Eveniment

Ruxandra Brutaru îşi încheie mandatul de şefă Tarom cu pierderi de 100 de milioane de euro

Ruxandra Brutaru îşi încheie mandatul de şefă Tarom cu pierderi de 100 de milioane de euro

Ruxandra Brutaru, 30 de ani, a condus Tarom timp de doi ani şi două luni

Autor: Mirabela Tiron

15.03.2011, 23:55 774

Ruxandra Brutaru, directorul general al companiei aeriene destat Tarom, şi-a dat ieri demisia din funcţia în care a fost numităîn ianuarie 2009 de către fostul ministru al transporturilor RaduBerceanu.

"Vă comunicăm că Ruxandra Brutaru şi-a depus demisia din funcţiedin motive personale. Demisia va intra în vigoare începând cu 1aprilie", au transmis repre­zentanţii Ministe­rului Transporturilorşi Infrastructurii (MTI). Ruxandra Brutaru şi Radu Ber­ceanu nu auputut fi contactaţi pentru declaraţii.
Întrebaţi de ZF dacă şefa Tarom şi-a îndeplinit obiectivele pedurata celor doi ani de mandat şi cum au fost evaluate rezultateleei, oficialii Ministerului Trans­por­tu­rilor nu au transmis niciunrăspuns. Acum, ministru este Anca Boagiu.

În timpul celor doi ani şi două luni de mandat ai RuxandreiBrutaru, 30 de ani, compania de stat a înregistrat pierderiestimate la aproape 100 de milioane de euro în ultimii doi ani.Tarom a obţinut o cifră de afaceri de 193 mil. euro în 2009 şipierderi de 55 mil. euro, de 34 de ori mai mari decât cele din2008.
Pentru a creşte numărul de pasageri, Brutaru a introdus încă dinprimăvara lui 2009 mai multe bilete de avion la preţuri similare cucele ale operatorilor low-cost. Deşi a reuşit să crească traficulanul trecut, numărul pasagerilor transpor­taţi ajungând la 2,2milioane, mai mult cu 24% faţă de anul anul anterior, Tarom nu areuşit să iasă de pe pierderi. Toată industria aviatică a fostafectată în ulti­mii doi ani din cauza crizei.


Cum sunt evaluaţi managerii de la companiile aerienestrăine

"Oglinda performanţei ca director al unei companii aeriene suntindicatorii de performanţă obţinuţi de companie. Când se faceevaluarea unui director de companie aeriană se ţine cont deabilitatea de-a menţine relaţii de afaceri şi bineînţeles deindicatorii de performanţă ai companiei", a declarat pentru ZFAlexandru Dobrescu, directorul general al Air France KLM pe Româniaşi Republica Moldova. În mediul privat, şefii de companii aerienesunt numiţi pe bază de competenţe, experienţă pro­fesională şistudii. "Numirea în funcţia de director de ţară al unei companiiaeriene se face în funcţie de competenţele candi­datului,experienţa profesională, dar şi studiile lui, care consti­tuie uncontributor foarte important", a mai precizat Dobrescu.

În opinia lui, deşi Ruxandra Brutaru a fost numită politic,competenţele pe care le are ea în acest domeniu au fost cele careau propulsat-o în funcţia pe care a ocupat-o în ultimii doiani.

Brutaru are studii în aviaţie, fiind absolventa Facultăţii deMana­gementul Aviaţiei din SUA. Ea mai deţine o diplomă deExecutive Aerospace MBA, obţinută în 2001 la Şcoala Superioară deComerţ din Franţa. Ea este fiica unui fost director al Tarom dinperioada 1995-1996, Nicolae Brutaru. S-a alăturat echipei Tarom în2007 pe postul de director general adjunct, când ministru altransporturilor era Ludovic Orban. Înainte a lucrat la companiaaeriană low-cost Blue Air ca director de marketing.

În februarie anul acesta PSD a cerut demisia Ruxandrei Brutaru,acuzând-o că prin managementul defectuos aduce pre­judicii statuluiromân. "Faptul că Brutaru a dus compania Tarom pe pierderile demilioane de euro din 2009 prin deciziile luate constituie unprejudiciu adus statului român. Mai mult, neparticiparea la anumitelicitaţii, precum cea de transport al coletelor expediate prinPoşta Română, este o do­vadă a sabotării companiei de stat", ade­clarat Olguţa Vasilescu, senator şi purtă­torul de cuvânt aldepartamentelor PSD. Ea a mai spus că Brutaru a luat deciziigreşite de manage­ment cu privire la achiziţiile realizate,inclusiv cea privind realizarea unei campanii de imagine acompaniei. "Brutaru a dus compania pe pierderile care seînregistrau şi în 1999. Cu un management bun, aşa cum a fost în2004, Tarom poate obţine profit. Deciziile legate de intro­ducereaunor curse, care nu au fost profita­bile, şi renunţarea la celecare erau profitabile în anii anteriori au fost greşite".

În februarie Tarom a fost inclusă pe lista companiilor monitorizatede FMI din noul acord, urmând ca instituţia financiară să evaluezeatât pierderile, cât şi arieratele operatorului aerian. Mai mult,Guvernul s-a angajat să găsească un investitor strategic până lasfârşitul anului pentru a privatiza compania de transport aerian,atunci când condiţiile pieţei o vor permite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO