Acordul politic semnat între PSD, PNL, USR, UDMR şi Grupul Minorităţilor prevede rotativa la funcţia de prim-ministru: PNL va desemna şeful Executivului pentru perioada iunie 2025 - aprilie 2027, iar PSD va prelua conducerea guvernului din aprilie 2027 până în decembrie 2028.
Formaţiunile politice semnatare convin asupra formării Coaliţiei politice de guvernare pro-occidentale pentru perioada 2025-2028, denumită în continuare Coaliţia.
Parteneriatul are ca obiective implementarea unor reforme structurale fundamentale, stabilitatea şi performanţa guvernării, dezvoltarea României şi consolidarea democraţiei.
Măsurile promovate de Coaliţie urmăresc refacerea echilibrelor bugetare, prioritizarea şi continuarea investiţiilor, asigurarea unui climat predictibil pentru mediul de afaceri, cu menţinerea coeziunii şi solidarităţii sociale.
Partidele se angajează să promoveze o guvernare responsabilă şi eficientă, pentru a construi o societate mai justă şi mai echitabilă.
Principii de funcţionare:
1) Activitatea Coaliţiei se fundamentează pe buna colaborare, transparenţă şi responsabilitate.
2) Coaliţia va susţine un program de guvernare, bazat pe priorităţi clare şi asumate colectiv.
3) Parcursul pro-european şi euro-atlantic al României sunt elemente fundamentale ale programelor şi politicilor promovate de Coaliţie şi de către reprezentanţii acesteia.
4) Formaţiunile politice membre ale Coaliţiei se angajează să ducă o politică moderată şi echilibrată, prin alinierea la obiective comune, în ciuda unor diferenţe ideologice.
5) Coaliţia va asigura transparenţa decizională şi o comunicare unitară, pentru a primi încrederea cetăţenilor şi a partenerilor internaţionali în actul de guvernare.
6) Meritocraţia şi profesionalismul vor fi promovate în administraţie, dincolo de apartenenţă politică.
7) Fiecare decizie politică majoră este adoptată prin consens politic, cu implicarea directă a tuturor formaţiunilor politice componente ale Coaliţiei şi a prim-ministrului.
În vederea implementării programului de guvernare Coaliţia va susţine urmatoarele direcţii:
1) Adoptarea urgentă a unui plan credibil de reducere a deficitului bugetar
2) Combaterea risipei bugetare prin restructurarea companiilor de stat, reducerea cheltuielilor administrative şi limitarea beneficiilor nejustificate
3) Reforma sistemului fiscal, prin eliminarea excepţiilor şi creşterea eficienţei colectării
4) Prioritizarea investiţiilor în proiectele de infrastructură mare, precum şi pentru comunităţile locale pentru asigurarea resurselor necesare în mod realist şi eficient
5) Reforma pensiilor speciale
6) Stabilirea de obiective măsurabile şi evaluabile pentru fiecare minister şi agenţie
7) Comasarea instituţiilor redundante şi reducerea birocraţiei
8) Accelerarea absorbţiei fondurilor europene prin reforme în managementul public
9) Introducerea unei culturi instituţionale bazate pe răspundere, profesionalism şi rezultate
10) Modernizarea serviciilor publice pentru a răspunde nevoilor reale ale cetăţenilor
11) Eliminarea privilegiilor nemeritate şi tratament egal în faţa legii
12) Independenţă energetică în domeniul gazelor naturale şi accelerarea tranziţiei către energie regenerabilă
13) Aderarea la Organizaţia de Cooperare şi Dezvoltare Economică
14) Eficienţă şi performanţă în Educaţie. Norme didactice europene la nivel european, burse adaptate la posibilităţile reale şi creşterea performanţei şcolare
15) Lărgirea bazei de contributori la CNAS şi oferirea unor servicii de sănătate îmbunătăţite concomitent cu cheltuirea eficienta a fondurilor disponibile
16) Reforma administraţiei prin digitalizarea şi interconectarea serviciilor publice şi implementarea unor criterii de eficienţă, debirocratizare, simplificare, de dereglementare
17) Descentralizarea şi creşterea eficienţei administraţiei publice locale, conform principiului subsidiarităţii
18) Digitalizarea şi îmbunătăţirea serviciilor consulare şi extinderea reţelelor de consulate itinerante
19) Îmbunătăţirea calităţii şi eficienţei actului de justiţie şi a gradului de încredere a cetăţenilor în acesta
20) Îndeplinirea jaloanelor şi accesarea fondurilor europene din Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă
21) Finalizarea legăturii rutiere rapide între Marea Neagră şi Europa Centrală şi a primei autostrăzi montane care va traversa munţii Carpaţi
22) Consolidarea parteneriatului Transatlantic şi a celorlalte parteneriate strategice
23) Implementarea prevederilor Programului Armata României 2040 şi a Planului multianual de înzestrare a Armatei României
24) Combaterea fenomenului Infracţional, în special în ceea ce priveşte traficul de droguri şi de persoane, concomitent cu programe de reabilitare şi protecţie a victimelor
25) Combaterea extremismului, a antisemitismului, xenofobiei, radicalizării, a violenţei împotriva femeilor şi a discursului instigator la ură, în vederea asigurării siguranţei cetăţenilor
26) Promovarea şi susţinerea programelor, proiectelor şi a legislaţiei care fac posibilă păstrarea identităţii şi dezvoltarea comunităţilor minorităţilor naţionale
27) Recunoaşterea şi sprijinirea Diasporei Româneşti ca parte esenţială a identităţii naţionale şi valorificarea potenţialului său uman, economic şi cultural prin politici active de recunoaştere şi re-întoarcere voluntară
28) Încurajarea natalităţii şi sprijinirea familiilor cu copii
29) Susţinerea măsurilor economice pentru reducerea deficitului comercial
30) Susţinerea sportului ca domeniu esenţial pentru o viaţă sănătoasă, încurajarea sportului de masă şi a sportului de performanţă
31) Stimularea economiei şi reducerea inegalităţilor teritoriale
32) Parteneriat onest cu mediul privat pentru dezvoltarea unei economii sănătoase, bazate pe iniţiativă privată, inovaţie şi respect pentru munca cinstită, protejarea demnităţii angajatului şi stimularea angajării legale
33) Reforma autorităţilor de control şi reglementare în domeniul Mediului. Creşterea calităţii vieţii în toate oraşele şi satele prin mecanisme de control şi dezvoltarea infrastructurii verzi
34) Susţinerea Republicii Moldova pentru accelerarea şi menţinerea traseului european şi consolidarea valorilor democratice, respectiv întărirea sa economică, socială şi culturală, în vederea integării în Uniunea Europeană. Ca parte acestui proces, considerăm importantă dezvoltarea infrastructurii şi reducerea timpilor la forntieră şi eficientizarea acceesului la cetăţenia română.
Obiectivele legislative ale Coaliţiei constau în promovarea legislaţiei necesare pentru implementarea programului de guvernare.
Formaţiunile politice semnatare convin asupra aplicării rotaţiei în privinţa ocupării funcţiei de prim-ministru. Pentru perioada iunie 2025 - aprilie 2027 candidatul la funcţia de prim-ministru, susţinut de Coaliţie, va fi desemnat de către PNL. Pentru perioada aprilie 2027 - decembrie 2028 candidatul la funcţia de prim-ministru, susţinut de Coaliţie, va fi desemnat de către PSD.
Structura Guvernului este compusă din: prim-ministru, 16 ministere, dintre care 6 ministere PSD, 4 ministere PNL, 4 ministere USR şi 2 ministere UDMR; Guvernul are 3 funcţii de viceprim-ministru fără portofoliu, câte una pentru PSD şi UDMR şi un independent, două funcţii de viceprim-ministru cu portofoliu, câte una pentru PNL şi USR. La momentul aplicării rotaţiei convenite, conform art. 4, un portofoliu de viceprim-ministru fără portofoliu va fi alocat PNL şi un viceprim-ministru cu portofoliu va fi alocat PSD.
Viceprim-ministru fără portofoliu PSD
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii PSD
Ministerul Justiţiei PSD
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale PSD
Ministerul Energiei PSD
Ministerul Sănătăţii PSD
Secretariatul General al Guvernului
Viceprim-ministru fără portofoliu Independent
Viceprim-ministru şi Ministerul Afacerilor Interne PNL
Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene PNL
Ministerul Educaţiei şi Cercetării PNL
Ministerul Finanţelor PNL
Viceprim-ministru şi Ministerul Apărării Naţionale USR
Ministerul Afacerilor Externe USR
Ministerul Mediului Apelor şi Pădurilor USR
Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenorialului şi Turismului USR
Viceprim-ministru fără portofoliu UDMR
Ministerul Dezvoltării Lucrărilor Publice şi Administraţiei UDMR
Ministerul Culturii UDMR.
Fiecare minister va avea de regulă 2 (doi) secretari de stat, cel mult 4 (patru) secretari de stat la ministerele cu activitate complexă.
Formaţiunile semnatare ale prezentului Acord vor asigura reprezentarea Grupului Parlamentar al Minorităţilor Naţionale în structurile guvernamentale, cu respectarea ponderii politice parlamentare în cadrul prezentei Coaliţii.
În situaţia unei remanieri guvernamentale sau în cazurile prevăzute de lege în care un membru al guvernului nu îşi poate exercita atribuţiile funcţiei, nominalizarea revine formaţiunii politice care a deţinut iniţial funcţia. Prim-ministrul are dreptul să refuze motivat respectiva nominalizare şi să solicite o nouă propunere.
Formaţiunile membre ale Coaliţiei politice vor constitui o majoritate parlamentară şi se angajează să susţină învestirea Guvernului în condiţiile art. 2-4, din prezentul Acord, şi să acorde votul în vederea desemnării Preşedintelui Senatului, conform nominalizării făcute de către Partidul Naţional Liberal şi Preşedintele Camerei Deputaţilor, conform nominalizării făcute de către Partidul Social Democrat.
Conducerea Coaliţiei este asigurată de liderii formaţiunilor politice membre. La şedinţele Coaliţiei participă şi alţi reprezentanţi ai conducerilor politice ale formaţiunilor care o compun.
Şedinţele Coaliţiei sunt conduse de preşedintele partidului care numeşte premierul. Şedinţele au loc bilunar, sau ori de câte ori este nevoie, şi se desfăşoară de regulă la sediul Guvernului României. În cadrul acestora se iau decizii pentru realizarea prevederilor cuprinse în Programul de Guvernare.
Şedinţele Coaliţiei vor aborda agenda politică guvernamentală şi parlamentară, iar Deciziile Coaliţiei se iau prin consensul liderilor formaţiunilor politice care formează Coaliţia.
La şedinţele Coaliţiei pot participa, în funcţie de subiectele înscrise pe agenda şedinţei membrii cabinetului şi alte persoane, la invitaţia liderilor formaţiunilor politice membre, cu informarea şi aprobarea prealabilă a prim-ministrului.
Secretariatul tehnic va fi asigurat de un reprezentant desemnat de către Premierul în Exerciţiu.
Deciziile Coaliţiei sunt obligatorii pentru toate persoanele susţinute în funcţii publice de către aceasta. Revocarea acestor persoane poate avea loc după o evaluare şi cu informarea motivată şi prealabilă a formaţiunii politice care a făcut propunerea.
Deciziile Coaliţiei sunt publice, iar dezbaterile în cadrul mecanismelor de decizie ale Coaliţiei sunt confidenţiale până la adoptarea deciziilor.
Coordonarea activităţii Coaliţiei la nivel guvernamental se îndeplineşte de către prim-ministru şi viceprim-miniştri, care vor avea calitatea de avizatori pentru proiectele de acte normative, conform atribuţiilor delegate convenite. Agenda de lucru a şedinţelor de guvern, stabilirea şi prioritizarea politicilor publice guvernamentale vor fi decise de către prim-ministru, prin consultare cu viceprim-miniştrii, în întâlnirea lor săptămânală anterioară şedinţei pregătitoare de guvern organizată de către Secretariatul General al Guvernului.
Pentru coordonarea şi punerea în aplicare a deciziilor Coaliţiei la nivel parlamentar se organizează săptămânal cel puţin odată, de regulă luni, şedinţe cu participarea liderilor de grup ai formaţiunilor semnatare din cele două Camere ale Parlamentului.
Niciun parlamentar, membru al partidelor şi formaţiunilor politice care fac parte din Coaliţie nu va semna, nu va susţine şi nu va vota o moţiune simplă îndreptată împotriva vreunui membru al Guvernului sau o moţiune de cenzură împotriva Guvernului.
Nu se va iniţia sau vota un proiect de lege sau amendament care presupune creşteri de cheltuieli, facilităţi, sporuri, angajări, achiziţii fără acordul prealabil al conducerii Coaliţiei.
În vederea implementării deciziilor Coaliţiei la nivel parlamentar, liderii de grup se întâlnesc înaintea tuturor şedinţelor de Birou Permanent/Birou Permanent reunit al Camerelor şi ori de câte ori este necesar, la solicitarea unuia dintre lideri, înaintea şedinţelor comisiilor de specialitate ale Parlamentului.
Medierea eventualelor dezacorduri de natură parlamentară, precum şi dezbaterea unor puncte de vedere divergente asupra implementării programului de guvernare sau susţinerea unor iniţiative legislative se face în şedinţele de Coaliţie. La şedinte vor fi invitaţi reprezentanţi desemnaţi de conducerea Coaliţiei să prezinte aceste puncte de vedere.
Acordul politic de constituire a Coaliţiei politice este valabil în perioada 2025-2028 şi intră în vigoare la data semnării. Modificările la prezentul Acord se dezbat, negociază şi convin între formaţiunile semnatare, fiind decise prin consens.
Încălcarea prevederilor art. 4, art. 5, art. 7, art. 9, art. 12, art. 15 şi art. 17 constituie un motiv de denunţare unilaterală a prezentului acord.