Eveniment

Cum a schimbat inflaţia comportamentul de consum al românilor: În coşul mediu din comerţul alimentar mai sunt astăzi doar cinci produse, faţă de şase-şapte în perioada 2020-2021. Scumpirile pe bandă rulantă au dus la o scădere a volumelor de vânzări în comerţul alimentar local

Oamenii sunt atenţi la modul în care îşi cheltuie banii, astfel că ei cumpără mai puţin ca număr de unităţi, optează pentru cantităţi mai mici (reduc risipa alimentară) sau fac achiziţii mai ieftine.

Oamenii sunt atenţi la modul în care îşi cheltuie banii, astfel că ei cumpără mai puţin ca număr de unităţi, optează pentru cantităţi mai mici (reduc risipa alimentară) sau fac achiziţii mai ieftine.

Autor: Cristina Roşca

09.06.2023, 17:00 817

♦ Oamenii cumpără însă nu doar mai puţin, ci şi cantităţi mai mici şi produse mai ieftine ♦ Astfel, mărcile private câştigă teren, la fel şi articolele la ofertă.

În primul trimestru din 2023, vânzările din comerţul alimentar – din reţele atât internaţionale, cât şi locale – au crescut cu 17,1%, însă avan­sul este susţinut doar de inflaţie şi de expansiune. În volume, există o scădere de 3,5%, arată o analiză a companiei de cercetare de piaţă RetailZoom.

„Această tendinţă de prudenţă la cumpărături, de reducere a consumului în volum (cel mai bun indicator pentru apetitul românilor – n.red.), ne aşteptăm să continue şi în restul anului, dar şi în anii ce vor urma”, spun analiştii de la RetailZoom.

Totuşi,   evoluţia nu este liniară în tot comerţul, existând diferenţe semnificative de la un format la altul. Spre exemplu, în timp ce la nivelul comerţului alimentar în ansamblul său există un declin în volum, formatele mici precum super­marketuri şi discount postează creşteri timide, de 1,4% în ceea ce priveşte numărul de bucăţi vândute. Totodată, în magazinele de proximitate modernă avansul în volum e chiar mai mare, de 4,7%.

Totuşi, această cifră trebuie privită şi în context, şi anume în magazine moderne de proximitate se vând de regulă cantităţi mai mici. Oamenii renunţă la a cumpăra baxuri sau cantităţi mari din hipermarketuri şi se orientează către magazinele apropiate pentru a câştiga timp şi pentru a fi expuşi la mai puţine tentaţii. Aceste magazine mici vin însă şi cu un cost – preţurile mai mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Urmează ZF Bankers Summit'24