Eveniment

Un dealer auto din Deva a plecat cu banii clienţilor, ca în imobiliare

Autor: Bogdan Alecu

10.02.2011, 23:50 280

Administratorul firmei Evo 10 Motors, Claudiu Micu, fost dealeral mărcilor Mitsubishi, Land Rover şi Jaguar, a fost arestatpreventiv la începutul acestei luni pentru 29 de zile sub acuzareade înşelăciune şi fals în înscrisuri sub semnătură privată.Dealerul ar fi încasat aproape 360.000 de euro de la clienţi caredoreau achiziţia unui automobil Mitsubishi şi cărora nu le-au maifost livrate maşinile, dar a şi primit maşini de la M Car Trading,importatorul mărcii nipone parte a Ţiriac Holdings, şi nu le-a maiachitat. Oficialii Evo 10 Motors nu au putut fi contactaţi.

"Bărbatul a încasat banii de la beneficiarii contractelor, însănu le-a mai predat autovehiculele, motivând că «sunt probleme laimportator». Prejudiciul total creat în acest fel depăşeşte 1,5mil. lei (aprox. 360.000 de euro - n.red.), sumă pentru recuperareacăreia au fost luate măsuri asiguratorii", au spus oficialiiInspectoratului de Poliţie Hunedoara. Majoritatea celor înşelaţi dedealerul auto au achitat integral maşina sau un procentsemnificativ din acesta, iar automobilul nu a fost livrat după niciun an.

O situaţie similară s-a mai întâlnit în ultimii ani şi în piaţaimobiliară, unde mii de români au plătit avansuri de zeci de mii deeuro pentru apartamente care nu au mai fost construite de cătredezvoltatori care ulterior au fost de negăsitt, astfel clienţii aurămas şi fără locuinţă şi cu banii daţi. Cu toate acestea, până înmomentul de faţă niciun dezvoltator imobiliar nu a ajuns dupăgratii din acest motiv, potrivit informaţiilor existente.

Singura strategie pe care o pot utiliza clienţii în momentulachiziţiei este de a achita automobilul numai în momentul livrăriiefective, potrivit consultanţilor din piaţă.

"Pentru a nu se confrunta cu astfel de situaţii, clienţii artrebui să achite un avans cât mai mic sau să plătească maşina numaidacă aceasta se află în curtea dealerului şi poate fi achiziţionatăîn aceeaşi zi", a spus Sebastian Guţiu, managing partner al caseide avocatură Schoenherr şi Asociaţii.

Guţiu a subliniat că în momentul unei achiziţii clienţii nu sepot proteja de astfel de situaţii decât prin contractul semnat.Dacă acesta nu este respectat, dealerul respectiv trebuie acţionatîn justiţie şi reclamat la protecţia consumatorului. Pe de altăparte, faţă de importator, în general dealerii au scrisori degaranţie.

Potrivit unui alt avocat, una dintre soluţiile care pot fiimplementate la nivelul unei reţele de dealeri este ca facturareamaşinii să se facă exclusiv de către importator, astfel, maşinaeste achitată direct la reprezentantul mărcii respective şi nu ladealerul local.

Atât Premium Auto, importatorul mărcilor Jaguar şi Land Rover,cât şi M Car Trading, importatorul Mitsubishi, ambele parte aŢiriac Holdings, au reziliat contractul de dealer cu Evo 10Motors, primul în decembrie 2009, iar al doilea în luna octombrie aanului trecut.

"M Car Trading este la rândul său parte vătămată în procesulpenal intentat companiei Evo 10 Motors, alături de restulreclamanţilor, fiind grav prejudiciată de faptele penale de naturăeconomică ale reprezentanţilor acestei societăţi", a spus AnaMatei, directorul de marketing al companiei.

Compania Evo 10 Motors a înregistrat în 2009 o cifră de afaceride aproape 2,6 mil. euro, în scădere cu 15% faţă de anul anterior,potrivit Ministerului de Finanţe, şi un profit net de 60.000 deeuro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO