Eveniment

Un nou cutremur legislativ? Deloitte România: Guvernul vrea un nou OUG pe Protecţia Consumatorului cu amenzi de până la 5% din cifra de afaceri pentru companii.

Un nou cutremur legislativ? Deloitte România: Guvernul...

Autor: Alex Ciutacu

03.02.2019, 16:00 14155

Guvernul pregăteşte o nouă Ordonanţă de Urgenţă, care aduce schimbări asupra unor acte normative din zona de Protecţia Consumatorului, care ar veni cu sancţiuni drastice, spun consultanţii Deloitte România.

În forma actuală a proiectului, sancţiunile aplicate pe noile acte normative s-ar încadra între 2% şi 4% din cifra de afaceri şi până la 5% pentru furnizorii de servicii.

„OUG care se anunţă pentru schimbarea unui număr de acte normative din zona de Protecţia Consumatorului vine cu sancţiuni exrrem de drastice, pentru că pare că nu ştim să mai facem amenzi decât din cifra de afaceri. Acest act vine şi duce la înăsprirea sancţiunilor prin amenzi între 2 şi 4% pentru companii, şi chiar de până la 5% pentru furnizorii de servicii. Se află în transparenţă, însă ridică nenumărate semne de întrebare. Impactul este destul de mare şi vorbim de impact în piaţa bancară, retail, furnizori de servicii”, explică Andreea Artenie, Partener Reff şi Asociaţii, membră a reţelei Deloitte Legal.

Mai mult, în forma actuală, proiectul propune sancţiune pe cifra de afaceri totală, chiar dacă neregulile au fost găsite într-un singur punct de lucru.

Proiectul vizează şi câteva aspecte reputaţionale care pot avea un impact negativ grav asupra companiilor.

„Noile modificări ar obliga un operator amendat să afişeze public pe uşa locaţiei timp de 30 de zile amenda primită. Poate duce la o afectare reputaţională serioasă şi trebuie luată în considerare”, spune Artenie.

Impactul modificărilor ce ar urma să fie aduse, corelate cu OUG 114, ar putea provoca un anumit haos în piaţă.

„Dată fiind şi efervescenţa pieţei bancare din cauza OUG 114, în opinia mea, această nouă ordonanţă pe Protecţia Consumatorului vine ca o lovitură suplimentară tot pentru ei. Deşi a fost un val masiv al litigiilor în faţa clauzelor abuzive, aceasta ar duce la o îngreunare suplimentară a sistemului”.

Proiectul de OUG publicat de ANPC conduce la înăsprirea sancţiunilor aplicabile, respectiv:

  • Amenzile ce pot fi impuse în baza OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor pot avea un cuantum cuprins între 2% si 4% din cifra de afaceri, pe lângă cazurile specifice indicate de ordonanţă (pentru care, în forma în vigoare, sunt prevăzute limite minime şi maxime între care poate fi dispusă amendă – între 200 RON şi 100.000 RON) şi pentru încălcări repetate şi încălcări grave (e.g. dacă fapta a avut ca urmare afectarea gravă şi în mod repetat a intereselor mai multor consumatori sau dacă fapta a avut ca urmare vătămarea sănătăţii sau a integrităţii corporale a unei sau mai multor persoane), precum şi în situaţia în care operatorul economic nu a adus la îndeplinire măsurile dispuse în termenele şi condiţiile stabilite prin procesele-verbale de sancţionare şi ca urmare a rămânerii definitive a hotărârilor instanţelor de judecată.
  • Măsurile dispuse prin procesele-verbale de constatare a contravenţiei se aplică la nivelul tuturor punctelor de lucru ale operatorului economic;
  • Operatorii economici vor fi obligaţi să afişeze pe uşa de la intrarea principală în unitate, pe o perioadă de 30 de zile, o informare cu privire la măsurile aplicate prin actele de control;
  •  
  • În cazul în care se dispune sancţiunea complementară privind închiderea definitivă a unităţii, agentul constatator va putea propune pentru societate, administrator şi asociaţii societăţii, interzicerea de a mai desfăşura activităţile prevăzute în Codul CAEN pentru care a fost sancţionată societatea, pentru o perioadă de până la 3 ani;
  •  
  • Sancţiunile ce pot fi impuse în baza Legii 363/2007 privind practicile comerciale incorecte pot ajunge până la maxim 3% din cifra de afaceri pentru unele practici comerciale incorecte (cele agresive şi cele care nu sunt înşelătoare), respectiv 4% din cifra de afaceri pentru practicile comerciale înşelătoare, precum şi pentru nerespectarea măsurilor impuse de ANPC.

Comun celor două acte normativ anterior amintite (i.e. OG 21 si L 363) este faptul că proiectul de OUG NU mai acordă operatorilor economici cărora le-au fost reţinute încălcări ale prevederilor acestor acte normative, facilitatea de a achita jumătate din minimul amenzii astfel stabilite.  

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO