• Leu / EUR4.8909
  • Leu / GBP5.7696
  • Leu / USD4.7450
Eveniment

Test Auto ZF: Ford Ranger Stormtrak – utilitară multifuncţională?

Test Auto ZF: Ford Ranger Stormtrak – utilitară multifuncţională?

Autor: Bogdan Alecu

26.06.2022, 00:01 245

Pick-upurile, camionetele 4x4 au fost proiectate pentru a transporta sarcini de până la o tonă pe teren accidentat, motiv pentru care acestea dispun de sistem de tracţiune integrală nepermanentă cu diferenţial central blocabil plus o benă generoasă. Aceasta este practic reţeta “standard” a pick-upurilor. Dar dincolo de acest aspect, camionetele au evoluat. Dacă acum 20 de ani spre exemplu acestea erau destinate aproape exclusiv fermierilor sau celor care lucrează spre exemplu în construcţii sau în diverse activităţi ce necesită intervenţii în off-road, în ultimii 10-15 ani acestea au evolouat tot mai aproape de segmentul SUV-urilor – au devenit mai confortabile, mai practice, mai performante şi polivalente – pot fi folosite şi drept autoturisme, pentru transportul pasagerilor, cât şi a mărfurilor. Spre exemplu, bena înainte era descoperită, sau cel mult putea fi acoperită cu un accesoriu ce amintea de un SUV, iar acum există un sistem electric cu o copertină care închide aproape etanş bena care practic devine un portbagaj foarte încăpător în care se pot transporta şi obiecte înalte – ancorate – cât şi bagaje obişnuite.

Poate fi o camionetă vehiculul potrivit pentru aventură, spre exemplu? Pe scurt – da. În ciuda suspensiei cu arcuri lamelare pe puntea spate, Ranger oferă un confort optim pasagerilor. Desigur, nu precum într-un Explorer sau oricare alt SUV, însă destul de aproape. Aici avantajele sunt date de benă şi de sistemul 4x4.

Spre exemplu, Ranger poate trece prin apă adâncă de 0,8 metri fără probleme – inundaţii, râuri învolburate sau alte probleme pot fi depăşite.

Bena este foarte utilă în cazul sporturilor de iarnă - schiuri sau plăci de snowboard alături de clăpari pot fi depozitate toate în benă fără a incomoda pasagerii. Schiurile sau clăparii întotdeauna mai au zăpadă sau apă, iar în benă acestea nu vor murdări nimic.

Sistemul 4x4 se poate dovedi foarte util iarna la munte unde se poate ajunge fără probleme pe drumuri neasfaltate pline de zăpadă sau noroi. Cel de la volan poate seta tracţiunea în regim 4x2 – tracţiune spate, 4x4 – normal sau 4x4 cu diferenţial central blocabil. În plus, datorită cutiei de viteze automate cu 10 trepte prima treaptă poate acţiona precum un reductor.

Capacitatea de tractare este de 3.500 kg, ceea ce înseamnă că o barcă cu motor poate fi transportată fără probleme. În plus, datorită sistemului 4x4 şi gărzii la sol mari, Rangerul se poate apropia de apă fără probleme atunci când barca trebuie scoasă pe uscat cu ajutorul remorcii. Teoretic aici această misiune poate fi îndeplinită şi de un SUV, teoretic, însă un pick-up poate face acest lucru mult mai uşor.

Tocmai pentru că Ranger poate juca şi rolul de SUV, acesta dispune de toate elementele de confort dintr-unul – cameră video pentru marşarier, senzori de parcare, radar cu frânare automată, tempomat adaptiv şi chiar banchetă rabatabilă - dacă cineva doreşte să transporte în interior.

Sormtrak şi Wolftrak sunt ediţii speciale care vin să atragă atanţia clienţilor prin “apropierea” de SUV-uri, pentru că transportul nu trebuie să fie ceva cu design plictisitor.

Stormtrak are la bază ideea de Wildtrak plus o serie de gadgeturi noi. 4 culori speciale, o grilă negră alături de partea de jos a spoilerului tot de culoare neagră şi un set de jante negre de 18 inchi şi un set autocolant special pe capotă şi portiere alături de sigla Stormtrak.

Comportamentul rutier al lui Ranger este apropiat de cel al unui SUV. Cel de la volan va aprecia poziţia înaltă la volan şi cuplul motor generos, care se traduce printr-un răspuns prompt la acceleraţie. De partea cealaltă, faptul că suspensia spate vine cu arcuri lamelare cel de la volan trebuie să abordeze drumurile cu multe viraje cu o doză de prudenţă, însă condusul poate fi distractiv. Cu toate că are aproape 5,3 metri lungime şi 2,25 tone greutate, Rangerul poate accelera de la 0 la 100 km/h în numai 9 secunde (fără sarcină suplimentară) datorită motorului diesel de 2 litri şi 213 CP şi 500 Nm cuplu motor.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - ieri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.8909
Diferență: -0,3687
Ieri: 4.9090
Azi: 4.7450
Diferență: -0,0926
Ieri: 4.7494
Azi: 5.7696
Diferență: -0,5858
Ieri: 5.8036
Azi: 5.0380
Diferență: -0,1783
Ieri: 5.0470