Eveniment

Transporturile au atras pentru a doua lună la rând zero euro fonduri europene. Ţinta de 3 miliarde de euro atrageri pentru 2011 este compromisă

Transporturile au atras pentru a doua lună la rând zero euro fonduri europene. Ţinta de 3 miliarde de euro atrageri pentru 2011 este compromisă

Ştefan Ciobanu, director în cadrul ACIS: În septembrie se vor vedea diferenţe semnificative în ceea ce priveşte sumele care au intrat în economie. Facem toate eforturile pentru a ne atinge obiectivul privind cele 3 mld. euro pentru acest an. Anul acesta nu există niciun risc să pierdem bani, însă pentru anul viitor ţintele de absorbţie vor fi mai mari. 2013 va fi cel mai dificil an.

Autor: Adelina Mihai

13.09.2011, 00:04 830

Plăţile făcute de autorităţi pentru proiectele finanţate din fonduri europene au înre­gistrat un avans de numai 3,3% în august, după ce în iulie declinul sumelor plătite a fost de 60% faţă de luna anterioară.

Practic, în ultimele două luni, în conturile benefi­ciarilor de proiecte europene au intrat numai 164 mil. euro (80 mil. euro pe lună), adică echivalentul sumei medii încasate de beneficiari în fiecare lună din primul semestru al anului. În aceste condiţii, este greu de crezut cum Guvernul va reuşi să-şi atingă ţinta de 3 miliarde de euro absorbţie până la finele acestui an, având în vedere că în primele opt luni plăţile care au intrat în economie abia dacă au depăşit valoarea de miliard de euro.

Dacă luna trecută autorităţile motivau declinul absorbţiei prin faptul că funcţionarii responsabili de fondurile europene procesează mai lent cererile de rambursare pentru că sunt ocupaţi cu reverificarea contractelor cu probleme, pentru evoluţia slabă a plăţilor din august există o altă explicaţie.

"Plăţi s-au făcut, dar se văd cu întârziere în sta­tisticile noastre, pentru că la Transporturi, spre exemplu, există un sistem special de finanţare. Constructorii sunt plătiţi din bugetul ministerului, în cadrul unor proiecte aprobate de Comisia Europeană, dar pentru care încă nu s-a semnat decizia de finanţare. În momentul în care se semnează, autoritatea de management va recupera banii, pentru că deocamdată s-au făcut plăţi pe proiecte care nu au fost încă aprobate", a spus Ştefan Ciobanu, director în cadrul Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS), o instituţie aflată în subordinea Guvernului care gestionează cele şapte programe operaţionale de finanţare europeană.

Programul cu cea mai slabă evoluţie este POS Transport, aflat în subordinea ministrului transportului Anca Boagiu. Din statisticile oficiale reiese că beneficiarii fondurilor europene pentru transport nu au încasat niciun ban în ultimele două luni.

"În septembrie se vor vedea diferenţe semnificative în ceea ce priveşte sumele care au intrat în economie. Facem toate eforturile pentru a ne atinge obiectivul privind cele 3 mld. euro pentru acest an. Anul acesta nu există niciun risc să pierdem bani, însă pentru anul viitor ţintele de absorbţie vor fi mai mari. 2013 va fi cel mai dificil an", a adăugat Ciobanu.

Plăţi duble faţă de primele opt luni din 2010

Totuşi, de la începutul lunii ianuarie şi până la finele lunii august a acestui an, în proiectele europene s-au fă­cut plăţi în valoare totală de 1,02 mld. euro, aproape du­ble faţă de perioada similară a anului trecut (când s-au făcut plăţi în cuantum de 509 mil. euro).

Plăţile efectuate către beneficiari reprezintă atât prefinanţările - sume acordate de la bugetul de stat, care urmează să fie ulterior recuperate pe măsură ce beneficiarii demonstrează că au cheltuit banii şi depun cereri de rambursare - cât şi rambursările - banii euro­peni "curaţi", decontaţi de către Comisia Europeană. Astfel, din 2007 până în prezent, din cei 2,8 mld. euro - valoarea plăţilor totale intrate în economie prin pro­iectele finanţate din fonduri europene - numai un mi­liard de euro sunt rambursări, adică bani plătiţi de Co­misia Europeană. Restul de 1,8 mld. euro au fost plătite de la bugetul de stat. Cu alte cuvinte, doar 5% din cei 19 mld. euro destinaţi României ca fonduri struc­turale au fost rambursaţi până în prezent de Bruxelles în contul cheltuielilor pentru programele cu banii europeni.

Oficialii au spus că mizează însă pe un avans al plăţilor în a doua parte a anului, în condiţiile în care ei atunci speră că vor fi decontate cele mai mari facturi pentru proiectele de Transport sau Mediu. La jumătatea lunii iunie Comisia Europeană a blocat fonduri nerambursabile în valoare de 800 mil. euro pentru pro­iecte din Programul Operaţional Regional (POR) în urma unor misiuni de audit care au constatat nereguli pe achiziţiile publice în cazul a 43 de proiecte (din 124 verificate) finanţate de UE.

Într-un efort de a rezolva problema incapacităţii ad­mi­nistraţiei de a atrage fondurile europene nerambur­sabile de 19 mld. euro, premierul Emil Boc şi preşe­dintele Traian Băsescu au discutat despre înfiinţarea unui minister care să gestioneze fondurile europene. Deşi discuţiile despre înfiinţarea acestuia au început încă de la începutul lunii iulie, nu se ştie încă cine îl va conduce. Totuşi, la finele săptămânii trecute ministrul dezvoltării Elena Udrea a anunţat că Ministerul Fondurilor Europene va fi înfiinţat în luna octombrie, iar cel mai probabil va fi condus de Leonard Orban. Un anunţ similar fusese făcut şi de purtătorul de cuvânt al partidului de guvernământ PDL Sever Voinescu.


Planurile pentru Ministerul Afacerilor Europene

  • Data înfiinţării: octombrie 2011

  • Ministru: cel mai probabil va fi consilierul prezidenţial Leonard Orban, 50 de ani, şeful Departamentului pentru Afaceri Europene al Preşedinţiei şi fost comisar european; el va fi interfaţa între autorităţile de la Bucureşti şi cele de la Bruxelles, fără să se implice strict în derularea punctuală a programelor.

  • Rolul ministerului:

- coordonarea absorbţiei fondurilor; programele operaţionale vor rămâne sub gestiunea ministerelor.

- gestionarea şi coordonarea problemelor care se întâlnesc la toate programele operaţionale.

  • Contextul înfiinţării ministerului: în aproape cinci ani de la lansarea programelor finanţate din fonduri UE, România nu a reuşit să atragă decât 2,8 mld. euro (inclusiv prefinanţări de la bugetul de stat) din cele 20 puse la dispoziţie de UE, având o rată de absorbţie de 13%. Însă rata reală a absorbţiei, prin prisma ranmbursărilor decontate de Comisia Europeană, este de numai 4 - 5%.

  • O absorbţie mai bună a fondurilor se va vedea cam într-un an de la înfiinţarea noului minister; dacă va continua ritmul lent al absorbţiei, consecinţa se va resimţi în tăierea de fonduri în exerciţiul financiar multianual 2014 - 2020. În Bulgaria un minister al fondurilor europene înfiinţat în 2010 a reuşit să crească într-un an de cinci ori plăţile făcute către beneficiari.

AFACERI DE LA ZERO