Eveniment

UNSAR: Mecanismul compensării directe va afecta negativ piaţa asigurărilor obligatorii RCA

UNSAR: Mecanismul compensării directe va afecta negativ...

Autor: Emil Popescu

19.01.2016, 00:00 107

"Ssistemul compensării sau decontării directe nu reprezintă o opţiune fezabilă care să îmbunătăţească sustenabil funcţionarea RCA pe termen mediu şi lung şi în avantajul tuturor părţilor implicate. Considerăm că această propunere contravine principiilor fundamentale ale răspunderii civile delictuale şi, în consecinţă, ale asigurării de răspundere civilă", arată UNSAR, într-un comunicat transmis ca reacţie la un proiect de lege potrivit căruia asiguratorii vor trebui să deconteze direct titularului poliţei de asigurare daunele în urma unui accident în care şoferul nu este vinovat.

Răspunderea civilă este angajată faţă de o terţă persoană păgubită, iar instrumentul asociat - asigurarea de răspundere civilă - este definit în consecinţă în Codul Civil. Practic, beneficiarul unei asigurări de răspundere civilă este întotdeauna terţul păgubit, asiguratul putând încasa despăgubirea doar dacă face dovada că a despăgubit persoana prejudiciată. Dar şi în acest caz este vorba de restituirea unei despăgubiri plătite ca urmare a unui prejudiciu suferit de terţa persoană şi nu de către asigurat, astfel că asigurarea obligatorie RCA este finalmente o asigurare de răspundere civilă, arată UNSAR.

"Sistemul de decontare directă adresează daunele materiale şi permite păgubiţilor să opteze între asigurătorul persoanei vinovate sau asigurătorul propriu (al păgubitului). Acest lucru va crea antiselecţie şi va pune presiune pe asigurătorii care plătesc riguros despăgubirile. Aceşti asigurători (care plătesc riguros) vor avea o presiune imensă asupra fluxului de numerar (pentru că vor plăti despagubiri în contul unor terţi, ca mandatari, pentru daune la care nu au poliţe şi nici prime). Luând în considerare modul în care se recuperează în prezent regresele, aceste companii ar avea probleme grave de lichiditate în câteva luni de zile", arată UNSAR.

Uniunea dă ca exemplu o companie care emite anual prime RCA de 400 milioane lei. Dacă toţi asiguraţii acesteia care au daune RCA cauzate de terţi vor recupera daunele de la companie suma este estimată la 150-200 milioane lei pe an, la care se adaugă obligaţiile de plată pentru poliţe RCA emise de compania respectivă, prognozate la 320 milioane lei pe an. La toate aceste costuri se adaugă cheltuielile de achiziţie şi administrare pentru daunele respective.

"Asigurătorii vor pierde controlul gestiunii daunelor RCA (gestiunea va fi facuta de alţi asigurători mandatari), până la urmă obiectul principal de activitate al unei companii de asigurări, ceea va duce la creşterea daunei medii şi implicit la creşterea pretului RCA. Toate celelalte costuri mai sus menţionate (costul creditării cu flux de numerar, costul administrării daunelor de către asigurători terţi, costul lipsei de control în gestiunea daunei medii) trebuie să se regăsească în pretul final, altfel pierderile RCA se vor agrava semnificativ. Legislaţie în domeniu există şi este echilibrată, iar poziţia UNSAR referitoare la cei care nu respectă regulile este că aceştia trebuie să suporte consecinţele prin aplicarea penalizărilor de către autoritatea de reglementare", notează reprezentanţii asigurătorilor.

Asiguraţii vor cumpăra RCA sau vor încerca să recupereze prejudiciile de la companiile cu servicii de calitate superioară, acesta fiind teoretic avantajul principal al sistemului. Însă, efectele introducerii unui sistem de decontare directă la RCA modifică fundamental mecanismele de funcţionare RCA şi vor genera costuri suplimentare atât pentru asiguraţi, cât şi pentru asigurători, potrivit sursei citate.

Impactul instituirii acestei proceduri pe piaţa RCA va conduce la deschiderea unui număr mare de dosare de dauna. Deşi toate companiile de asigurări vor fi afectate, jucătorii cu o reputaţie pozitivă şi care îşi respectă obligatiile de plată a despagubirilor vor fi în mod clar dezavantajaţi, percepţia asupra lor având de suferit ca rezultat al alinierii costurilor de instrumentare şi implicit a primelor (consecinţa directa fiind cresterea acestora), ca urmare a situaţiei create de alţi jucători, aflaţi fie în faliment sau situaţii de dificultate, prin politici de tarifare dezechilibrate, mai arată UNSAR.

UNSAR consideră că este necesar ca jucătorii care nu respecte regulile în ceea ce priveşte obligaţiile de despăgubire să suporte consecinţele, prin conformarea cu sancţiunile aplicate de către autoritatea de reglementare în baza legislaţiei existente în domeniu.

Potrivit unui proiect de lege iniţiat de deputatul independent Daniel Oajdea, asiguratorii vor trebui să deconteze direct titularului poliţei de asigurare daunele în urma unui accident în care şoferul nu este vinovat.

"Dacă va fi adoptat, va corecta parţial piaţa asigurărilor auto obligatorii din România. Concret, propun modificarea Legii 136/1995 a asigurărilor şi reasigurărilor, astfel încât asiguratorul să deconteze direct titularului poliţei eventualele daune pe care acesta le are la vehicul atunci când autovehiculul său nu este vinovat de producerea accidentului. Astfel, asiguraţii vor beneficia de o protecţie reală şi sunt motivaţi să încheie poliţe RCA obligatorii la firme care dau dovadă de bonitate şi seriozitate", a declarat Oajdea, joi, într-o conferinţă de presă.

Deputatul a explicat că prin această modificare legislativă se evită situaţiile dificile, în care în cazul unui accident sunt implicate persoane care au maşini înmatriculate în alte ţări sau sunt asigurate la societăţi rău-platnice.

"În prezent, persoana păgubită trebuie să lupte cu diverse firme de asigurări pentru a reuşi să-şi repare autovehiculul. Multe dintre acestea sau întârzie cu procesul de decontare a reparaţiei, sau indică diverse service-uri care fac reparaţii de proastă calitate, decontând mai puţin decât ar fi necesar pentru reparaţia daunei", a mai spus deputatul.

Actualul sistem nu oferă o competiţie onestă între asiguratori şi facilitează rămânerea pe piaţă a unor firme de asigurări care oferă servicii de proastă calitate şi păcălesc păgubitul, este de părere Oajdea.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO