Eveniment

Sorin Pâslaru, ZF: Cu Simona Halep şi UiPath, sportul şi businessul românesc primesc în 2019 lumina încrederii

Puncte de vedere

Sorin Pâslaru, ZF: Cu Simona Halep şi UiPath, sportul...

Autor: Sorin Pâslaru

17.07.2019, 00:06 1757

Capitalul privat românesc, reprezentat la vârf prin cea mai mare bancă, Banca Transilvania, şi cea mai mare companie de materiale de construcţii şi amenajări interioare, Dedeman, este într-o nouă lumină după victoria Simonei Halep la Wimbledon.

Dedeman a pariat pe Simona Halep în 2014, când era pe locul 5 în lume şi jucase doar o finală de Mare Şlem, în timp ce Banca Transilvania a semnat în decembrie 2018, după o perioadă dificilă pentru sportiva româncă, când a coborât de pe locul 1 pe locul 10.

Pentru ambele parteneriate a contat (şi) pasiunea pentru tenis a conducătorilor celor două instituţii. În cazul BT, chiar Horia Ciorcilă a ţinut mult să fie semnat parteneriatul, chiar dacă echipa din jurul său nu a avut acelaşi avânt.

Victoria de la Wimbledon, dar şi faptul că Simona Halep a ţinut să mulţumească României în interviul luat imediat după meci arată că cei doi mari jucători cu capital privat românesc au pariat corect. Şi mai arată că, din păcate, implicarea în sport la nivel de vârf a celor mai mari companii şi bănci cu capital străin nu este pe măsura prezenţei lor în economie.

Din top 100 companii după cifra de afaceri din economie, doar 12 sunt cu capital românesc, din care doar 6 cu capital privat: Dedeman, RCS&RDS, Fildas, Tinmar Energy, Arabesque şi Ţiriac Auto. Cele circa 40.000 de companii cu capital străin controlează 51% din cifra de afaceri a tuturor companiilor din economia românească, estimată la circa 250 mld. euro în 2018, conform studiului „Capitalul Privat Românesc“, realizat de Ziarul Financiar în colaborare cu PIAROM.

Cele circa 400.000 de firme cu capital privat românesc deţin 47% din business, iar restul de 4% este reprezentat de companii de stat.

Victoria Simonei Halep, dar şi modul modest, elegant şi demn în care s-a comportat apoi, într-un loc unde eticheta regală te poate uşor destabiliza, dă energie şi este un exemplu de reprezentare cu care să te mândreşti, ceea ce este foarte important pentru o ţară obişnuită să fie pusă la colţ. De aceea, asocierea dintre cele doi piloni ai capitalului privat românesc cu Simona Halep aşază lucrurile parcă exact aşa cum ar trebui să fie aşezate.

După cum Halep a construit cu migală tot parcursul său, cu trudă, trecând peste dureroase înfrângeri, având ca atuuri anduranţa şi pofta de joc, la fel pentru companiile cu capital privat românesc a fost nevoie de ani să se impună şi de un adevărat test al timpului, al viziunii şi al credibilităţii.

Să returnezi tot timpul, din toate poziţiile şi să ataci când este momentul favorabil - asta a făcut Simona Halep şi asta au făcut în ultimii 25 de ani nu numai Banca Transilvania sau Dedeman, ci tot ce înseamnă astăzi companie cu capital privat românesc.

Într-un mediu de afaceri advers, cu hiperinflaţie şi depreciere masivă în anii ’90, cu două recesiuni dure între 1997-1999 şi 2009-2010, companiile private româneşti care au rezistat în piaţă şi s-au dezvoltat nu au făcut decât de a făcut poporul român în istorie: s-a repliat, s-a ridicat şi a luat-o de la capăt.

Unul dintre cei mai mari diplomaţi ai României, Mircea Maliţa, scria în cartea sa „Cuminţenia pământului. Strategii de supravieţuire ale poporului român“ că România este astăzi în picioare pentru că a ştiut să ducă, să se adapteze şi să construiască la momentul oportun, asemănând-o cu o trestie: fragilă, dar flexibilă.

România a traversat mereu perioade de turbulenţă şi este dramatic cum de multe ori de-a lungul istoriei liderii săi au avut un sfârşit dur, ca o pedeapsă aproape. Când vine o astfel victorie, este ca un balsam. Şi nu întâmplător vine după o perioadă de stabilitate, de zece ani de creştere economică.

România sportivă şi România de business au parte de altfel în 2019 de două momente astrale: Wimbledonul şi explozia UiPath, compania de roboţi software fondată de doi români, evaluată anul acesta, la ultima rundă de finanţare, la 7 miliarde de dolari – cea mai valoroasă companie românească.

Cu astfel de exemplu, de antemergători, sportul şi businessul românesc primesc lumina încrederii că se poate. Ceea ce în viaţă este crucial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO