Eveniment

Sectorul auto şi cel de petrol şi gaze, două dintre cele mai importante sectoare ale economiei româneşti, vor căuta alte aptitudini la angajaţi şi vor avea nevoie de mai puţini oameni odată cu automatizarea şi dezvoltarea tehnologiei

Sectorul auto şi cel de petrol şi gaze, două dintre...

Autor: Alexandra Matei

22.06.2022, 17:43 360

♦ În ambele sectoare va exista un declin al abilităţilor manuale, dar şi a celor legate de manipulare, prelucrarea datelor, raportare şi a celor care vizează activităţi repetitive.

♦ Cele mai afectate job-uri din industria auto ar putea fi cele din departamentele de logistică, întreţinere şi controlul calităţii.

♦ În cazul industriei de petrol şi gaze, vor apărea schimbări în operaţiunile de suport şi administrative, în expediţie şi rafinărie.

Digitalizarea şi automatizarea iau amploare în sectoarele auto şi petrol şi gaze, astfel că marii jucători din aceste două industrii vor fi nevoiţi să îşi adapteze modul de lucru şi vor ajunge să caute alte aptitudini şi abilităţi la oamenii pe care îi vor angaja în viitor.

Pe măsură ce tehnologia se dezvoltă şi este adoptată de către companiile din aceste două sectoare importante ale economiei, impactul se va simţi şi la nivelul locurilor de muncă, întrucât va fi nevoie de mai puţini angajaţi.

„Familiile de posturi ce acoperă abilităţi cu grad scăzut de importanţă pentru viitor în industria auto sunt, în principal, logistică, întreţinere şi mentenanţă, respectiv asigurarea calităţii. În cazul industriei de petrol şi gaze, abilităţile care vor avea o pondere din ce în ce mai mică sunt cele legate de ascultarea activă, coordonare, controlul calităţii, analiză, gândire critică şi persuasiune care vor genera schimbări în operaţiunile de suport şi administrative, în expediţie şi rafinărie”, arată rezultatele studiului privind impactul tehnologiei asupra celor două sectoare, realizat de Confederaţia Patronală Concordia.

Cercetarea a relevat, de asemenea, că în ambele sectoare va exista un declin al abilităţilor manuale, dar şi a celor legate de manipulare, prelucrarea datelor, raportare şi a celor care vizează activităţi repetitive.

Competenţele cheie despre care se aşteaptă să aibă o importanţă mai mică în viitor în industria auto sunt ​​acuitatea vizuală, comunicare, control precizie, atenţie selectivă, dexteritate manuală, rezistenţă şi monitorizare.

Industria auto generează 14% din PIB şi peste 26% din exporturile naţionale. Mai mult, sectorul auto este unul dintre primele sectoare care a adoptat tehnologie avansată, fie că vorbim de implementarea de senzori, algoritmi şi roboţi pentru a spori eficienţa producţiei de maşini sau de inovaţii tehnologice în modelele de afaceri în industria auto.

România se află printre principalii producători de petrol şi gaze naturale din Europa, alături de Marea Britanie, Norvegia, Danemarca, Italia şi Olanda.

Criza provocată de pandemia de Covid-19, nevoia de digitalizare şi automatizare, măsurile legislative, îndeplinirea obiectivelor climatice, contextul geopolitic turbulent precum şi nevoia de forţă de muncă calificată sunt alte provocări care determină o creştere a presiunii pe termen scurt şi mediu asupra industriei de petrol şi gaze.

Fiecare dintre cele două industrii are o serie de factori ce le influenţează schimbarea. Pentru industria auto, bateriile electrice şi mobilitatea hibrid, conectivitatea şi digitalizarea şi criza semiconductorilor sunt o parte dintre trendurile care generează transformarea modului în care se munceşte.

În cazul sectorului petrol şi gaze, potrivit studiului, îmbătrânirea forţei de muncă, fluctuaţiile de preţuri şi decabornizarea sunt printre motivele principale care contribuie la schimbarea venită pe fondul digitalizării şi automatizării.

Angajaţii din aceste două industrii, deşi sunt destul de familiarizaţi cu importanţa în creştere a impactului tehnologic, nu sunt pe deplin conştienţi de impactul acestuia la propriul loc de muncă.

Studiul arată că 64% dintre angajaţi ştiu cât de importantă e tehnologia, dar doar 5% dintre lucrătorii intervievaţi au fost de acord că industriile lor ar putea avea nevoie de mai puţini angajaţi pentru a performa.

Conform studiului, şase din zece angajaţi consideră schimbările tehnologice ca fiind necesare şi sunt de părere că implementarea lor se face într-un ritm potrivit.

Totuşi, mai mult de o treime (35%) simt că ritmul este prea rapid şi mai puţin de 10%, în principal în industria petrolului şi gazelor, cred că este prea lent.

Cercetarea a fost realizată cu asistenţa KPMG şi IPSOS, şi face parte din proiectul „Renewed social dialogue for the new world of work. Job transitions & digitalization in two industrial sectors in CEE countries – Romania, Hungary, Slovakia. WorkTransitionCEE“, proiect cofinanţat de Uniunea Europeană.

Analiza calitativă a fost realizată prin intervievarea a 109 manageri din cele două industrii şi 1713 angajaţi şi a relevat 96 de ocupaţii aflate în potenţial risc din cauza revoluţiei digitale.

 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO