Eveniment

Vremurile tulburi forteaza jucatorii de pe piata imobiliara si cea auto sa-si schimbe calculele

Vremurile tulburi forteaza jucatorii de pe piata imobiliara si cea auto sa-si schimbe calculele
09.10.2008, 20:17 21

Jucatorii de pe piata imobiliara sunt printre cei mai afectati de problemele financiare la nivel global, consultantii anuntand ca au in prezent mai multe mandate de vanzare decat de achizitii.

Avocatii specializati pe piata de real estate si consultantii imobiliari sunt in cautare de potentiali cumparatori de proprietati in Romania, unde balanta s-a inclinat in acest an de partea cumparatorilor cu acces la lichiditati, care pot obtine preturi mai mici la achizitii.

Majoritatea consultantilor prezenti la targul imobiliar Expo Real organizat in aceasta saptamana la Munchen au declarat ca au in prezent mai multe mandate de vanzare decat de achizitii.
Printre casele de avocatura care au avut reprezentanti la Expo Real se numara Badea Clifford Chance, bpv Grigorescu, Salans, Schoenherr, Tuca Zbarcea & Asociatii sau Wolf Theiss, in timp ce firmele de consultanta imobiliara au avut aproape in unanimitate oameni la acest eveniment, care a adunat aproximativ 1.900 de expozanti si circa 24.000 de vizitatori in trei zile.
In contextul crizei financiare internationale, chiar si firmele cunoscute drept giganti imobiliari sunt reticente in atacarea unor piete noi, cu toate ca acestea par mai atractive in contextul actual.
"Am analizat Romania si este o tara care ne intereseaza, dar in urmatoarele 6-9 luni nu vom face nicio investitie acolo. Asteptam sa vedem evolutia pietei", au declarat pentru ZF reprezentantii JPMorgan prezenti la targ.
Situatia nu este singulara, investitorii fiind mult mai atenti la riscurile pe care si le asuma in momentul intrarii pe o noua piata, mai ales ca o astfel de decizie este luata doar in conditiile obtinerii unor randamente superioare fata de pietele mature.
In aceste conditii, dezvoltatorii care si-au propus sa vanda proprietatile dezvoltate imediat dupa finalizare pentru a incepe proiecte noi, vor trebui sa-si ajusteze preturile. Pe fondul unei posibile scaderi a preturilor, neconfirmata inca de tranzactii, fondurile de investitii care au cumparat la randamente record in 2007 si chiar la inceputul acestui an, se trezesc in situatia sa aiba in portofoliu proprietati a caror valoare este sub pretul de achizitie.
Pe de alta parte, si dezvoltatorii cu proiecte aflate in faze incipiente de executie vor avea dificultati in obtinerea de finantari bancare, in special acei investitori care au achizitionat si terenurile cu ajutorul creditelor, care ar putea fi la randul lor fortati sa vanda sub presiunea bancilor finantatoare.
In acelasi timp, tot mai multi jucatori apreciaza ca aceasta criza ii afecteaza si pe potentialii cumparatori de apartamente. Astfel, ritmul lent de vanzare a locuintelor ar putea continua si chiar adanci, afectand atat dezvoltatorii de ansambluri rezidentiale cat si investitorii in apartamente off-plan.
In acest context, firmele de consultanta imobiliara, in special cele focusate pe vanzarile de locuinte, nu vor mai inregistra cresterile de 30-50% a afacerilor din ultimii ani si pe fondul scaderii numarului de tranzactii de investitii, cu cladiri de birouri sau centre comerciale.
 
Unda de soc din real estate
  • Ritmul lent de vanzare a locuintelor ar putea continua, afectand atat dezvoltatorii cat si investitorii in apartamente off-plan;
  • Investitorii care au cumparat terenuri prin credite bancare au dificultati in obtinerea unor finantari suplimentare pentru dezvoltare;
  • Dezvoltatorii care si-au propus sa vanda proprietatile imediat dupa finalizare pentru a incepe proiecte noi vor trebui sa-si ajusteze preturile;
  • Consultantii imobiliari, in special cei focusati pe vanzarile de locuinte, nu vor mai inregistra cresterile din ultimii ani;
  • Companiile care nu au asigurata finantarea pentru proiectele de dezvoltare, in special in retail si rezidential, o vor obtine mult mai greu si mai scump;
  • Fondurile de investitii care au cumparat la randamente record in 2007 si chiar la inceputul acestui an au proprietati supraevaluate.
 
Producatorii si importatorii auto se asteapta ca in acest an piata sa stagneze sau chiar sa scada fata de anul trecut, vanzarile fiind afectate de devalorizarea leului si inasprirea conditiilor de creditare.
 
Presedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) Ernest Popovici spune ca estimarile initiale cu privire la o crestere de 5% a pietei auto nu vor fi atinse.
"Cu cat si daca va exista o scadere nu se poate spune inca. Cu toate acestea, vor exista si segmente ale pietei care vor creste. In ultimele trei luni importurile au fost semnificativ afectate de vanzarile de masini la mana a doua din Vest. Momentan nu putem spune daca vor fi pe minus sau pe plus", a spus Popovici.
O incetinire a ritmului de crestere a pietei auto este estimata si de catre Viorel Niculescu, fostul sef al Romcar, importatorul Ford in Romania.
"In conditiile actuale importurile de autoturisme vor creste cu cel mult 10% in acest an, in timp ce modelele de 10.000 de euro din segmentul Daciei Logan vor fi cele mai afectate", a subliniat Niculescu, directorul general al ATT, dealer Land Rover si Jaguar.
In primele opt luni ale anului vanzarile de autovehicule au crescut cu 1% fata de anul trecut, la un volum de 239.084 de unitati, in contextul in care importurile au avansat cu aproape 10%, fiind sustinute in principal de vehiculele comerciale, in timp ce vanzarile Dacia au coborat cu 11%, la putin peste 61.000 de unitati.
"Piata auto va fi cu siguranta afectata de mediul economic actual, in contextul in care nicio companie mare nu este localizata in Romania, acestea facand parte din grupuri multinationale, care au centrele in tarile vest-europene, sau in Statele Unite. Industria auto de la noi a fost in principal afectata de importurile de masini second-hand", a spus presedintele APIA.
Pana la mijlocul acestei saptamani importatorii nu au luat nicio decizie cu privire la modificarea targetului de vanzari pentru anul in curs, sau revizuiri de bugete.
"In ceea ce priveste Romcar (importatorul Ford pe piata locala - n. r.), momentan evaluam situatia si nu s-a luat o decizie cu privire la reestimarea targetului de vanzari pe anul in curs", a subiniat Dragos Magdalina, care estima vanzari de 26.000 de unitati pentru Ford in acest an, in crestere cu 20% fata de anul precedent. El considera ca si inchiderea bursei de la Bucuresti de miercuri, in urma scaderii de pana la 15% a principalelor titluri tranzactionate, ar putea influenta negativ si vanzarile de autovehicule.
"Momentan exista un moment de panica instaurat de criza bursiera, plus un curs mare, elemente care nu pot decat sa afecteze piata auto. Se poate spune ca nu va exista o crestere anul acesta daca leul nu se va aprecia in raport cu euro si conditiile de creditare. Criza actuala va afecta atat vanzarile modelelor autohtone cat si a celor din import", a spus Magdalina.
Cel mai afectat segment al pietei va fi cel de "10.000 de euro", care se afla deja in scadere datorita importurilor de masini la mana a doua.
"Toata lumea va fi afectata de criza de pe piata bursiera, in special pe "omul de rand", care achizitioneaza masini de 10-15.000 de euro, in timp ce clientii de masini de lux vor fi mai putin afectati. Segmentul premium al pietei locale a crescut deoarece volumul sau este in continuare unul scazut", a spus Viorel Niculescu.
Ponderea leasingului a inregistrat in primele opt luni o scadere in ceea ce priveste vanzarile de autoturisme de import, de la 35% la 33%, dar a crescut in randul producatorilor autohtoni, de la 12% la 15%.
"Majoritatea celor care au achizitionat un automobil in leasing si-au facut un calcul la inceputul finantarii, in timp ce dobanzile au inceput sa urce. Majoritatea si-au calculat sa plateasca pana in 30% in plus pentru un automobil ca sa-l achizitioneze in leasing, dar acum s-ar putea sa plateasca chiar si pana la 60% in plus, valoare care nu toata lumea si-o va permite. Pe langa faptul ca societatile de leasing vor acorda mai greu finantare, acestea vor atrage fonduri tot mai putine datorita crizei de lichiditati", a spus Niculescu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO