Eveniment

Un nou tip de magazin se lansează în Romania. Noul concept vrea să schimbe un model de magazin care se găseşte peste tot în ţara noastră

Autor: Miruna Diaconu

03.12.2022, 16:02 25515

După modelul vechilor magazine de cartier, care aveau puterea de a aduna o comunitate în jurul lor, o mână de antreprenori au pus bazele OTOTO, un concept prin care vor să reinventeze ideea de magazin de cartier, oferind clienţilor atât produse create de micii producători independenţi, cât şi o experienţă, prin transformarea unităţilor în magazine-cafenea, o destinaţie în sine. Ce planuri au pentru viitor?

Conceptul OTOTO este o reimaginarea a magazinului general ca o platformă pentru branduri frumoase, independente, pe de o parte, şi o experienţă pentru comunitate, care împărtăşeşte aceleaşi valori, pe de altă parte. Dacă ne referim la semnificaţia denumirii – în japoneză, OTOTO înseamnă fratele mai mic şi face referire la relaţia cu brandurile pe care le reprezentăm şi admirăm.

Pe lângă denumire, designul minimalist şi filozofia OTOTO sunt, de asemenea, influenţate de cultura japoneză”, spune Raluca Simiuc, cofondator şi brand & communication la OTOTO. Cu un prim magazin în zona Amzei din Bucureşti, OTOTO a fost creat pentru a le da micilor producători români, care, de multe ori, nu au puterea financiară necesară să îşi deschidă propriul magazin de prezentare, şansa de a avea o vizibilitate mai bună în piaţă.

Mai ales că, în cazul unor categorii de produse, cum sunt articolele vestimentare, contactul direct pe care un consumator îl are cu produsul poate fi determinant în decizia de  achiziţionare. Mai mult, clienţii vin în magazinele businessului nu doar pentru experienţa cumpărăturilor, ci şi pentru ocazia de a sta la o cafea de la prăjitoriile locale. Raluca Simiuc spune că OTOTO este un magazin de cartier, cu branduri alternative, iar scopul acestui concept este să devină în sine o destinaţie pentru bucureşteni, dar şi pentru turişti. „Nu ne putem aştepta ca oamenii să ia timpul necesar descoperirii de branduri şi produse noi, pe care nu le-au văzut în reclame şi nu le cunosc încă, dacă nu le oferim o experienţă care să încurajeze această explorare şi disponibilitate de a îşi crea propriile păreri şi preferinţe.

Experienţa este elementul central, pornind de la cafeaua de specialitate şi continuând cu designul magazinului unde fiecare produs poate fi observat şi testat îndeaproape.” Un alt concept pe care antreprenoarea a vrut să îl integreze aici face referire la fontanella, piaţa centrală din oraşele italiene, ce recreează ideea de spaţiu public „unde comunitatea se simte ca acasă”. La OTOTO, acest element a luat naştere sub forma posibilităţii de a testa produse de îngrijire, în lavoarele fiecărei locaţii, ca într-un magazin specializat de cosmetice.

Din cele trei locaţii, magazinul de pe Calea Victoriei vine cu ceva în plus faţă de celelalte, având un etaj întreg unde pot fi găsite haine şi accesorii realizare din materiale sustenabile, atât ale producătorilor locali, cât şi a celor din afara ţării precum FREITAG, Patagonia, VEJA, Armed Angels, Dedicated, Brava, MUD Jeans.

Creştere organică

Povestea companiei a început în luna februarie a anului 2021, brandul fiind pornit de Ana Tanasă şi Radu Stanciu, cărora li s-au alăturat Mihai, Mihaela şi Raluca Simiuc. Mihai Simiuc, fondatorul Frufru, un business care comercializează alimente proaspete, a intrat în acţionariatul OTOTO la începutul acestui an, iar infuzia de capital a fost folosită pentru dezvoltarea reţelei de magazine. Această mutare a venit la scurtă vreme după ce Simiuc a ieşit din acţionariatul Fru Fru, după ce a vândut şi restul de acţiuni gigantului anglo-olandez din industria bunurilor de larg consum Unilever, care achiziţionase deja 75% din business în 2019. Ana Tănasă, cofondatoare a Ototo, a lucrat anterior pentru Fru Fru, ocupând de-a lungul a 12 ani mai multe poziţii, ultima fiind cea de manager comercial şi de operaţiuni.

Ea a plecat din companie în ianuarie 2021, când a şi intrat în antreprenoriat. „Investiţia de până acum în cele trei magazine a fost în jur de 1 milion de euro, pentru a putea crea o platformă pentru branduri independente, a oferi o experienţă ce face oamenii să simtă că au timp să descopere branduri şi produse noi si a pune la dispoziţie un spaţiu comunităţii ca să se întâlnească, fie plănuit, fie întâmplător – aşa cum era de mult în magazinele de cartier, când oamenii se întâlneau cu vecinii lor. Aşadar, investiţia a fost direcţionată către experienţa de care au parte oamenii odată ce păşesc în magazine şi către suportul brandurilor şi comunităţii. Nu am investit în publicitate – creşterea comunităţii online şi notorietatea brandului se întâmplă organic”, precizează Raluca Simiuc. La aproape trei ani de la deschiderea primului magazin, OTOTO numără astăzi trei magazine în Piaţa Amzei, Calea Victoriei şi Dorobanţi.

Produsele listate în magazinele businessului, care are un portofoliu de peste 300 de branduri europene, dintre care 100 sunt româneşti, acoperă o paletă largă de segmente, de la produse alimentare şi băutură, până la produse de înrgrijire personală şi pentru casă, accesorii şi articole de modă. „Selectăm brandurile, în primul rând, ţinând cont de valorile, calitatea, designul şi povestea lor. Dacă ar fi să numim câteva criterii, sunt branduri care nu fac compromisuri când vine vorba de calitatea produsului, design şi grija pentru oameni şi planetă, naturale, organice, plant-based, cu etichetă curată şi sustenabile, create în mod responsabil, cu o importantă componentă umană, autentice, oneste şi îndrăzneţe, să aibă o poveste, care poate fi spusă de oamenii pasionaţi care se află în spatele acelor branduri”, spune Raluca Simiuc. Ea adaugă că nu au o ţintă anume privind numărul de branduri la care îşi doresc să ajungă, dar partea cea mai importantă în selecţia partenerilor ţine de respectarea anumitor criterii pentru o selecţie cât mai bună şi actuală a acestora, care să fie relevante pentru stilul de viaţă al clienţior companiei.

„OTOTO are ca misiune principală partea de curatoriat de branduri, aşadar ne uităm constant după noi branduri, însă totodată, primim săptămânal cereri din partea acestora, în special din partea celor locale, de a fi expuse în magazinele noastre.” Planurile de dezvoltare ale OTOTO includ, pe termen scurt, extinderea în zona online, pentru a putea da posibilitatea a cât mai multor oameni să descopere brandurile din portofoliul OTOTO, iar pe termen lung, depăşirea graniţelor României cu acest concept. Pe viitor, antreprenorii se uită să deschidă magazine în afara Bucureştiului, în 2023 în Cluj şi Timişoara, însă există parteneri interesaţi şi în Sibiu, Oradea şi Braşov. „Cu ambiţia de a redefini magazinul de cartier, nu vedem o limitare în a deschide un OTOTO în toate cartierele unde ar fi relevant pentru oamenii din acele locuri, fie că acestea sunt în Bucureşti, în alte oraşe sau în afara ţării. Ne uităm la posibilitatea extinderii în ţări precum Austria sau Germania ca un prim pas, cu un Pop-up în Viena în primavara lui 2023”, mai spune ea.    ■

ÎN ŢARĂ ŞI PESTE GRANIŢE

Planurile de dezvoltare ale OTOTO includ, pe termen scurt, extinderea în zona online, pentru a putea da posibilitatea a cât mai multor oameni să descopere brandurile din portofoliul OTOTO, iar pe termen lung, depăşirea graniţelor României cu acest concept. Pe viitor, antreprenorii se uită să deschidă magazine în afara Bucureştiului, în 2023 în Cluj şi Timişoara, însă există parteneri interesaţi şi în Sibiu, Oradea şi Braşov.

 
 

„Cu ambiţia de a redefini magazinul de cartier, nu vedem o limitare în a deschide un OTOTO în toate cartierele unde ar fi relevant pentru oamenii din acele locuri, fie că acestea sunt în Bucureşti, în alte oraşe sau în afara ţării. Ne uităm la posibilitatea extinderii în ţări precum Austria sau Germania ca un prim pas, cu un Pop-up în Viena în primavara lui 2023.”

Raluca Simiuc, cofondator şi brand & communication la OTOTO

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO