Eveniment

Studiu: 56% dintre români sunt fericiţi cu actualul loc de muncă

Studiu: 56% dintre români sunt fericiţi cu actualul loc...

Autor: Mediafax

28.09.2022, 17:38 258

Confruntându-se cu o incertitudine economică tot mai mare, companiile trebuie să abordeze atât preocupările financiare, cât şi de bunăstare mintală pentru a-şi putea sprijini angajaţii în aceste vremuri nesigure şi a ţine la distanţă demisiile, potrivit unei noi cercetări a Grupului Adecco. 

Compania a dezvăluit rezultatele celei de-a treia ediţii a studiului său global privind forţa de muncă: Raportul Global Workforce of The Future 2022. Acesta examinează lumea muncii prin prisma a 34.200 de respondenţi (atât lucrători de birou, cât şi cei care nu lucrează la birou) din 25 de ţări, fiind cea mai mare şi mai largă secţiune de lucrători la nivel global acoperită vreodată de cercetarea noastră.

Valerie Beaulieu-James, Chief Sales & Marketing Officer al Grupului Adecco, a declarat: „Pentru a evita ca lucrătorii să simtă tentaţia de a renunţa - şi acest lucru să devină contagios la scară globală - companiile trebuie să profite de moment pentru a-şi reprioritiza angajamentul faţă de oamenii lor şi să nu se bazeze doar pe ideea creşterilor salariale. Pentru a îndeplini aşteptările lucrătorilor, companiile ar trebui să-şi regândească abordarea faţă de flexibilitate, deoarece acest lucru va face o diferenţă pentru acei angajaţi care se gândesc să rămână sau să plece. Pentru a aborda acest lucru în mod direct, strategiile de retenţie ar trebui să fie prioritatea principală, alături de înlesnirea unor conversaţii despre carieră între manageri şi membrii echipei. Nu pot sublinia suficient cât de important este să investeşti în forţa de muncă şi să te concentrezi pe oferirea de oportunităţi de învăţare pe tot parcursul vieţii. Recalificarea şi perfecţionarea competenţelor sunt esenţiale dacă dorim să consolidăm relaţiile dintre angajator şi angajat în noua lume a muncii. Este esenţială împuternicirea managerilor pentru a revigora scopul clar la locul de muncă, care va ajuta la motivarea tuturor angajaţilor şi îi va conecta cu scopul lor personal.”

Florin Godean, Country Manager Adecco România, a declarat: „Deşi am observat că mai mult de jumătate dintre români sunt mulţumiţi de jobul lor în prezent, suntem încă sub media globală şi statisticile altor ţări. Având în vedere că am sesizat şi o scădere a bunăstării mintale, cu aproape un sfert dintre români declarând că sănătatea mintală s-a înrăutăţit în ultimele 12 luni, putem fi de acord că există mult loc de îmbunătăţire. Mai mult, în discuţia actuală despre creşterea salariilor, este esenţial să subliniem că 71% dintre lucrătorii români care nu lucrează la birou au o sursă suplimentară de venit şi aproape un sfert dintre lucrătorii de birou au un salariu în plus de la alt job. Acest lucru ne oferă o imagine de ansamblu asupra modului în care angajaţii se luptă cu salariile în fiecare lună şi, prin urmare, recurg la a-şi lua alte locuri de muncă.”

La nivel global, 62% dintre lucrători sunt mulţumiţi de locul lor de muncă actual, aspect constant în toate regiunile, cu excepţia pieţelor europene şi a Japoniei, unde majoritatea ţărilor se află sub medie. În România, 56% dintre români şi-au declarat fericirea în jobul actual. Comparând acest lucru cu Polonia, putem observa că acolo, 60% dintre polonezi au afirmat acest lucru.

Când vine vorba de bunăstare mintală, putem spune că este unul dintre cele mai importante beneficii pe care orice companie le poate include în ofertele sale. În ciuda acestui fapt, la scară globală, 24% dintre respondenţi cred că sănătatea mintală s-a înrăutăţit în ultimele 12 luni. În ceea ce priveşte piaţa locală, 21% dintre români spun, de asemenea, că bunăstarea mintală s-a înrăutăţit în ultimul an, ceea ce ne situează la o diferenţă de 3% de media globală.

La nivel global, a avea o sursă de venit suplimentară este norma pentru mai mult jumătate dintre angajaţii care nu lucrează la birouri. Prin comparaţie, 71% dintre români fac, în prezent, acelaşi lucru pentru a-şi putea susţine cheltuielile, fiind cu peste 10% peste media globală. În plus, aproape un sfert (23%) dintre lucrătorii de birou la nivel global au un venit suplimentar, în comparaţie cu 32% în România

71% dintre angajaţii români care nu lucrează la birou sunt mulţumiţi de sentimentul de securitate a locului de muncă, simţindu-se în acelasi timp încrezători în piaţa muncii şi în capacitatea lor de a găsi rapid un nou job, faţă de 70% în media globală. Mai mult, 76% dintre lucrătorii de birou din România au acest sentiment de securitate a locului de muncă, în timp ce doar 74% se simt astfel la scară globală.

La nivel macro, 1 din 2 lucrători este îngrijorat de epuizare. La o privire mai atentă, putem observa că lucrătorii din America Latină, SUA, Australia, Turcia şi câteva ţări europene sunt mai îngrijoraţi decât media globală. La nivel local, 46% dintre români declară că sunt preocupaţi de burnout, în timp ce 49% dintre toţi lucrătorii la nivel global au aceeaşi îngrijorare.

Cercetarea identifică inflaţia ca fiind o cauză majoră de îngrijorare pentru lucrători. Trei din cinci (61%) din întreaga lume sunt îngrijoraţi că salariul lor nu este suficient de mare pentru a gestiona ratele actuale ale inflaţiei şi criza aferentă costurilor de trai. Acest lucru face ca mai mult de jumătate (51%) dintre lucrători să-şi caute un al doilea loc de muncă şi aproape 4 din 10 angajaţi care nu lucrează la birou (35%) să recunoască că au lucrat cu bani la negru. Millennialii sunt dispuşi să meargă pe oricare dintre cele 2 variante.

Sondajul evidenţiază ascensiunea conceptului de „quitfluencer”. Peste două treimi (70%) iau în considerare ideea de a renunţa dacă îi văd pe alţii plecând. Ţările cele mai expuse fenomenului de quitfluencer sunt acelea cu numărul cel mai mare de lucrători care probabil, vor demisiona. Angajaţii sunt cel mai probabil să-şi părăsească locurile de muncă în Australia (33%), Elveţia (32%) şi în Europa de Est, Orientul Mijlociu şi Africa de Nord (31%). La nivel global, generaţia Z are de 2,5 ori mai multe şanse de a fi influenţată să renunţe decât cea a baby boomerilor.

Concluziile sondajului arată o nevoie clară a companiilor de a se concentra pe soluţii de retenţie, considerând că aproape o treime dintre lucrătorii la nivel global (27%) declară intenţia de a renunţa la locul de muncă în următoarele 12 luni. Dintre aceştia, aproape jumătate (45%) caută activ un job. Astfel, companiile au oportunitatea de a interveni şi de a se opune tendinţelor: investind în scheme de recalificare şi retenţie pentru a ţine la distanţă trendul recent al demisiilor.

Generaţiile mai tinere se răzvrătesc din ce în ce mai mult împotriva teoriei „greedy job”, evitând locurile de muncă care preiau control asupra vieţii. Aproape jumătate din generaţia Z (47%) beneficiază de săptămâna de patru zile, comparativ cu doar 18% dintre baby boomers.

Dintre cei 32% lucrători care lucrează în prezent doar patru zile pe săptămână, peste jumătate (51%) au avut parte de o reducere a salariului pentru a face acest lucru. Deşi săptămâna de lucru de patru zile nu este încă un factor cheie în alegerea unui loc de muncă, acest lucru s-ar putea schimba rapid, iar companiile trebuie să fie dispuse să creeze un mediu de lucru flexibil pentru a menţine angajaţii fericiţi şi implicaţi pe termen lung. Ca punct focal pentru reţinerea talentelor în 2023 şi ulterior, companiile trebuie să asigure regimuri de muncă flexibile şi să ofere lucrătorilor un echilibru mai sănătos între viaţa personală şi cea profesională.

Pe măsură ce companiile se confruntă cu provocarea demisiilor, pe fundalul inflaţiei salariale şi al unei posibile recesiuni care se profilează, raportul indică soluţii în anumite domenii cheie pentru a reduce cifra de afaceri. Constatările arată că, deşi salariul a fost un instrument eficient de recrutare în ultimii ani, lucrătorii nu mai rămân la locul de muncă doar pentru salariu. Motivele suplimentare pentru care aceştia se angajează faţă de o companie includ o cultură puternică a organizaţiei, care oferă un echilibru bun între viaţa profesională şi viaţa privată, relaţii fructuoase cu colegii şi oportunităţi de dezvoltare atent concepute, în special pentru non-manageri. Satisfacţia generală la locul de muncă este multidimensională şi se bazează pe combinaţia potrivită de salariu pentru performanţă, avansare în carieră, flexibilitate, sănătate mintală şi bunăstare. Pentru a preveni o criză a demisiilor, acum este momentul ca angajatorii să-şi modifice priorităţile faţă de oamenii lor, motivând toţi angajaţii, oriunde s-ar afla.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO