Eveniment

Se închide „groapa“ care a înghiţit 1,4 mld. euro: Bechtel pleacă şi lasă doar 52 km de autostrăzi

Contractul cu Bechtel, semnat în 2003 pentru construcţia a 415 km de autostradă, se ridica la circa 2,2 miliarde de euro. Doar 52 de kilometri au fost finalizaţi, iar 60 de kilometri sunt pe jumătate construiţi. Mediafax Foto

Contractul cu Bechtel, semnat în 2003 pentru construcţia a 415 km de autostradă, se ridica la circa 2,2 miliarde de euro. Doar 52 de kilometri au fost finalizaţi, iar 60 de kilometri sunt pe jumătate construiţi. Mediafax Foto

Autor: Andreea Neferu

23.05.2013, 21:38 69

Compania de drumuri se pregă­teşte să rezilieze şi ultimul contract pe care îl mai are cu americanii de la Bechtel, care au încasat deja peste 1,4 mld. euro pentru doar 52 de kilometri de autostradă finalizaţi şi alţi 60 de kilometri care sunt doar pe jumătate construiţi.

„Luni se încheie (contractul cu Bechtel – n.red.) cu totul. O să aveţi mesaj oficial şi comunicat de presă“, a spus Dan Şova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine, după un eveniment organizat ieri de Camera de Comerţ Româno-Britanică.

Rezilierea contractului va implica însă şi plata unor despăgubiri către constructorul american, având în vedere că încetarea contractului se face înainte ca lucrările să fie finalizate. Întrebat care vor fi despăgubirile pe care statul român le va plăti americanilor, Şova a spus că suma a fost deja stabilită însă nu poate să o comunice încă.

Considerat unul dintre cele mai păguboase contracte încheiate de statul român, proiectul de construcţie a Autostrăzii Transilvania a continuat să producă şi anul trecut efecte pe lista de plăţi a Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), în ciuda faptului că rezultatele pe teren nu se mai văd de ceva vreme.

Anul trecut, Bechtel a fost al cincilea cel mai bine plătit constructor de către CNADNR, încasând peste 76 de milioane de euro, în ciuda faptului că lucrările pe singurul tronson de autostradă pe care Bechtel îl mai construieşte, Suplacu de Barcău-Borş, au înaintat în ritm de melc: doar 1%. Sau, cu alte cuvinte, anul trecut Bechtel a construit doar circa 600 de metri de autostradă, deşi a primit 76 de milioane de euro, bani suficienţi pentru cel puţin 10-12 kilometri de autostrăzi. Cea mai mare parte a sumelor plătite anul trecut au fost însă plăţi restante şi nu bani care să asigure continuarea lucrărilor.

Contractul cu Bechtel, semnat în 2003 pentru construcţia a 415 km de autostradă, se ridica la circa 2,2 miliarde de euro. Contractul a fost semnat în perioada în care Miron Mitrea era ministru al transporturilor, iar Adrian Năstase – premier. Potrivit estimărilor ZF, Bechtel a încasat până acum de la statul român circa 1,4 miliarde de euro.

La solicitarea ZF de a transmite sumele exacte încasate de Bechtel până în prezent, precum şi valoarea restanţelor plătite de-a lungul timpului, reprezentanţii Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine au transmis că „sumele totale vor fi făcute publice abia după rezilierea contractului“.

 

Câştigătorii unor licitaţii de autostrăzi de 900 de milioane de euro, anunţaţi după nouă luni

ZF a scris în ediţia de ieri despre modul în care CNADNR a ţinut „la sertar“ timp de nouă luni numele câştigătorilor unor licitaţii de 900 de milioane de euro pentru construcţia a circa 100 de kilometri de autostrăzi pe Coridorul IV paneuropean. După publicarea materialului în ediţia de ieri a ZF, Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine, aflat în subordinea ministrului Şova, a transmis lista cu ofertele câştigătoare a trei loturi de autostradă de pe Lugoj-Deva, scoase la licitaţie încă din vara anului trecut. Astfel, cel de-al doilea lot al autostrăzii Lugoj-Deva, cu o lungime de 28,6 kilometri, ar urmă să fie construit de asocierea italienească Salini-Secol, lotul al treilea (21,1 kilometri) de firmele Teloxim (controlată de omul de afaceri Theodor Berna), Comsa (Spania), Aldesa Construccions (Spania), Arcadis Eurometudes (Franţa), în timp ce lotul al patrulea (22,1 kilometri) a fost câştigat de firmele Tehnostrade şi Spedition UMB, ambele controlate de Dorinel Umbrărescu.

 

În mandatul fostului ministru al transporturilor Anca Boagiu, Comisia Europeană a decis revizuirea reţelei europene de transport TEN-T şi a acceptat ca circa 200 de kilometri din cei 415 ai Autostrăzii Transilvania să fie construiţi folosind fonduri europene care vor fi alocate României în urmă­torul exerciţiu bugetar 2014-2020. De altfel, Boagiu a fost şi cea care a anunţat în 2011 că Bechtel va continua lucrările doar pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borş. Fostul ministru al transporturilor spunea la acea vreme că preţul de construire a acestei autostrăzi va fi redus astfel la 6,9 mil. euro pe kilometru.

„Probabil că trebuie să cheltuim din nou 25 de milioane de euro pe kilometru, întrucât cele 6,9 milioane de euro negociate nu erau suficiente. Ca urmare a rezilierii propuse de ministrul Şova, scoatem autostrada din reţeaua TEN-T, deşi abia a fost acceptată la finanţare de UE din bani europeni“, spune fostul ministrul al transporturilor Anca Boagiu.

Şova spune acum că singura variantă pentru continuarea proiectului Autostrada Transilvania este parteneriatul public-privat sau concesiunea. „Avem cinci părţi din autostradă neterminate. Trebuie să le licităm şi să le construim în acelaşi timp, pentru că nimeni nu va fi interesat doar de o singură parte. Asta va fi o mare problemă, să construim în acelaşi timp cele cinci părţi“, a explicat Şova. Deşi a fost renegociat în urmă cu aproape doi ani, contractul cu americanii nu a fost nici până acum desecretizat, în contextul în care Bechtel nu şi-a dat acordul pentru a face publice clauzele din contract.

Bogdan Sgârcitu, director de comunicare în cadrul Bechtel, nu a putut fi contactat de ZF ieri până la închiderea ediţiei pentru a comenta cu privire la rezilierea ultimului contract pe care compania îl are în România. Nicii oficialii care au semnat contractul cu Bechtel în urmă cu un deceniu, fostul premier Adrian Năstase şi fostul ministrul al transporturilor Miron Mitrea, nu au putut fi contactaţi până la închiderea ediţiei pentru a oferi un punct de vedere cu privire la încetarea contractului cu americanii.

Ambasada Statelor Unite ale Americii nu a dorit să comenteze cu privire la rezilierea contractului cu firma Bechtel.