Eveniment

Transporturile şi aeroportul Henri Coandă - nicio măsură contra taximetriştilor „piraţi“

Transporturile şi aeroportul Henri Coandă - nicio măsură contra taximetriştilor „piraţi“

Autor: Mirabela Tiron

29.08.2012, 20:10 1127

Oficialii aeroportului Henri Coandă (Otopeni) con­tinuă să tacă, ei nu au transmis poziţia vizavi de incidentul cu studenta japoneză ucisă, după ce a fost acostată în aeroport de un tânăr care a dus-o la un taxi.

Nici reprezentanţii Ministerului Trans­­­porturilor şi Infrastructurii, în sub­ordinea căruia se află Compania Na­ţională de Aeroporturi Bucureşti, ce administrează cele două aeroporturi din Otopeni şi Băneasa, nu au transmis un răspuns.

"Să se ducă ministrul transporturilor (Ovidiu Silaghi - n. red.) din două în două zile la aeroport până se rezolvă problema. Să fie daţi afară taximetrişti, poate după ce vor fi daţi afară 30, al 31-lea nu va mai avea curaj să facă lucruri", a spus Radu Berceanu, fostul ministru al transpor­turilor în perioada 2008-2010.

În 2009 el stabilea printr-un proiect de ordin ca aeroporturile să îşi organizeze singure licitaţiile în vederea acordării autorizaţiilor de taxi. Măsura era luată pentru a evita atribuirea contractului pe alte criterii, cum s-a întâmplat în cazul controversatului contract de cinci ani, prin care doar firma Fly Taxi oferea servicii de taximetrie în incinta aeroportului, după ce câştigase o licitaţie organizată de Minis­terul Transporturilor. "Am încercat să fac ceva", spune el. Cu toate acestea, nici în perioada în care Berceanu a fost ministru al transpor­turilor nu s-a rezolvat problema taxime­triştilor.

"Când eram eu ministru al transportu­rilor am fost în aeroport în mod special pentru a vedea cum este, i-am prins pe taximetrişti, dar după 2 zile se refăcea mica, de fapt marea mafie de acolo. Tot felul de burtoşi sunt în aeroport. Ne facem de râs de la primul contact. Am auzit că taximetriştii de la Otopeni cer şi 100 de euro pe o cursă", spune Radu Berceanu, fostul ministru al transporturilor.

Întrebat de ZF dacă şi conducerea aeroportului este responsabilă de această problemă, el a spus: "Au tot făcut lucruri, dar directorul nu se poate ocupa doar de asta. El trebuie să aibă în grijă siguranţa zborurilor", a precizat Berceanu, fără a face alte comentarii. În acel proiect de ordin din 2009, Berceanu stabilea că aeroporturile vor fi cele care stabilesc un tarif maxim de kilometru, de 3,5 lei în cazul aeroportului Henri Coandă. Tot în responsabilitatea aeroportului a intrat şi decizia cu privire la numărul de permise de acces eliberate. Prin regula­ment intern, taximetriştii auto­rizaţi care activează în incinta aero­por­tului Otopeni nu au voie să intre în terminalele de pa­sageri pentru a aborda potenţialii clienţi. Ei nu au voie să refuze nicio cursă şi pentru a prelua un client trebuie şi să aştepte să ajungă primul în co­loana de taxiuri pentru a prelua o comandă.

În 2010 aeroportul Henri Coandă atri­buia 250 de permise auto pentru activi­tatea de taxi, din care 193 erau persoane fizice autorizate, iar 13 societăţi. Aproape 600 de taximetrişti au în prezent permise de acces pentru aeroportul Henri Coandă, potrivit taximetriştilor.
"Este clar vorba de nişte şpăgi, dar nu ştiu până la ce nivel"



Cezar Răzvan Dumitru, un român care a călătorit în 88 de ţări din lume, spune că doar în Kathmandu (Nepal), în 2003, i s-a mai întâmplat să fie acostat de taximetrişti, însă de curând a ajuns iar în acel aeroport şi nu s-a mai confruntat cu acea situaţie, dat fiind că erau prezenţi soldaţi la tot pasul.

"De când zbor, din 1995, este această problemă la Otopeni. Este clar vorba de nişte şpăgi, dar nu ştiu până la ce nivel. Aeroportul arată bine până în zona în care îţi ridici bagaje, dar cum ieşi din uşile culisante, mai ales noaptea, zici că ai ajuns în Africa. Dacă pari descumpănit, este clar că atragi atenţia taximetriştilor piraţi. Zona de aşteptare de la sosiri interna­ţionale este luminată de nişte neoane ca acelea pe care le-am văzut în Cairo în 2000 sau Delhi în 2003. Între timp, aceste aeroporturi s-au modernizat, dar al nostru nu", spune Cezar Răzvan Dumitru.

În aeroport nu există pentru turiştii străini nici măcar un punct de informare, în care să li se ofere o hartă şi indicaţii precise.
"Aeroportul din Timişoara are un astfel de birou de informare pentru turişti, la Otopeni găsim doar un birou de informare aeroportuar, în care primeşti indicaţii despre aeroport", a mai precizat el.



Ce scriu cititorii ZF:"La Otopeni trece poliţistul pe lângă pirat şi se face că nu îl vede"

► Mihai: "Soluţia este ultra-simplă şi este aplicată într-o mulţime de oraşe din Europa. Toate companiile de taxi care operează în Bucureşti să aibă aceleaşi tarife de aeroport şi de bagaje, ambele afişate clar în maşină. De ce să fie doar anumite taxiuri autorizate pentru aeroport? Ce noimă are asta?".

► Anca: "(...). Am ajuns de râsul lumii, pe lângă faptul că mafia taximetrelor de la aeroport, care cere preţuri de 3 ori mai mari, te fură pe faţă, acum îţi mai dă şi în cap, te violează şi te omoară. Fără să ia cineva vreo măsură".

► Fil: "Lucrez într-o mare corporaţie şi am desfăşurat o grămadă de proiecte ce presupuneau mult mai multă muncă şi ingeniozitate decât problema asta la Otopeni. Orice management consultant cât de cât competent ar putea depăşi această problemă (fără modificări legislative şi alte aberaţii) în maxim o zi. Un proiect bine gândit, cu oameni corecţi, cu milestones şi benchmarking cu alte aeroporturi nu ar trebui să ia mai mult de maxim o lună. Cu minime investiţii (gândite şi implementate corect) ar putea aduce şi trenul la aeroport (nu este nevoie de metrou) repede. Însă la Otopeni trece poliţistul pe lângă pirat şi se face că nu îl vede. Cu atitudinea asta nu se poate face nimic".

► Adi: "Situaţia nu este deloc nouă şi aşa va rămâne pentru mult timp. Conducerea aeroportului Otopeni are pont cu «piraţii» şi implicit parte. Degeaba comentăm noi aici pentru că în România nu te ascultă nimeni. Totul se petrece în România şi se joacă ca la ultima carte".

► Mr. B: "Aşteptăm cu interes declaraţia de presă a noului director, numit politic, privind marea familie a aeroportului Otopeni. Vinovaţii contează, dar mai puţin, să vedem soluţiile. Deocamdată în aeroport nu s-a schimbat nimic. Toţi sunt la locul lor. O sesizare la Uniunea Europeană privind neregulile cred că ar ajuta".

► Olivia Rusu: "Pe acest aeroport există o cursă de autobuz către Gara de Nord care funcţionează doar ziua. Este normal?".

► Stelian: "Aeroportul Otopeni şi conducerea sa nu cred că au vreo vină din punct de vedere judiciar. Dar, pentru toata ignoranţa de care au dat dovadă în problema taximetriştilor piraţi şi pentru imposibilitatea lor de a găsi o soluţie viabilă de atâţia ani, măcar puteau să îşi ceară scuze publice, aşa cum sigur s-ar fi întâmplat în Japonia sau orice altă ţară civilizată".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO