Eveniment

Statul schimbă regulile în timpului jocului şi ar putea să gestioneze singur Sistemul Garanţie-Returnare. „Sistemul trebuie gestionat privat de cei care suportă costurile”, spun producătorii de băuturi şi comercianţii

Statul schimbă regulile în timpului jocului şi ar...

Autor: Alina-Elena Vasiliu

09.06.2022, 17:27 204

Sistemul Garanţie-Returnare (SGR), un proiect care va schimba modul în care facem cumpărături, accelerând procesul de reciclare a ambalajelor de băuturi, ar putea avea statul român ca unic acţionar, potrivit unei prevederi dintr-o hotărâre de guvern. Reprezentanţii producătorilor de băuturi şi ai comercianţilor, iniţiatorii SGR în România, spun însă că nu sunt de acord cu această idee şi că o asemenea măsură ar putea afecta funcţionarea eficientă a sistemului.

Concret, schimbările propuse în proiectul de modificare a Hotărârii de Guvern 1074/2021 ce reglementează Sistemul de Garanţie-Returnare, pus în consultare publică acum câteva zile de către autorităţi, specifică faptul că, în situaţia în care administratorul SGR nu poate fi constituit în termen de 120 de zile din orice motiv, administratorul SGR va putea fi constituit având ca unic acţionar statul român.

„În cei trei ani în care am fost implicaţi în toate discuţiile cu Ministerul Mediului, nu a existat perspectiva ca SGR să fie administrat 100% de stat, ţinând cont de faptul că industria responsabilă are obligaţia atingerii ţintelor de colectare şi reciclare a ambalajelor, conform legii. Considerăm că autorităţile trebuie să aibă un rol important în supravegherea şi controlul SGR, asigurându-se că există condiţii de concurenţă echitabile pentru toate părţile interesate din lanţul valoric. Însă pentru a fi funcţional şi pentru a îndeplini obiectivele naţionale de reciclare, studiile de fezabilitate realizate până acum, dar şi modelele europene din alte ţări ne-au arătat că sistemul trebuie să funcţioneze pe principii de eficienţă economică, gestionat privat de către industriile vizate (producători, importatori) - care suportă costurile acestui sistem, în parteneriat cu reprezentanţi ai comercianţilor”, spune Julia Leferman, director general al Asociaţiei Berarii României pentru Mediu, acţionar în compania RetuRO şi preşedinte al directoratului RetuRO.

Compania RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. este singura care a depus la Ministerul Mediului documentele necesare pentru a primi acreditarea de a administra viitorul sistem de garanţie-returnare din România. RetuRO Sistem Garanţie Returnare S.A. este o companie înfiinţată de asociaţiile reprezentative ale producătorilor de băuturi şi ale comercianţilor prin intermediul căreia va fi gestionat Sistemul de Garanţie-Returnare, dacă va fi desemnată ca administrator al sistemului.

Demersurile de a construi un sistem de garanţie-returnare în România au început de mai bine de trei ani, iar industria producătorilor de băuturi şi-a asumat încă de la început angajamentul de a defini şi implementa sistemul.

„În toţi aceşti ani, industria producătorilor de băuturi a respectat toate termenele legale de implementare a tuturor paşilor din proces şi a investit deja sume semnificative în consultanţă specializată, cu scopul de a ne asigura că cel mai mare proiect de economie circulară din România, respectiv SGR, va fi corect implementat. Toate aceste eforturi au fost şi sunt depuse constant în beneficiul consumatorilor, pentru a le oferi un sistem funcţional şi simplu din prima zi”, spune Alice Nichita, preşedinte al Asociaţiei Producătorilor de Băuturi Răcoritoare pentru Sustenabilitate, acţionar în compania RetuRO.

Totodată, comercianţii ridică şi ei un semnal de alarmă asupra modificărilor propuse de autorităţi.

„În calitate de comercianţi, purtăm constant discuţii cu toate părţile implicate în implementarea Sistemului de Garanţie-Returnare în România. Pentru noi este foarte important să organizăm acest sistem într-un mod eficient, fără sincope, care să servească nevoii clienţilor noştri, consumatori ai produselor ce fac obiectul SGR, precum şi obiectivelor comune de a crea o economie circulară sustenabilă. În acest moment nu este oportună modificarea strategiei de organizare a unui asemenea sistem ce angrenează resurse considerabile, în mod special din mediul de business, dar şi de la consumatorii noştri”, spune Maria Maxim, preşedinte al Asociaţiei Retailerilor pentru Mediu, acţionar al companiei RetuRO.

Sistemul de Garanţie-Returnare reprezintă un sistem în care românii vor plăti o garanţie de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, vin, băuturi spirtoase) de la un comerciant. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianţi, practic în orice magazin din România. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanţiei plătite iniţial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal.

Scopul acestui sistem este de a introduce ambalajele într-o economie circulară, ajutând România să atingă ţintele naţionale de colectare şi reciclare agreate la nivel european, care cer, spre exemplu, ca până în anul 2025 să se colecteze 77% din PET-urile puse pe piaţă, iar până în anul 2029 – 90%. De asemenea, sistemul va ajuta la atingerea noilor ţinte de colectare şi reciclare pentru restul tipurilor de materiale, şi anume 75% pentru sticlă şi 60% aluminiu, începând cu anul 2030.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO