Eveniment

Seminar ZF: pentru că Finanţele nu reuşesc să fiscalizeze toate persoanele, povara fiscală cade pe cei „care sunt la vedere“

Autor: Claudia Medrega

16.11.2011, 00:07 802

Povara sistemului fiscal asupra mediului de business nu constă atât de mult în mărimea impozitelor şi taxelor, cât în birocraţia excesivă care continuă să îi agaseze pe oamenii de afaceri. Aceasta este una dintre concluziile conferinţei organizate ieri de Ziarul Financiar "Plusurile şi minusurile politicii fiscale - ce trebuie făcut pentru ca taxarea să nu mai fie o povară pentru companii?". La conferinţa ZF au participat Dan Lazăr, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, Doru Dudaş, director general în Direcţia Generală Legislaţie de Cod fiscal din Ministerul Finanţelor, Adrian Rus, senior manager Asistenţă Fiscală, Ernst & Young, Florin Gherghel, Head of Tax Department, Noerr Finance & Tax şi Cătălin Ungureanu, director Inox Style.

Reprezentantul mediului de business Cătălin Ungureanu a adus în discuţie birocraţia exce­sivă din sistem povestind cum a durat aproximativ şase luni de zile mutarea sediului social al propriei firme din Bucureşti în Ilfov. "Am cel puţin două auto­bas­culante de dosare făcute până acum. Birocraţia este excesivă. Am pus pariu că reuşesc în trei luni să mut sediul social al firmei, care nu avea nicio datorie. A durat cam şase luni. Era cât pe ce să mă leg cu lanţul la trezoreria sectorului 5."

Dan Lazăr, responsabil cu legislaţia fiscală, a dat asigurări că modificările din perioada următoare vor urmări simplificarea reglemen­tărilor fiscale, în timp ce stabilitatea la nivelul taxelor va fi menţinută. "Dat fiind momentul în care ne aflăm, există o marjă foarte mică în ceea ce priveşte politica fiscală. Orice ingerinţă ne­potrivită se poate întorace împotriva Guver­nului ca un bumerang. Din acest motiv, trebuie să o gândim foarte serios, să fie o dezbatere foarte aprinsă între membrii Guvernului şi mediul de afaceri, fiindcă orice pas greşit ne poate duce către prăpastie", a spus Lazăr.

Finanţele nu reuşesc să fiscalizeze toate persoanele, toate veniturile, astfel că povara fiscală cade pe "cei care sunt la vedere", a recunoscut Doru Dudaş.

Fiscalitatea poate să fie o povară prin cote de impozitare sau poate fi legată de dificultăţile în plată sau în administrare. "Putem să discutăm de reduceri de taxe abia atunci când sarcina fiscală va fi împărţită corect între toţi contribuabilii. Anul 2011 a reprezentat un an de stabilitate a cotelor, de consolidare, de predictabilitate şi atunci nu ar trebui să apară această senzaţie sau percepţie a contribuabililor că fiscalitatea este o povară sub aspectul cotelor. Problemele din administrare ne pot conduce la această percepţie. Măsurile pe care trebuie să le luăm sunt de administrare. Legislativ este bine, dar există probleme în relaţia contribuabilului cu Fiscul", a spus Dudaş.

Reprezentanţii companiilor de consultanţă au adus în discuţie problemele care pot să apară în relaţia dintre firme şi Fisc.

Florin Gherghel, Head of Tax Department, Noerr Finance & Tax, a spus că statul şi inspectorii fiscali ar trebui să aibă relaţii de parteneriat cu firmele, iar inspectorii fiscali ar trebui să trateze companiile cu respect.

La rândul lui, Adrian Rus, senior manager, Ernst & Young, a explicat aspecte importante legate de dosarul de preţuri de transfer, care ar trebui să fie cunoscute de către contribuabili şi riscurile la care se supun oamenii de afaceri.


Dan Lazăr, secretar de stat în Ministerul Finanţelor

  • Modificările fiscale din perioada următoare vor urmări simplificarea procedurilor şi stabilitatea la nivelul taxelor;

  • Se doreşte extinderea impozitării în sistemul normelor de venit (sumă fixă stabilită anual) pentru anumite activităţi, precum cele de taximetrie, la care acum se aplică impozitarea în sistem real (asupra diferenţei dintre veniturile încasate şi cheltuielile deductibile);

  • Finanţele vor să generalizeze plata impozitelor în data de 25 a fiecărei lunii;

  • Introducerea în Codul fiscal a contribuţiilor sociale pentru activităţile independente este principala măsură care va fi adoptată în perioada următoare;

  • ANAF va prelua de la casele de asigurări declararea şi plata contribuţiilor sociale;

  • La nivelul economiei româneşti simţim o revigorare. Din nefericire, la nivel fiscal nu am simţit-o atât de mult pentru că agricultura nu este fiscalizată.

Doru Dudaş, director general al Direcţiei Generale Legislaţie de Cod Fiscal în Ministerul Finanţelor Publice

  • Putem să discutăm de reduceri de taxe abia atunci când sarcina fiscală va fi împărţită corect între toţi contribuabilii;

  • Nu reuşim să fiscalizăm toate persoanele, toate veniturile. Şi atunci povara fiscală cade pe cei care sunt la vedere, care plătesc veniturile;

  • Ce trebuie făcut pentru ca taxarea să nu mai fie o povară? Poate să fie o povară prin cote de impozitare, prin presiunea fiscală sau a doua componentă ar reprezenta-o dificultăţile în plată, în rambursare, în administrare;

  • 2011 a reprezentat un an de stabilitate a cotelor, de consolidare, de predictabilitate şi atunci nu ar trebui să apară această senzaţie sau percepţie a contribuabililor că fiscalitatea este o povară sub aspectul cotelor. Problemele din administrare ne pot conduce la această percepţie;

  • Măsurile pe care trebuie să le luăm sunt de administrare. Legislativ este bine, dar există probleme în relaţia contribuabilului cu Fiscul.


Cătălin Ungureanu, director la Inox Style

  • Sunt încântat că s-a decis taxarea averilor nedeclarate. Dar, abia s-a înfiinţat departamentul, nu ştiu cum o să funcţioneze. Părerea mea este că tot "cei mici" o să fie atinşi;

  • Cumularea celor cinci declaraţii care se depuneau până în 2010 într-una singură a fost pozitivă. Însă, sunt probleme legate de funcţionarea sistemului; în septembrie a fost nebunie mare;

  • Cred că impunerea unei cote a TVA de 10-15% în construcţii ar fi arhisuficientă. Nu ştiu dacă s-a emis vreodată factură pentru punerea gresiei în baie de către firme;

  • Există o politizare a sistemului administraţiilor locale. Fiecare primar angajează prietenii şi rudele;

  • Este necesară reevaluarea funcţionarilor publici. Cred că circa 98% nu ar trebui să apară după ghişeu; majoritatea nu au nicio cunoştinţă despre domeniu; Nu ştiu dacă cei de la Garda Financiară ar face faţă la contabilitatea primară. Ei ştiu doar să vină şi să se umfle în pene.

Adrian Rus, senior manager asistenţă fiscală, Ernst & Young

  • Fiscul poate solicita documentaţia privind preţuri de transfer când companiile înregistrează pierderi pe perioade lungi, fac cereri de rambursare a TVA, fac cereri pentru compensări de impozite sau în situaţia tranzacţiilor intragrup;

  • Dosarul preţurilor de transfer poate să fie solicitat şi pentru tranzacţii încheiate între părţi afiliate române;

  • Este încurajator că la ANAF s-a creat o divizie specială care se ocupă de problema preţurilor de transfer;

  • Neprezentarea documentaţiei sau prezentarea unui dosar incomplet va duce la o estimare a preţurilor de transfer din partea Fiscului; ajustările pot rezulta în calcularea unor obligaţii adiţionale de impozit pe profit şi majorări de întârziere;

  • Dacă firmele nu sunt de acord cu ajustarea preţurilor, pot să depună o contestaţie la Fisc, să iniţieze proceduri judiciare sau proceduri de arbitrare.

Florin Gherghel, Head of Tax Department, Noerr Finance & Tax

  • Statul cu siguranţă va încerca să atraga sume la buget din impozite şi taxe; inspecţiile fiscale sunt o modalitate de a suplimenta resursele;

  • Statul şi inspectorii fiscali ar trebui să aibă relaţii de parteneriat cu firmele. Este cazul ca domnii de la inspecţia fiscală să trateze companiile cu respect;

  • Firmele au dreptul să ceară suspendarea controalelor fiscale în timpul derulării lor; perioadele de suspendare nu sunt incluse în durata de desfăşurare a controlului;

  • Decizia de impunere emisă în urma inspecţiei fiscale poate să fie contestată în 30 de zile pentru actele adminsitrative fiscale şi 15 zile pentru procesele verbale de contestare a contravenţiilor;

  • În cazul obligaţiilor fiscale principale care au fost stinse prin achitare sau compensare înainte de 31 august 2011, penalităţile de întârziere aferente neachitate nu intră în sfera scutirii decisă de autorităţi.

AFACERI DE LA ZERO