• Leu / EUR4.7600
  • Leu / GBP5.5029
  • Leu / USD4.2821
Eveniment

Transalpina, „blocată“ de insolvenţa Romstrade. CNADNR a plătit 1 mld. lei pe un drum care stă în reparaţii de 6 ani

Transalpina, „blocată“ de insolvenţa Romstrade. CNADNR a plătit 1 mld. lei pe un drum care stă în reparaţii de 6 ani

Romstrade a terminat lucrările doar pe un sfert din Transalpina, adică pe 34 de kilometri din cei 148. Foto: Shutterstock

Autor: Andreea Neferu

15 iul 2014 1241

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a plătit către constructorul Romstrade, aflat în prezent în insolvenţă, circa 1 mld. lei din contractul de 1,5 mld. lei pentru reabilitarea Transalpina, cea mai înaltă şosea din ţară, deşi firma a terminat lucrările doar pe un sfert din drum, adică pe 34 de kilometri din cei 148. Contractul de reabilitare a Transalpina a fost încheiat în urmă cu aproape şase ani, în 2008, dar lucrările au fost suspendate încă de acum 2 ani, în 2012. CNADNR se află acum în situaţia în care nu poate rezilia contractul, astfel încât să organizeze o nouă licitaţie pentru finalizarea drumului, aşa că Transalpina rămâne închisă anul acesta între Rânca şi Sebeş, adică pe o porţiune de mai bine de 100 de kilometri.

Spre deosebire de contractul pentru Transalpina, pe care CNADNR nu a reuşit încă să îl rezilieze, în vara anului trecut compania de drumuri a încheiat contractul de construire a lotului al doilea din autostrada Nădlac-Arad, cu o lungime de 16,7 kilometri, la scurt timp după ce constructorul austriac Alpine, care lucra la această şosea, a intrat în faliment la nivel internaţional. Totuşi, subsidiara locală a Alpine nu a intrat în faliment, ci în insolvenţă. Chiar şi aşa, contractul pentru autostrada Nădlac-Arad a fost reziliat, deşi lucrările erau aproape finalizate, Alpine părăsind proiectul când acesta se afla la un stadiu fizic de execuţie de circa 85%. „Cu toate că CNADNR a transmis Rom­strade (...) notificarea prealabilă de re­ziliere a contractului, decizia adunării generale a creditorilor a Romstrade a fost aceea de a nu accepta rezilierea contractului“, susţine CNADNR, într-un răspuns transmis ZF.

Pe de altă parte, administratorul judiciar al Romstrade, ZRP Insolvency, susţine că pro­iectul a fost suspendat în urmă cu doi ani pentru că autorizaţia de construire a expirat, astfel că firma nu a mai putut continua lucrările.

De asemenea, casa de insolvenţă spune că Romstrade şi-a manifestat disponibilitatea pentru finalizarea lucrărilor. „Din partea CNADNR există o anumită reticenţă care credem că este cauzată, printre altele, şi de starea de insolvenţă a Romstrade“, potrivit casei de insolvenţă.

În prezent, Transalpina (DN 67C), cu o lungime de 148 de kilometri, va rămâne închisă „pe toată perioada anului“  între Rânca (judeţul Gorj) şi Sebeş (judeţul Alba), adică pe trei sferturi din lungimea sa. Singura porţiune de pe DN 67C pe care se poate circula are o lungime de 34,5 kilometri, între Bengeşti şi Rânca. Deşi contractul a fost semnat încă din septembrie 2008, iar constructorul avea ca termen de finalizare 18 luni, nici până acum, la aproape şase ani distanţă, Transalpina nu este gata.

Mai mult, de aproape doi ani pe Transalpina nu s-a mai executat niciun fel de lucrare. „Pe parcursul derulării contractului, antreprenorul (Romstrade – n.red.) nu a demonstrat că are capacitatea tehnică de a finalize lucrările de modernizare în termenele stabilite“, potrivit CNADNR.

CNADNR susţine că lucrările pe Transalpina au fost abandonate de Romstrade, care nu a asigurat şI conservarea lucrărilor, astfel că în prezent structura de rezistenţă a şoselei înregistrează degradări provocate de scurgerea necontrolată a apei provenite din precipitaţii şi din topirea zăpezilor. „Aceste degradări pot constitui un potenţial pericol de cedare a drumului sub acţiunea traficului“, susţine CNADNR, care adaugă că Romstrade nu a echipat sectorul de drum nici cu elemente de siguranţă obligatorii, precum parapeţi, semnalizare verticală sau marcaje rutiere. „Astfel, în cazul unor condiţii dificile meteo-rutiere, acest sector de drum prezintă un grad sporit de risc pentru toţi participanţii la trafic“, potrivit CNADNR.

Valoarea contractului încheiat de CNADNR cu Romstrade în 2008 pentru lucrările la Transalpina se ridică la 1,5 miliarde de lei (417 milioane de euro la cursul mediu de schimb al BNR din 2008), iar până acum compania controlată de Nelu Iordache a încasat circa 1 miliard de lei (233 de milioane de euro la un curs mediu de schimb de 4,3 lei/euro) din această sumă.

„După rezilierea contractului cu Romstrade, CNADNR va demara procedurile de achiziţie publică doar pentru restul de lucrări rămase de executat la această investiţie“, potrivit companiei de drumuri. Deocamdată nu se ştie însă când se va întâmpla acest lucru, pentru că rezilierea contractului ar mai putea dura, având în vedere că singura soluţie pe care CNADNR o are la dispoziţie pentru a încheia contractul este să se adreseze instanţelor judecătoresşti.

Ana-Irina Sarcane, partener al firmei de consultanţă Five-Advisory, spune că potrivit legii insolvenţei, contractele în derulare ale unei companii pot fi menţinute chiar dacă se deschide procedura insolvenţei, iar în măsură în care respectivele nu sunt în avantajul restructurării firmei, acestea pot fi reziliate de administratorul judiciar. „Co-contractantul poate de asemenea să notifice administratorul judiciar cu privire la reziliere, iar administratorul judiciar poate fi de acord sau nu cu aceasta. Dacă nu este de acord, contractele rămân în vigoare“, potrivit reprezentantului Five-Advisory.

Compania Romstrade a intrat în insolvenţă în decembrie 2012, la scurt timp după ce unul dintre principalii clienţi ai firmei, şi anume compania de drumuri, a reziliat şase contracte importante la care Romstrade lucra.

Romstrade a fost fondată în anul 1994 şi are ca asociaţi pe Nelu Iordache (76%) şi îi Gheorghe Cruceru (24%) Printre cei mai mari creditori ai companiei de construcţii se numără BCR (303,5 milioane de lei), Astra Asigurări (235,8 milioane de lei) şi EximBank (166 milioane de lei). Compania nu a depus situaţiile financiare pe 2012 şi 2013 la Ministerul de Finanţe, însă în 2011 a înregistrat afaceri de circa 127 de milioane de euro şi un profit net de 2,6 milioane de euro.

„La acest moment nu avem finalizat tabelul preliminar, existând contestaţii cu privire la creanţele anumitor creditori, inclusiv cu privire la creanţa CNADNR. Sub acest aspect, este prematur să ne pronunţăm cu privire la şansele de ieşire din insolvenţă a Romstrade“, potrivit ZRP Insolvency. Romstrade mai are în prezent doar 3 contracte în derulare: reabilitarea şi modernizarea unul drum judeţean, modernizarea infrastructurii rutiere din oraşul Otopeni şi alimentarea cu apă şi infrastructura de străzi din oraşul Voluntari.

 
Principalele valute BNR - marţi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7600
Diferență: 0,1052
Ieri: 4.7601
Azi: 4.2821
Diferență: 0,2388
Ieri: 4.2726
Azi: 5.5029
Diferență: -0,4505
Ieri: 5.5266
Azi: 4.3275
Diferență: 0,6349
Ieri: 4.3205