Eveniment

În sfârşit s-a lămurit. Ministrul muncii recunoaşte ceea ce a scris ZF: numărul de contracte noi încheiate ca urmare a aplicării Codului muncii este de trei ori mai redus decât ceea ce a anunţat premierul Emil Boc

În sfârşit s-a lămurit. Ministrul muncii recunoaşte ceea ce a scris ZF: numărul de contracte noi încheiate ca urmare a aplicării Codului muncii este de trei ori mai redus decât ceea ce a anunţat premierul Emil Boc

Autor: Sorin Pâslaru

22.08.2011, 00:05 3499

Ministrul Muncii Sebastian Lă­ză­­­roiu a recunoscut la sfârşitul săp­tă­mâ­nii trecute că numărul de noi con­trac­­te adă­u­gate pe piaţa muncii în mai şi iu­nie ca urmare a aplicării noului Cod al mun­cii este de 192.000 şi nu de 577.000, cum anunţase premierul Emil Boc anterior.

Lăzăroiu a făcut aceste precizări într-o dispută cu opoziţia privind nu­mă­rul de noi angajări care au survenit fle­xi­bilizării pieţei muncii prin modifi­ca­rea a circa o treime din preve­derile Co­dului muncii de la 1 mai.

Premierul Boc a anunţat de mai mul­te ori că numărul de contracte de mun­că a crescut după 1 mai, dar a men­ţio­nat de fiecare dată doar numărul de contracte noi semnate şi nu diferenţa din­tre soldul iniţial al numărului de con­trac­te de muncă şi soldul final al perioadei.

Cu alte cuvinte, deşi în perioada mai-iu­nie, adică pe primele două luni de la sem­­narea Codului, s-au semnat pe de o par­te 577.000 de contracte şi pe de altă par­­te s-au desfiinţat 384.953, premierul a anun­ţat ca nivel al noilor contracte nu­mai "intrările", adică cele 577.000 de contracte.

Cu adevărat relevant pentru piaţa muncii este însă soldul pozitiv al nu­mă­rului de contracte, adică diferenţa între 30 iunie şi 1 mai 2011, care se ridică la un plus de 192.000 de contracte.

Însă şi mai relevante sunt datele de la Institutul de Statistică, care arată o creştere cu doar 54.000 a numărului de salariaţi între 1 mai şi 30 iunie, până la 4,2 milioane de persoane.

Folosindu-se de diferenţa uriaşă între ceea ce a anunţat premierul Boc (577.000) şi ce a relevat Statistica (54.000), senatorul Olguţa Vasilescu de la PSD a acuzat guvernul de date false.

Explicaţiile au fost date la sfârşitul săp­tă­mânii trecute de ministrul Se­bastian Lăzăroiu, care a comunicat pen­tru prima dată şi numărul de contracte des­fiinţate pe perioada menţionată.

Ziarul Financiar a scris încă de când au fost anunţate numerele privind noile con­­tracte semnate că sunt date irele­van­te pentru că este consemnat doar un flux de intrare şi nu o diferenţă de sold între nu­­mărul de contracte, dar anunţurile cu su­tele de mii de locuri nou create s-au ros­­tologolit în mass-media fără să fie cla­ri­ficată realitatea. Nimeni nu şi-a pus în­tre­­barea cum putea să se adauge pe pia­ţa muncii 577.000 de slujbe în două luni da­că numărul total de angajaţi din eco­no­mie este de circa 4,2 milioane de persoane.

Acum a rămas de justificat diferenţa între soldul pozitiv pe mai şi iunie de 192.000 de noi contracte şi soldul pozitiv de 54.000 de noi angajaţi, şi acesta destul de mare. Ce spune ministrul Lăzăroiu?

"Rezultă astfel o diferenţă de aproape 200.000 de contracte, care nu poate fi comparată cu 54.000, cât ra­por­tează INS, pentru că nu poate fi com­parat numărul de contracte noi cu nu­mă­rul de salariaţi. Un salariat poate avea mai multe contracte, INS cal­cu­lea­ză contractele de la firmele care au peste cinci salariaţi, dar sunt destule firme mici, sub cinci salariaţi, care au generat lo­curi de muncă. Un alt motiv pentru care această comparaţie este in­co­rectă se referă la faptul că INS face ra­portări pe baza unei anchete, care are o marjă de eroare", a precizat ministrul muncii vi­neri, citat de Mediafax.

Problema este că firmele cu mai puţin de patru salariaţi (şi nu cinci, cum spu­ne ministrul) pe care Statistica de­clară că nu le ia în calcul au o pondere în to­tal număr de salariaţi de doar 10%, deci cu greu se poate admite că acum au con­­tribuit cu 50.000 sau cu 80.000 de contracte.

Rămâne astfel de justificat această diferenţă uriaşă, de aproape 140.000 de con­­tracte, între cei 54.000 de noi sala­riaţi şi cele 192.000 de contracte apărute în plus pe piaţa muncii.

Spre deosebire de datele de la Sta­tistică, datele privind numărul de con­tracte de muncă nu apar în niciun docu­ment oficial livrat periodic către mass-media, ci sunt date interne al Inspecţiei Muncii, fiind doar comunicate de către diverşi oficiali în funcţie de ceea ce vor să demonstreze şi când vor.

Nicio publicaţie internaţională de Sta­tistică nu ia în calcul numărul de con­trac­te pe care îl tot anunţă premierul şi mi­nistrul muncii, ci toate folosesc doar nu­mărul de angajaţi din Buletinul Lu­nar al Institutul Naţional de Statistică (INS).

Însă în general, datele de la INS sunt puţin cunoscute de către miniştri, majoritatea nefiind în cunoştinţă de cau­ză când sunt întrebaţi despre evoluţii din sectoarele lor. În trecut, directorul de INS avea rang de ministru şi participa la şedinţele de guvern.

Ministrul Lăzăroiu a mai precizat pen­tru Mediafax că în perioada mai-iu­nie 2010 au fost semnate 350.000 de con­tracte noi şi au încetat 313.000 de con­trac­te, ceea ce a însemnat un sold pozitiv de 37.000 de contracte noi, faţă de un sold po­zitiv de 192.000 de con­trac­te noi în ace­eaşi perioadă din 2011. "Dacă ne uităm la anul trecut şi la anul acesta vedem efectul pozitiv al noului Cod al muncii", a spus ministrul Sebastian Lăzăroiu.

AFACERI DE LA ZERO