Eveniment

Una din zece maşini care sunt implicate într-un accident este înmatriculată în Bulgaria

APIA susţine modificarea Codului rutier astfel încât să fie limitată circulaţia autovehiculelor înmatriculate în alte state şi conduse de către rezidenţi români, modificare realizată printr-o măsură inspirată din practica europeană. Mediafax Foto

APIA susţine modificarea Codului rutier astfel încât să fie limitată circulaţia autovehiculelor înmatriculate în alte state şi conduse de către rezidenţi români, modificare realizată printr-o măsură inspirată din practica europeană. Mediafax Foto

Autor: Bogdan Alecu

27.06.2014, 00:05 2015

Maşinile înmatriculate în Bulgaria, dar conduse de către cetăţeni români au fost responsabile de 8% din acci­den­tele produse anul trecut în România, cu toate că raportat la parcul auto naţional numărul acestora abia depăşteşte două procente.

„Din verificările efectuate a rezul­tat faptul că până la data de 31 martie 2014 în evidenţele Poliţiei Române se aflau implementate 109.928 de auto­ve­hicule înmatriculate în Bulgaria, care au fost oprite pentru control în trafic de către poliţiştii rutieri“, a spus subco­mi­sarul Răzvan Rădoi din cadrul Inspec­to­ratului General al Poliţiei Române.

În anul 2013 autovehiculele înma­tri­culate în Bulgaria au fost implicate pe teritoriul României în 942 de accidente de circulaţie soldate cu victime ome­neşti, dintre care, potrivit Poliţiei Româ­ne, în 691 de situaţii, adică în 73% din cazuri, vinovăţia a aparţinut con­du­că­torilor acestora. În total, anul trecut s-au produs 8.550 de accidente de circulaţie, din care au rezultat 1.859 de persoane decedate şi 8.155 de persoane grav rănite.

În total, în România sunt înmatri­cu­late 4,8 milioane de autoturisme şi vehi­cule comerciale. Raportat la acest nu­măr, maşinile înmatriculate în Bul­garia reprezintă 2,3%, însă calculat la nu­mărul de accidente, maşinile înma­triculate în Bulgaria reprezintă peste 11%. Mai mult, dacă se raportează la numărul de cazuri în care şoferul unei maşini înmatriculate în Bulgaria, din cele peste 8.500 de accidente, 8% au avut ca vinovat conducătorul unui vehicul înmatriculat la sud de Dunăre.

În acest context, Asociaţia Pro­du­că­torilor şi Importatorilor de Auto­mobile (APIA) din România sus­ţine limitarea autovehiculelor înmatri­culate în alte state. „APIA susţine modifica­rea Codu­lui rutier astfel încât să fie limi­tată circu­laţia autovehiculelor înmatriculate în alte state şi conduse de către rezidenţi români, modificare realizată printr-o măsură inspirată din practica europeană. Prin acest lucru se doreşte limitarea pro­ble­melor legate de siguranţa în trafic, dar şi a problemelor legate de decon­ta­rea asi­gurărilor“, au spus oficialii APIA.

Principala problemă a maşinilor înmatriculate în Bulgaria este faptul că acestea sunt deţinute oficial de cetăţeni bulgari, pe numele cărora sunt înscrise sute sau chiar mii de maşini, potrivit unor surse apropiate poliţiei, motiv pentru care în cazul unui incident rutier, identificarea conducătorului auto este foarte dificilă.

Astfel de măsuri au fost adoptate de mai multe ţări membre ale Uniunii Europene, tocmai pentru a permite identificarea uşoară a conducătorilor auto în cazul unui eveniment rutier, dar şi pentru eliminarea evaziunii fiscale.

Un vehicul înmatriculat într-un alt stat va plăti taxă de primă înmatriculare şi impozit anual în statul respectiv, nu în cel în care circulă, unde are obligaţia doar de a plăti taxa de drum. Românii au luat decizia de a înmatricula maşini în Bulgaria pentru a evita taxa de primă înmatriculare, care din 2007 încoace a cunoscut mai multe denumiri şi forme de calcul, astfel încât aceştia au contribuit la bugetul de stat al Bulgariei, şi nu la cel al României. Luând în calcul o taxă de poluare medie de 1.000 de euro, statul român a pierdut peste 100 de milioane de euro într-o perioadă în care a fost nevoit să reducă salarii, să taie din investiţii şi să contracteze împrumuturi de la Fondul Monetar Internaţional. În plus, statul pierde anual bani nu numai din neîncasarea taxei la prima înmatriculare, ci şi din impozitul anual care merge direct în bugetul bulgar. 

Printre ţările care au limitat circulaţia maşinilor conduse de rezidenţi dar înmatriculate în alte ţări se numără Olanda, Spania, Finlanda şi chiar Ungaria, unde cetăţenii obişnuiau să înmatriculeze maşini la mâna a doua în Slovacia.

Mai mult oficialii Ministerului Mediului spun că nu pot limita circulaţia acestor maşini, tocmai că România este membră a Uniunii Europene.

Potrivit legislaţiei maghiare „utilizatorul din ţară trebuie să înceapă procedura de înmatriculare a autovehiculului cu număr de înmatriculare străin pe care doreşte să îl utilizeze pe teritoriul ţării, în cel mult 30 de zile de la data obţinerii dreptului de proprietate, respectiv de la data importării autovehiculului. Dacă, în cadrul controlului efectuat pe drumurile publice sau la punctul de lucru, se constată că vehiculul nu a fost folosit legal, conform reglementărilor speciale stabilite prin Hotărârea de Guvern 138/19.07.2011 care face referire la Legea nr. I/1988. privind circulaţia pe drumurile publice, referitoare la exploatarea şi utilizarea, în ţară, a vehiculelor cu numere de înmatriculare străine, numerele de înmatriculare şi certificatul de înmatriculare străine se reţin la faţa locului şi se trimit, în termen de opt zile, cu menţionarea cauzei reţinerii acestora, la autoritatea pentru administrarea circulaţiei competentă, în funcţie de domiciliul, sediul, punctul de lucru al utilizatorului, din ţară, al autovehiculului sau al conducătorului auto“.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO