Eveniment

Trimestrul unu a adunat nori grei peste pieţele de consum. Inflaţia îi face pe români să cumpere mai puţin sau mai ieftin. Tot mai multe companii spun că se confruntă cu diminuarea vânzărilor şi cu majorarea costurilor

Trimestrul unu a adunat nori grei peste pieţele de...

Autor: Mirabela Tiron, Cristina Roşca

07.05.2022, 17:52 7132

Un mare transportator a anunţat chiar că va renunţa la 10% din parcul auto l „Oamenii cumpără mai puţin din cauza preţurilor mai mari“.

Inflaţia galopantă din acest an, care se traduce prin preţuri cu până la 25% mai mari la rafturile maga­zinelor, şi-a pus amprenta asupra comportamentului de consum, românii au început să cumpere mai puţin sau mai ieftin pentru a se putea încadra în bugetul care nu a putut ţine pasul cu scumpirile.

„Oamenii cumpără mai puţin din cauza creşterilor de preţ. Am ajuns acum să plătim, faţă de anul trecut, cu 45% mai mult la gaze şi undeva cu 27% mai mult la carburanţi şi asta a dus la creşteri de preţuri şi în ceea ce priveşte alimentele. Cel mai mult s-a scumpit uleiul, cu 26%, dar scumpirea lui are la bază două componente – preţul la energie şi războiul din Ucraina. Inflaţia îşi pune amprenta asupra comportamentului de consum“, spune Feliciu Paraschiv, proprietara reţelei Paco Supermarket, unul dintre cei mai importanţi jucători români din comerţul alimentar local.

Recent, Luchi Georgescu, proprietara fabricii de mezeluri Meda Prod 98, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă, un business de 236 mil. lei anul trecut, declara că în primul trimestru cu greu au fost atinse ţintele de business şi că profitul este în scădere. „Vânzările scad continuu, costurile cresc, puterea de cumpărare a consuma­torilor este din ce în ce mai mică.“

Rata anuală a inflaţiei a accelerat în martie la 10,2%, faţă de 8,5% în februarie, potrivit datelor INS. Cele mai mari creşteri au fost înregistrate la gaze (46%), combustibili (34%), energie termică, dar şi la alimentele de bază (cartofi, ulei, mălai, făină, pâine).

„Inflaţia nu este ceva nou pentru România. Acum însă, din cauza războiului din Ucraina, se vede o accelerare a creşterii preţurilor. În perioada următoare, oamenii vor fi tot mai atenţi la preţuri şi la modul în care îşi cheltuie banii, dat fiind că inflaţia este galopantă“, spunea recent Julien Munch, CEO Carrefour România.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
Urmează ZF Bankers Summit'24