Eveniment

Şosele de Cartea Recordurilor: regii asfaltului au mai construit 1% din autostrada care leagă Constanţa de Nădlac

Şosele de Cartea Recordurilor: regii asfaltului au mai construit 1% din autostrada care leagă Constanţa de Nădlac

Autor: Andreea Neferu

24.10.2012, 00:07 4876

România a stabilit ieri o dublă perfor­manţă: a inaugurat cel mai scurt tronson de autostradă construit vreodată în ţară, de doar 9,5 kilometri, şi în acelaşi timp a ter­minat pentru prima oară o şosea înainte de termen.

După câteva luni de amânări şi totuşi înainte cu jumătate de an faţă de termenul contractual, autostrada Timişoara-Lugoj, lot 1, cu o lungime de 9,5 kilometri, a fost inau­gurată marţi dimineaţă.

Tronsonul de autostradă reprezintă doar 1,3% din traseul Coridorului IV paneuropean pe teritoriul României, din care şi face parte. Acest coridor, care străbate România de la vest la est, pe ruta Nădlac-Timişoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Feteşti-Cernavodă-Constanţa, are o lungime de circa 740 de kilometri, fără a fi luate în considerare centurile ocolitoare ale principalelor oraşe pe care le traversează, potrivit estimărilor ZF. Cu alte cuvinte, de ieri România nu mai are finalizaţi doar circa 330 de kilometri din traseul Coridorului 4 pe teritoriul României, ci cu aproape 10 kilometri mai mult.

Contractul pentru construcţia sectorului de autostradă Timişoara-Lugoj, lot 1, care va fi parcurs în aproximativ 5 minute, s-a ridicat la circa 50 de milioane de euro, astfel că un kilometru a fost realizat pentru circa 5,2 milioane de euro. Alături de construc­torul Spedition UMB, controlat de Dorinel Umbrărescu, pe acest tronson au lucrat şi italienii de la Carena. Termenul de finalizare a autostrăzii a fost devansat cu circa ju­mătate de an, având în vedere că tronsonul trebuia să fie gata în aprilie 2013, conform termenilor contractuali.

Lucrările au început în luna septembrie a anului trecut. Firma Spedition UMB a anunţat mai multe termene de finalizare a acestui tronson, primul fiind luna iulie a acestui an.

Şantierele de autostrăzi din România au avut tot timpul termene întârziate, cel mai recent exemplu în acest sens fiind autostrada Bucureşti-Ploieşti. Deşi trebuia inaugurată iniţial în 2010, pe această şosea se circulă abia din această vară. Timişoara-Lugoj, lot 1, a stabilit un record şi la capitolul lungime, fiind cea mai scurtă autostradă inaugurată vreodată în România.

A doua cea mai scurtă este cea dintre Câmpia Turzii şi Turda, cu o lungime de 10 kilometri, care a fost inaugurată la finalul anului 2010 de către fostul premier Emil Boc şi fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu.

În cazul Timişoara-Lugoj însă, actualul premier Victor Ponta şi ministrul transporturilor Ovidiu Sila­ghi nu au mai mers pentru a tăia panglica inaugurală. La eveni­mentul de deschi­dere a circulaţiei au fost pre­zenţi reprezentanţi ai Direcţiei Re­gionale de Dru­muri şi Poduri (DRDP) Ti­mi­şoara, ai cons­truc­torilor auto­străzii şi un echipaj de Poliţie Rutieră.

"Din cunoştinţele noastre este primul tronson de autostradă finalizat înainte de termenul contractual. Ar fi trebuit să fie finalizat în 18 luni, dar s-a finalizat în 12 luni. Autostrada este predată la cheie, nu are restricţii de viteză, se circulă cu 130 de kilometri pe oră. De săptămâna viitoare, DRDP va prelua baza autostrăzii, iar peste două săptămâni, după ce se va finaliza licitaţia de întreţinere, vor fi deschise şi spaţiile de refugiu", a declarat Ioan Ambruş, directorul DRDP Timişoara, citat de Mediafax.

Până la finalul acestui an ar mai urma să fie deschisă şi autostrada Cernavodă-Medgidia (20,5 kilometri) la două benzi pe sens, după ce în vară a fost dat drumul traficului doar la o bandă pe sens. De asemenea, în a doua jumătate a lui noiembrie, compania de autostrăzi ar urma să deschidă circulaţia şi pe autostrada Deva-Orăştie (32,5 kilo­metri). Ambele tronsoane fac parte din Coridorul 4 paneuropean.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO