Eveniment

Secretele antreprenorului de succes SAS 2025 – Bucureşti. „Moştenirea antreprenorială: cum să lăsăm în urmă o afacere mai puternică“. Moştenirea antreprenorială începe cu responsabilitate faţă de comunitate, angajaţi şi mediu

Autor: Ramona Cornea

12.05.2025, 00:07 362

„Vreau să fiu miliardar, dar dincolo de orice cred că este foarte important să fim modele pentru copiii noştri, pentru nepoţii noştri, pentru că nu cred că este nicio bucurie să fii miliardar într-o ţară cu oameni săraci“ „Dacă n-ai o idee pentru comunitate, nu cred că o să ai succes în business“.

Antreprenoriatul sustenabil nu se rezumă doar la profit, ci începe cu o responsabilitate profundă faţă de oameni, comunitate şi mediu. Dincolo de cifrele de afaceri, moştenirea antreprenorială este un proces conştient, care presupune responsabilitate, investiţie în oameni şi un angajament faţă de comunitatea din care porneşte totul. Antreprenoriatul modern nu poate ignora dimensiunea socială şi de mediu, dacă vrea să lase ceva durabil în urmă, au fost câteva dintre concluziile evenimentului „Secretele antreprenorului de succes - SAS 2025“.

Evenimentul a avut ca temă principală „Moştenirea antreprenorială: cum să lăsăm în urmă o afacere mai puternică“, organizat de platforma IMM Club, partenerii media sunt Ziarul Financiar şi platforma de contabilitate Contzilla, iar Bolt Business este partener de mobilitate. Sponsorii evenimentului au fost Klain, Puratos, Capital Decisions, Benvenuti, Biriş-Goran, SMART reports, Gamma Print, Pullman, BRIDGE-to-INFORMATION.

Chris Weident, avocat în cadrul Stalfort, a subliniat că esenţa unei afaceri sustenabile stă în capacitatea de a crea valoare nu doar pentru companie, ci şi pentru societate.

„Eu sunt convins că aceste lucruri merg foarte legate una de cealaltă, crearea de profit şi pentru business, şi pentru societate. Când ai creat un business şi oferi soluţii pentru comunitate, este evident că binele comun se naşte prin produsele, prin serviciile pe care le oferi. Creezi un bun pentru societate, creşti, ai succes, angajezi oameni, creezi locuri de muncă şi acest lucru este evident. Deci pentru mine este chintesenţa în crearea de business: dacă n-ai o idee pentru comunitate, pentru cei cărora vrei să le oferi servicii, nu cred că o să ai succes“, a spus el în cadrul evenimentului.

Ideea de a crea „bine comun“ prin afaceri a fost dusă mai departe de Ionuţ Bonoiu, fondatorul BusinessPedia, care a subliniat că adevărata performanţă nu constă doar în acumularea de capital, ci şi în influenţa pozitivă exercitată asupra mediului social în care creşte şi businessul.

„Vreau să fiu miliardar, dar dincolo de orice cred că este foarte important să fim modele pentru copiii noştri, pentru nepoţii noştri, pentru că nu cred că este nicio bucurie să fii miliardar într-o ţară cu oameni săraci. (...) Două lucruri concrete la miliardari este că au fost foarte ambiţioşi, contribuiau foarte mult la societate. E foarte important, susţineau şi dezvoltau foarte mult, era componenta socială care e foarte importantă şi în vremurile noastre.“

Pentru Melinda Morariu, director general al IMM Club, antreprenorul responsabil este atent la echilibrul între profit, echipă şi mediu.

„Am vorbit foarte mult despre afaceri menite să dureze, să lăsăm moştenire ceva în urma noastră şi în contextul acesta şi celelalte acţiuni sunt extrem de importante. În interacţiunea noastră cu antreprenorii, putem să concluzionăm trei lucruri despre antreprenorul responsabil: evident, el este preocupat de profit, pentru că asta este absolut logic, dar este preocupat şi de comunitate şi de oamenii lui şi, implicit este preocupat şi de mediu. În momentul în care el vrea să lase moştenire în urma lui, este important să nu facă rău, deci să nu afecteze mediul într-un mod care care lasă nişte urme negative“, susţine ea.

În cazul afacerilor de familie, legătura cu societatea este şi mai profundă. Acestea nu sunt construite doar pentru cifrele din Excel, ci şi pentru copiii, nepoţii şi generaţiile viitoare. Andreea Lupu, consultant în cadrul Lupu Management Consulting, a vorbit despre cum aceste afaceri cresc din şi împreună cu comunitatea, cu dorinţa de a construi un mediu sănătos şi stabil pentru toţi cei implicaţi.

„Diferenţa la afacerile din familie este că au rădăcini în comunitate şi dau rădăcini mai departe, cresc în acea comunitate. Interesul familiei pentru că un business de familie este în primul rând o familie. Interesul familiei este să crească ceva sustenabil, durabil de care se bucură şi copiii lor, cei care merg la şcoala din colţ, copiii lor care cresc într-un mediu pe care şi-l doresc sănătos, copiii lor care vor creşte şi se vor bucura de viaţa care le este oferită din comunitate. Deci interesul lor şi motivaţia lor intrinsecă, înainte să devină şi un obiectiv de business şi ceva mai formal, nu are cum să fie altul decât să investim în comunitate pentru că acolo trăim“, a detaliat ea.

Velin Ganev, CEO al Danubius Exim,  subliniază că, în esenţă, majoritatea iniţiativelor antreprenoriale pornesc dintr-o nevoie reală de schimbare – personală şi societală. Moştenirea pe care o lasă antreprenorul este, de fapt, un proces continuu de transformare a mentalităţilor.

„Sunt câteva principii care cred că ne conduc pe toţi în zona aceasta şi anume că fiecare dintre noi în primul rând începe să facă business pentru a-şi îmbunătăţi starea de viaţă, adică orice firmă de familie începe un business dintr-o nevoie, nevoia de a-şi schimba poziţia în societate, de a-şi schimba viziunea. Ce vreau să las moştenire? Moştenirea pe care vreau să o las este schimbarea de mentalitate“, a detaliat el.

Orice strategie de creştere sustenabilă trebuie să fie construită pe o fundaţie clară de valori, misiune şi viziune. Acestea nu doar că ghidează afacerea, dar influenţează profund modul în care compania se poziţionează în piaţă şi comunică cu stakeholderii săi.

„Viziune, misiunea, valorile antreprenorului sunt cele care dau direcţie companiei, sunt cele care ajută în conturare a mesajelor de comunicare, în definirea pieţei ţintă, cât şi a poziţionării pe care o au în piaţă“, a spus Valentin Bolboacă, fondator al Klain.

 

Marcel Vulpoi, fondator Toader & Vulpoi Management

Deci de 10-15 ani trebuia ca firmele şi antreprenorii de o anumită vârstă să lucreze pe acest family business succesion. Acesta este motivul pentru care se prăbuşesc imperii. Ştiţi oameni care au murit şi după ei n-a rămas nimic sau s-a ales praful pentru că i l-a lăsat lui copilului care nu voia.

Prima problemă mare pe care o văd eu aici este că proprietarii de business alocă atât de mult timp businessului încât copiii lor consideră că businessul este duşmanul şi concurentul lor direct.

 

Melinda Morariu, director general, IMM Club

În interacţiunea noastră cu antreprenorii, am putut să concluzionăm trei lucruri despre antreprenorul responsabil: evident, el este preocupat de profit, pentru că asta este absolut logic, dar este preocupat şi de comunitate şi de oamenii lui şi implicit este preocupat şi de mediu.

În momentul în care el vrea să lase moştenire în urma lui, este important să nu facă rău, deci să nu afecteze mediul într-un mod care lasă nişte urme negative.

 

Ionuţ Bonoiu, fondator, BusinessPedia

E bine să ne uităm la liderii de piaţă din prezent şi foarte important să ne uităm la tineri care reuşesc să construiască, mai ales în zona de tehnologie, nişte afaceri pe care reuşesc să le dezvolte la nivel internaţional, să le facă lideri de piaţă.

Trăsătură comună a miliardarilor – sunt oameni curajoşi şi foarte concentraţi pe ce fac. Sunt foarte ambiţioşi, aceasta este trăsătura comună indiferent de background. Partea aceasta se poate duce şi în defecte.

 

Velin Ganev, chief executive officer - Danubius Exim

Sunt câteva principii care cred că ne conduc pe toţi, fiecare dintre noi începe să facă business pentru a-şi îmbunătăţi starea de viaţă, adică orice firmă de familie începe un business dintr-o nevoie, nevoia de a-şi schimba poziţia în societate, de a-şi schimba viziunea.

Un lucru despre care consider că e foarte important pentru tinerii din ziua de astăzi este să facă ce le place. Atunci când faci un business şi când faci ce îţi place vine şi succesul.

 

Andreea Lupu, consultant, Lupu Management Consulting

Diferenţa la afacerile din familie este că au rădăcini în comunitate şi dau rădăcini mai departe, cresc în acea comunitate. Interesul familiei pentru că un business de familie este în primul rând o familie.

Interesul familiei este să crească ceva sustenabil, durabil de care se bucură şi copiii lor, cei care merg la şcoala din colţ, cei care cresc într-un mediu pe care şi-l doresc sănătos, copiii lor care vor creşte şi se vor bucura de viaţa care le este oferită din comunitate.

 

Mariela Bâtlan, consultant în management

Toate afacerile sunt foarte conectate între ele, totul este legat, este mediul în care se desfăşoară, deci nu poţi să faci un business fără să produci nişte efecte, iar scopul tău trebuie să fie să produci efecte bune şi pentru ceea ce este în jurul tău.

Din punctul meu de vedere, este foarte importantă şi partea de etică, adică eu cemi-aş dori să văd ar fi un mediu de business în care să reuşeşti să imprimi etică de business şi celor care vin după tine sau celor care interacţionează cu tine.

 

Valentin Bolboacă, fondator, Klain

Viziune, misiunea, valorile antreprenorului sunt cele care dau direcţie companiei, sunt cele care ajută în conturarea mesajelor de comunicare, în definirea pieţei ţintă, cât şi a poziţionării pe care o au în piaţă.

Poţi să măsori impactul iniţiativelor prin mai multe modalităţi. Din perspectivă de online ai o multitudine de metrice pe care poţi să le măsori, precum engagement, trafic.

Trebuie să ai fluxul clar definit, tot ce înseamnă procese, atât interne, cât şi în raport cu clientul.

 

Chris Weident, avocat, Stalfort

Eu sunt convins că aceste lucruri merg foarte legate una de cealaltă, crearea de profit şi pentru business, şi pentru societate.

Un business bun şi sustenabil pleacă de la o idee şi de la un produs sau un serviciu care aduce un bine, care este în avantajul tuturor. Fără acest lucru nici nu poţi construi un business sustenabil.

Atunci când ai creat un business şi oferi soluţii pentru comunitate, este evident că binele comun se naşte prin produsele, prin serviciile pe care le oferi.

 

Codruţ Nicolau, fondator, Sustain Future

Scopul unei firme este să facă bani, să nu piardă bani, să nu piardă clienţi, să fie de succes nu doar astăzi, ci şi mâine şi poimâine în sectorul respectiv. Iar sustenabilitatea te ajută în toate aceste trei puncte. Sustenabilitatea nu există individual, ci întotdeauna în corelaţie cu zona de business.

Sustenabilitatea te ajută să nu pierzi bani, atât în zona de active nete, cât şi în zona de EBITDA, să nu pierzi clienţi.

 

Lucian Andrei, senior business developer, Bolt

Pentru angajaţi, sunt mai multe aspecte de luat în considerare: retenţia personalului. De regulă, personalul primeşte un salariu, dar angajaţii, mai nou, pentru că sunt mai educaţi, se uită şi la alte avantaje.

Acordarea acestui transport de la domiciliu către locul de muncă sau invers reprezintă un avantaj pe care foarte mulţi îl percep foarte bine şi atunci îl percep ca un loc de muncă bun pentru ei şi vor să rămână acolo, nu se mai uită să plece în altă parte.

 

Ovidiu Neacşu, fondator, Authentic Tours România

Am vorbit despre ce dau antreprenorii înapoi sau despre ce dădeau şi mi-a adus aminte de povestea Fabricii de bere Bragadiru, care este şi abandonată.

Am avut fabrică, după care am făcut palat, dar domnul Bragadiru, având nevoie de mai mulţi angajaţi, şi-a întrebat angajaţii bărbaţi ce fac soţiile lor. Sunt acasă cu copiii. Apoi a construit grădiniţă pentru copii ca să poată veni şi soţiile la lucru, apropo de ce poţi să faci pentru comunitate.

 

Valeriu Filip, cofondator, FGO

De-a lungul timpului, am trecut printr-o perioadă plină de frustrări, pentru că acesta este rolul unui antreprenor, să treacă prin tot felul de frustrări.

Am identificat în ultimii doi ani peste 300 de schimbări cu caracter fiscal. Aceste 300 de schimbări şi-au pus amprenta asupra întregului mediu antreprenorial din România, asupra contabililor, asupra băncilor, asupra tuturor celor care încearcă să îşi facă un plan de afaceri pe o perioadă.

 

Alexandru Neacşu, chief technology officer, Cybertech

AI ajută businessurile în principal cam în toate locurile unde ai foarte multe date şi vrei să ţi le sumarizeze, unde ai extrem de multe informaţii clare pentru AI.

De asemenea, în tot domeniul creativ, adică orice chestie de creaţie, per total în domenii unde acurateţea nu este critică.

AI nu are acurateţe, ăsta e primul lucru unde ele greşesc. Adică dacă se întâmplă cumva să-ţi greşească procesul respectiv, există un om la final care se uită peste ce a scos AI, verifică.

 

Delia Mircea, senior editor, Contzilla

Eu cred că cel mai important lucru pe care îl poate crea un antreprenor, dincolo de produsele sau serviciile lor, este reprezentat de încredere şi nimic nu creează mai puternic încrederea decât sistemele independente şi transparente.

Contabilitatea este unul dintre aceste sisteme care ar trebui să fie transparent, curat şi organizat. Cine are nevoie de această încredere? Investitorii, care în primul rând se uită la o afacere cu o contabilitate curată şi organizată.

 

Florin Pop, cofondator, Capital Decisions

Sunt cofondatorul Capital Decisions, este vorba de un ecosistem de13 specialişti în finanţe, auditori, specialişti în fuziuni şi achiziţii, avocaţi. Lucrăm cu companii care sunt interesate să-şi optimizeze activitatea din punct de vedere financiar.

În jurul nostru sunt multe provocări, însă în acelaşi timp există foarte multe businessuri antreprenoriale care chiar sunt concentrate în jurul unei idei bune şi care merită ca povestea lor să fie spusă într-un fel profesionist, aşa încât să poată să atragă finanţare.

 

Gabriel Biriş, partener, Biriş Goran şi Asociaţii

Acum un an şi jumătate, am prezentat un inventar al modificărilor Codului fiscal, descriere pe scurt, comentată măsura şi date nişte calificative. Am luat însă şi execuţiile bugetare pe fiecare tip de impozit ca să arătăm implicaţiile măsurilor şi să vedem dacă ne ajută la ceva. Răspunsul a fost nu acum.

Încercăm să propunem nişte soluţii pentru impozitarea veniturilor personale, aici incluzând contribuţiile bazate pe plafonarea bazei de calcul a contribuţiilor pe suma veniturilor.

 

Liviu Sav, cofondator, Bridge to Information

Dacă ne uităm ca număr de companii, în ultimii 10 ani s-au înfiinţat marea majoritate a companiilor care au avut bilanţ depus la 2023.

Răspunsul corect depinde de contextul în care ne uităm la informaţiile respective şi mai ales în contextul actual. Orice set de date poate să spună adevărul pe care şi-l doreşte cel care îl prelucrează.

Datele pot fi întinse sau comprimate în aşa fel încât să arate exact acel lucru pe care dorim să îl susţină.

 

Ariana Pendiuc, cofondator, Micile Vedete

În prezent, produc o emisiune de educaţie nutriţional-gastronomică pentru copii. De aici am dezvoltat şi o agenţie de conţinut digital pentru zona de copii şi familie. Aşadar, tot ce fac este să dezvolt proiecte pentru copii cu impact asupra lor în mod direct.

Am un alt proiect pe care îl dezvolt împreună cu sora mea, o serie de conferinţe de educaţie nutriţională şi mentală a copilului adresate cadrelor didactice. Cadrele didactice sunt foarte importante în educaţia copilului.

 

Andrei Crigan, preşedinte, Camera Bilaterală de Comerţ şi Industrie Republica Moldova-România

Sunt foarte multe oportunităţi în acest moment. Republica Moldova este cunoscută pentru produsele agroalimentare.

Zona creativă este foarte interesantă, pentru că Republica Moldova are în următorii 10 ani un regim fiscal preferenţial de 7% din cifra de afaceri.

Republica Moldova luptă pentru independenţă energetică, o dobândeşte cu ajutorul României pas cu pas.

 

Craig Matthews, senior innovation consultant, Science Park Graz

Trebuie să fii autentic, trebuie să fii tu însuţi. Fiecare are propria personalitate, fiecare are puncte forte şi puncte slabe, iar cel mai important este să fii tu. Într-un pitch, tu eşti personajul.

Joci un rol anume, iar povestea este structura pitch-ului tău, aşa că trebuie să te gândeşti bine la ce vrei să comunici, care este fundaţia pitch-ului tău şi cum poţi ajunge la un punct-cheie în care să formulezi o cerere clară şi să obţii ceva de la publicul tău.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels