Eveniment

Veniturile suplimentare din TVA se duc pe deficitul suplimentar la pensii. Deficitul bugetului de pensii a trecut de 11 miliarde de lei la şapte luni

Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Autor: Iulian Anghel

09.10.2015, 00:07 753

Bugetul de pensii rămâne piatra de moară legată de gâtul bu­ge­tului de stat şi, în lipsa creş­terii pu­ternice a angajă­ri­lor în eco­no­mie şi a salariilor, va ră­mâne aşa pentru mult vreme.

Datele Institutului Naţional de Statistică arată că, la şapte luni din an, bugetul de stat a finanţat bugetul asigurărilor sociale cu 11,57 mld. lei, ceea ce, la cheltuieli to­ta­le de 31,8 mld. lei, înseamnă un de­ficit al buge­tului asigurărilor sociale de stat de 36,3%.

Pe fondul reducerii cu cinci puncte a CAS datorată de angajatori, de la 1 octom­brie 2014, veniturile bugetului de pensii s-au redus corespunzător. În acest an, veniturile înca­sate de la angajatori de 14,4 mld. lei sunt, la şapte luni, cu 2,1 mld. lei mai mici decât cele încasate în primele şapte luni din 2014 (un minus de 14,5%). În aceeaşi vre­me, pe fondul creşterii salariului minim şi a nu­mărului de an­gajaţi (un plus de 147.000 de noi job-uri în primele şapte luni din an) au cres­cut şi contribuţiile din par­tea asigu­ra­ţi­lor cu aproa­pe 300 mil. lei, până la 6,1 mld. lei, compa­ra­tiv cu primele şapte luni din 2014.

Însă, cum şi pensiile au crescut, sistemul a trebuit să găsească noi surse şi le găseşte în zo­na bugetului de stat pentru că mai mult nu poa­te extrage din zona de contribuţii. Aşadar, totalul contribuţiilor (angajatori şi asi­­guraţi) a scăzut în primele şapte luni, an/an, cu 1,9 mld. lei (un minus de 2,1 mld. lei la angajatori şi un plus de 300 mil. lei la asi­guraţi), dar cheltuielile totale cu pensiile au crescut cu 1,6 miliarde de lei.

Prin urmare, subvenţiile de la bugetul de stat au fost majorate şi sunt, în primele şapte luni din an, cu 3,7 mld. lei mai mari decât cele acordate în perioada similară a lui 2014.

Spre comparaţie, veniturile suplimen­ta­re din TVA rezultate dintr-o mai bună co­lec­tare şi din creşterea consumului au fost, la şapte luni (an/an), de 4,5 mld. lei. Dacă so­co­tim că bugetul asigurărilor de să­nă­tate a pri­mit şi el în şapte luni subvenţii de 700 mil. lei, putem spune că ve­niturile su­pli­mentare din TVA s-au dus în în­tre­gime spre sub­ven­ţiile care se majorează. Şi atunci de un­de ex­ce­den­tul de 7,4 mld. lei, la şapte luni? Din în­ca­sări mai bune şi din alte surse – impozit pe sa­larii (plus 1,7 mld. lei) pe profit (plus 900 mil. lei), accize (plus 900 mil. lei), dar şi din ne­efec­tuarea cheltuielilor cu investiţiile (mi­nus un miliard de lei cheltuieli de capital).

Ceva mai bine stă buge­tul fondului naţional unic de asi­gurări de sănătate.

Subvenţiile pen­tru acest fond s-au înjumătăţit la şapte luni, com­parativ cu perioada smiliară a anului trecut, ca urmare unor venituri mai mari. Veniturile totale din contribuţii au fost în ianuarie – iulie cu 1,2 mld. lei mai mari iar cheltuielile identice (12,9 mld. lei). Prin urmare, bugetul de stat a acordat subvenţii de doar 740 mil. lei, faţă de 1,4 mld. lei, în primele şapte luni din 2014.

Bugetul fondului de şomaj a trecut pe excendent, în prima parte a anului. Bugetul are un excedent, la şapte luni, de 240 de milioane de lei, la venituri totale de un miliard de lei. În primele şapte luni din anul 2014 bugetul de stat acordase şomajului subvenţii de 275 mil. lei, la venituri de 1,1 mld. lei, ceea ce înseamnă că anul acesta sunt acordate mai puţine indemnizaţii de şomaj, deşi rata şomajului (BIM) nu variază spectaculos – 7% în iulie şi 6,8% în iulie 2015. În primele şapte luni din an fondul de şomaj a cheltuit 786 mil. lei, faţă de 961 mil. lei în perioada corespunzătoare a lui 2014.

 

La cheltuieli totale de 31,8 miliarde de lei, în primele şapte luni, acest lucru înseamnă un deficit al bugetului asigurărilor sociale de stat de 36,3%.

Pe fondul reducerii cu cinci puncte a CAS datorată de angajatori, de la 1 octombrie 2014, veniturile bugetului de pensii din contribuţii s-au redus între ianuarie – iulie, an/an, cu 1,9 mld. lei. De la angajatori s-a strâns cu 2,1 mld. lei mai puţin, iar de la asiguraţi cu 300 mil. lei mai mult. Reducerea veniturilor şi creşterea cheltuielilor au obligat bugetul de stat să-şi majoreze subvenţiile cu 3,7 mld. lei.

Întructât veniturile totale din contribuţii au fost în ianuarie – iulie 2015 cu 1,2 mld. lei mai mari comparativ cu primele şapte luni din 2014, iar cheltuielile identice (12,9 mld. lei), bugetul de stat a acordat bugetului sănătăţii subvenţii de doar 740 mil. lei, faţă de 1,4 mld. lei în primele şapte luni din 2014. Angajatorii au plătit CASS cu 585 de milioane de lei mai mult, iar asiguraţii cu 628 de milioane de lei mai mult. Veniturile totale ale Fondului unic de asigurări sociale de sănătate strânse din contribuţiile de asigurări au fost de 11 mld. lei la şapte luni.

La venituri de un miliard de lei, bugetul de şomaj este în 2015 pe excedent, faţă de primele şapte luni din anul 2014 când era pe deficit, iar bugetul de stat îi acordase subvenţii de 275 de milioane lei, la venituri de 1,1 miliarde de lei.

Acest lucru înseamnă că, în primele şapte luni din an au fost acordate mai puţine indemnizaţii de şomaj, deşi rata şomajului (BIM) nu variază spectaculos – 7% în iulie 2014 şi 6,8% în iulie 2015. În primele şapte luni din an fondul de şomaj a cheltuit 786 mil. lei, faţă de 961 mil. lei în perioada corespunzătoare a lui 2014.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO