnificativ de circa 7%.

„Standardul de viaţă în ţările din Europa de Est continuă să rămână foarte scăzut. Veniturile sunt suficiente doar pentru a permite angajaţilor să îşi plătească nevoile zilnice. Prin urmare, nu este nicio surpriză că tendinţa de cumpărare (în România – n.red.) rămâne în intervalul negativ cu -11,5 puncte, cu toate că a crescut cu 4,7 puncte în al doilea trimestru. Achiziţiile majore continuă să rămână aproape imposibile pentru majoritatea românilor“, potrivit GfK.

România rămâne însă printre cele mai optimiste ţări europene, alături de Germania – cea mai puternică economie de pe bătrânul continent –, de Olanda şi de Spania. Mână în mână cu aşteptările privind economia merg şi aşteptările privind veniturile. România rămâne însă, alături de Bulgaria, printre cele mai sărace ţări din UE şi din Europa. Salariul mediu net în România este de 380 de euro, de două ori mai mic decât al unui polonez sau al unui ceh, şi de circa opt ori mai mic decât al unui neamţ.

Nu doar în România nu există dorinţă de cumpărare însă, ci şi în ţări precum Spania, Grecia şi Portugalia, toate ţări afectate puternic de criză. Cele trei ţări se luptă în continuare cu unul dintre cele mai ridicate niveluri ale şomajului, această situaţie putând influenţa apetitul de consum. La polul opus, în România puterea de cumpărare este cea care trage înapoi dorinţa de consum.

„Consumatorii români se aşteaptă în continuare la o creştere economică pozitivă. Cu toate că previziunile economice au scăzut cu 1,1 puncte până la nivelul actual de 21,3 puncte în al doilea trimestru, s-a înregistrat un câştig important de aproape 32 de puncte în comparaţie cu luna iunie 2014“, rezultă din studiul GfK. Şi în cazul României, la fel ca în cazul întregii Europe, situaţia din Grecia şi-a spus cuvântul, previziunile fiind înrăutăţite în cazul mai multor ţări.

„Negocierile îndelungate între Grecia şi creditorii săi au influenţat în mod clar starea de spirit a consumatorilor din majoritatea ţărilor europene în al doilea trimestru al acestui an. În special în ţările Europei de Est însă, criza dintre Rusia şi Ucraina joacă, de asemenea, un rol important.“

La polul opus, însă, le lipseşte apetitul de consum, la fel ca grecilor sau portughezilor.

 
 
 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO