Rusia a fost nevoită să înceapă să stocheze gazul provenit din proiectul emblematic al lui Vladimir Putin în regiunea arctică, semn că sancţiunile occidentale descurajează cumpărătorii, scrie FT.
Conform datelor de urmărire a navelor şi imaginilor din satelit, trei nave au transportat gaze naturale lichefiate de la Arctic LNG 2, proiect sancţionat de SUA, de când acesta a început operaţiunile de încărcare luna trecută.
Una dintre nave, Everest Energy, pare să fi descărcat la Saam FSU, o unitate de stocare plutitoare ancorată într-un golf din regiunea Murmansk din nordul Rusiei. De atunci s-a întors în direcţia Arctic LNG 2.
Transferul „subliniază provocările cu care se confruntă Rusia în găsirea de cumpărători pentru LNG-ul sancţionat”, au declarat analiştii de la Kpler, o platformă de date şi analiză.
Celelalte două transporturi au rămas, de asemenea, în apele ruseşti sau europene şi nu au fost livrate unui cumpărător.
Arctic LNG 2 a fost conceput ca un proiect totemic pentru Kremlin: producţia sa completă planificată ar fi trebuit să reprezinte o cincime din obiectivul de producţie anuală de GNL al Rusiei de 100 de milioane de tone până în 2030, ceea ce ar însemna mai mult de trei ori volumul pe care ţara îl exportă în prezent.
Anul trecut, SUA a adăugat Arctic LNG 2, care este condusă de compania privată de energie Novatek, pe lista sa de sancţiuni ca răspuns la invazia la scară largă a Moscovei în Ucraina.
Rusia a încercat să contracareze sancţiunile prin acumularea unei „flote întunecate” de transportatori de GNL pentru a exporta gazul, însă, la sfârşitul lunii august, SUA a impus rapid sancţiuni asupra acestor nave şi a companiilor care le administrează, ceea ce, potrivit analiştilor şi comercianţilor, probabil a speriat potenţialii cumpărători pentru moment.
Prima navă care a preluat combustibil din proiect, Pioneer, şi-a transferat GNL-ul către o navă nesancţionată în estul Mediteranei, la nord de Port Said, în Egipt, la sfârşitul lunii august, dar ambele nave şi-au menţinut poziţiile de atunci.
Asya Energy, cea de-a doua navă care a încărcat de la instalaţia arctică, şi-a trasat iniţial drumul în jurul Mării Norvegiei după ce a preluat încărcătura, dar s-a întors în apele ruseşti fără să fi descărcat. Aceasta se află acum lângă Saam FSU, conform datelor de urmărire a navelor furnizate de compania de consultanţă ICIS.
Aceste nave au încercat să îşi mascheze mişcările prin „spoofing” sau prin transmiterea de poziţii false de către transponderele lor electronice de identificare. De exemplu, transponderele navei Pioneer indicau că nava se afla în marea din nordul Norvegiei, în timp ce imaginile din satelit arătau că aceasta ridica de fapt GNL de la instalaţia arctică.