Eveniment

Ultimul SNA: ziarele generaliste pierd cititori

28.04.2006, 00:00 34

Ziarele nationale generaliste pierd cititori, publicatiile economice si auto isi mentin audienta, iar distanta dintre cele mai importante doua ziare de sport se mareste - acestea sunt principalele tendinte ale publishingului romanesc, asa cum reiese din cea de-a 15-a livrare de date a Studiului National de Audienta (SNA).

Pastrand, in mare, ierarhiile trecute, cele mai recente date ale SNA nu sunt lipsite de surprize pe anumite segmente de presa.

Este de mentionat usorul declin al cotidienelor nationale, care au atras cu 20.000 mai putini cititori decat la valul anterior de date (masurate in perioada octombrie 2004 - octombrie 2005). Jurnalul National si Adevarul incep sa resimta in audienta drasticele scaderi ale vanzarilor din a doua parte a lui 2005, pierzand 20.000, respectiv 18.000 de cititori.

Surprinde insa scaderea Evenimentului zilei (-40.000 de cititori), diminuarea vanzarilor fiind mult mai mica decat in cazul ziarelor sus-amintite. 7 Plus a pierdut cel mai mult, cei 49.000 de cititori in minus fata de livrarea precedenta de date fiind, probabil, in mare parte publicul fostului National. Libertatea isi consolideaza pozitia de lider, castigand 28.000 de cititori. Pe piata ziarelor de sport, Gazeta Sporturilor (cu 14.000 de cititori in plus) mareste distanta fata de ProSport la 135.000 de cititori.

Ca de obicei, segmente stabile sunt revistele auto si publicatiile de business. Este de remarcat in aceasta ultima categorie prezenta Business Magazin (pentru prima data beneficiar al datelor de audienta), care se impune prin calitatea publicului: cei mai bogati cititori (intre publicatiile de business), cel mai mare procent de cititori cu studii superioare si din top management (categoria A) - intre toate publicatiile pentru care SNA ofera date.

Pentru a doua livrare de date consecutiv, performeri in ceea ce priveste cresterea numarului de cititori sunt doua publicatii editate de PubliMedia International, revistele Acasa Magazin - cea mai mare crestere in cifre absolute (+49.000 cititori) si Descopera - cea mai mare crestere procentuala (+40%). "Si in Romania se resimte o tendinta generala, existenta in pietele mature de publishing. Se constata, astfel, scaderea interesului cititorilor romani pentru presa cotidiana generala, numarul total de cititori de cotidian scazand cu 20.000", spune directorul general al PubliMedia International, Dragos Stanca. El adauga ca, pe piata revistelor, ghidurile TV continua sa scada, ca tendinta generala, insa Pro TV Magazin nu are, in continuare, probleme in a-si pastra pozitia de lider. "De remarcat ca top 3 SNA al publicului, in functie de venituri, este ocupat, cu go4it!, Business Magazin si Ziarul Financiar, numai de titluri editate de PubliMedia", remarca Dragos Stanca.

In ceea ce-l priveste pe directorul diviziei Ziare a grupului Ringier Romania, Razvan Corneteanu, acesta este de parere ca piata se aglomereaza si se segmenteaza in continuare, in vreme ce volumul de audienta este descrescator. Precizand ca ziarele au inca un mare potential de vanzare neexploatat, Corneteanu considera ca actualul val de date al SNA reflecta doar in parte tendintele din lunile care au precedat masurarea.

"Este evidenta cresterea Libertatii, chiar daca actuala livrare de date nu este un barometru exact al tendintelor din lunile care au precedat masurarea. Acele lucruri se vor vedea la urmatoarele livrari de date", precizeaza Corneteanu. In opinia lui, SNA nu este inca sensibil in a face diferenta intre brand awareness si real results, astfel ca brand awareness-ul genereaza o falsa audienta (intre rezultatele pe vanzari in cazul unor publicatii si audientele inregistrate exista o discrepanta mare).



Studiul, realizat de catre Biroul Roman de Audit al Tirajelor, ia in calcul perioada 31 ianuarie 2005 - 22 ianuarie 2006. Universul studiului: populatia cu varsta intre 14 si 64 de ani ce locuieste in orase cu mai mult de 50.000 locuitori, 6.200.571 persoane.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO