Eveniment

Se deschide cutia Pandorei. Cum introduce PNL privatizările direct în programul de guvernare: Împiedicarea declinului companiilor de stat, făcută chiar cu preţul privatizării

Se deschide cutia Pandorei. Cum introduce PNL...

Autor: Laura Albu

24.10.2019, 15:11 1091

Programul de guvernare al PNL prevede, pentru domeniul Transporturilor, măsuri de împiedicare a declinului companiilor de stat, care includ chiar şi privatizarea. Un alt plan al PNL este introducerea bugetului multianual care ar trebui să asigure un flux continuu de finanţare pentru mai mulţi ani.

Programul de Guvernare al Partidului Naţional cuprinde redresarea şi stoparea declinului companiilor de stat din domeniul transporturilor, inclusiv prin măsuri precum privatizarea acestora. De asemenea, PNL-iştii plănuiesc să demareze procedurile privind introducerea Bugetului multianual ca instrument de planificare şi asigurare a fluxului de numerar (cash flow-lui) pentru investiţiile în infrastructură.

Acesta cuprinde finalizarea proiectele aflate în prezent în desfăşurare şi accelerarea lucrărilor la Autostrada A1: Lugoj-Deva (Lot 3), Autostrada A3: Bors-Nadaselu- secţiunile Biharia – Borş şi Suplacu de Barcău- Chiribiş, Campia Turzii-Targu-Mures – lot Iernut-Cheţani, Rasnov-Cristian, A7 : Centura Bacau, A10: Sebes-Turda - lot 1, de la intrarea pe autostradă de la Sebeş până la Pârâul Iovului şi în special, accelerarea implementării proiectului Pod suspendat peste Dunăre la Brăila, proiect aflat în execuţie.

În sectorul feroviar programul prevede finalizarea reabilitării CF Coridorul IV feroviar (Axa prioritara 22): Frontiera - Curtici-Arad-km 614, km 614 – Simeria si Simeria – Sighisoara (testarea sistemului ERTMS 2). Au prioritate proiectele de mare infrastructură de transport de reabilitare a caii ferate şi proiectele de autostrăzi şi drumuri expres, eligibile pentru finanţare din fondurile europene, FC si FEDR, până la limita valorii de 200% faţă de suma alocată (valoare suplimentară pentru semnarea de contracte permisă de legislaţie). Astfel se vor întocmi Liste de proiecte de rezervă în limite rezonabile, la care se vor adauga proiecte în valoare de circa 1 milliard de euro pentru pahetul financiar CEF (Connecting Europe Facility).

În cadrul investiţiilor noi programul conţine autostrăzile Sibiu-Pitesti; Tg. Mures-Iasi-Ungheni; Inel Bucuresti cu menţiunea că Autostrada Comarnic Braşov se va promova prin proiect pilot doar dacă vom obţine sprijinul Comisiei Europene şi dacă IFI (Instituţiile Financiare Internaţionale), Banca Mondiala, BEI si BERD vor fi de acord să participe la finanţarea proiectului. De asemenea mai sunt menţioante ca drumuri expres: Craiova – Piteşti; Conexiunea Aeroportului H. Coandă - Autostrada A3; Lugoj – Craiova.

Pe lista lucrărilor în domeniul feroviar programul include investiţii în zona Pod Gradiştea (CF Bucuresti-Giurgiu Fr.), centralizare electronică în staţia CF Videle, modernizarea instalaţiilor de centralizare electromagnetică pe secţia Siculeni-Adjud, lucrări de reabilitare pentru poduri, podete şi tuneluri, etapiza şi modernizare trecerilor la nivel cu calea ferată.

În ceea ce priveşte transportul naval, programul cuprinde îmbunătăţirea condiţiilor de navigaţie pe sectorul comun româno-bulgar al Dunării (km. 845,5-km. 375); realizarea lucrărilor specifice de apărări de maluri pe Canalul Sulina; reabilitarea sistemului de colectare ape, protecţii şi consolidări maluri înalte pe Canalul Dunăre-Marea Neagră; reabilitarea sistemului de colectare ape, protecţii si consolidări maluri înalte pe Canalul Dunăre Poarta Alba-Midia Năvodari.

Programul de modernizare a CN Aeroporturi Bucuresti implică realizarea unui terminal de pasageri cu o suprafaţă de min. 245.000 mp; reabilitarea şi extinderea platformei de staţionare cu min. 15.500 mp;
modernizarea pistelor de decolare-aterizare; asigurarea compatibilitatii noilor investitii cu caile de rulare; asigurarea infrastructurii, echipamentelor si utilajelor de asistenta a navigatiei, securitate, siguranta si a conectivitatii conform standardelor; asigurarea de facilităţi cargo.

Pentru Aeroportul Internaţional Bucureşti Băneasa-Aurel Vlaicu, programul presupune modernizarea suprafeţelor de mişcare a aeronavelor; modernizarea terminalului de pasageri; asigurarea de facilităţi cargo.

În vederea redresării companiei Tarom se prevăd acţiuni precum efectuarea unor analize asupra tuturor contractelor încheiate de companie, cu accent pe contractele de achiziţie a aeronavelor în sistem leasing şi asocierile companiei cu diferite societăţi comerciale, precum şi găsirea unor soluţii legale care să permită încetarea/rezilierea acelor contracte generatoare de pierderi mari.

Programul mai include în cazul tranportului subteran, accelerarea lucrarilor pe Tronsonul Drumul Taberei – Eroilor şi urgentarea procedurilor pentru începerea lucrarilor pe Secţiunea Eroilor– Universitate-Piaţa Iancului pe Magistrala 5. De asemenea, Magistrala M6 Bucureşti – Otopeni, 1 Mai-Aeroportul H Coandă este menţionată printre investiţiile noi.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO