Eveniment

ZF 15 minute cu un antreprenor, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Irina Schrotter, designer şi proprietara a două fabrici cu 800 de salariaţi: Industria textilă nu poate oferi salarii mai mari, de aceea pierdem mână de lucru

Autor: Miruna Diaconu

27.12.2022, 11:38 316

În producţia de îmbrăcăminte, un salariat câştiga în medie în octombrie 2022 doar 2.284 de lei, aproape la jumătate faţă de media pe economie, de 4.008 lei.

Irina Schrotter, designer şi fondatoarea brandului cu acelaşi nume, care administrează două fabrici în zona Moldovei, spune că industria textilă pierde constant mână de lucru, iar un motiv pentru asta îl reprezintă salariile mici oferite de angajatorii din domeniu oamenilor din industrie.

„Industria noastră este o industrie care nu poate oferi salarii foarte mari, aici avem o problemă şi acesta este un motiv pentru care pierdem mână de lucru. Angajatul se duce acolo unde poate să câştige mai mult”, spune Irina Schrotter, în  cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank. Deşi fabricile locale au început să preia comenzi mult mai complexe, ce necesită mai mult lucru manual şi angajaţi mai pregătiţi, antreprenoarea spune că salariile nu pot creşte mult peste nivelul actual dat fiind preţul plătit de clienţi.

În producţia de îmbrăcăminte, un salariat câştiga în medie în octombrie 2022 doar 2.284 de lei, aproape la jumătate faţă de media pe economie, de 4.008 lei. Deşi salariul mediul din sector a crescut constant, mai degrabă ca urmare a majorării salariului minim pe economie decât din alte cauze, el a rămas în continuare printre cele mai mici. Sunt multe fabrici care şi astăzi îşi plătesc oamenii cu minimul pe economie. Este cazul mai ales al companiilor care lucrează în lohn. Irina Schrotter nu dezvăluie salariul plătit de ea în cele două fabrici.

Antreprenoarea adaugă că în industria din care face parte există o lipsă mare de forţă de muncă. În cele două fabrici pe care le administrează lucrează circa 800 de angajaţi, însă ar mai fi nevoie de încă 100-200 de persoane pentru a putea acoperi toată cererea venită de la clienţi.

„Problema e însă că noi lucrăm un produs la care avem nevoie de confecţioneri seniori, nu prea avem faze de lucru de nivelul 1-2. Iar seniorii în confecţii nu se formează uşor”, precizează ea.

Nevoia de personal este cu atât mai mare cu cât odată cu pandemia, multe companii din retailul de modă s-au orientat către fabricile din Europa, ceea ce a dus la o cerere suplimentară pentru jucătorii din industria textilă din România şi din alte state de pe Bătrânul Continent.

Cu toate că reorientarea producţiei de modă din China către Europa a reprezentat un avantaj pentru România, izbucnirea războiului de la graniţă a fost resimtiţă imediat în industria textilă, mai ales pe segmentul premium.

„Toată lumea a fost în şoc şi a urmat o perioadă de contracţie a vânzărilor în tot ceea ce înseamnă cumpărături. Timp de o lună, foarte multă lume nu ştia la ce să se aştepte şi reflexul primar e, în general, în astfel de situaţii, să scazi cheltuielile. Iar în domeniul nostru, mai ales pe segmentul premium, acest comportament s-a simţit imediat. Noi am avut o contracţie puternică atunci, am avut şi câteva luni în care comenzile date online au tot fost anulate. A trebuit să ne ajustăm activitatea şi să încercăm să facem lucrurile să funcţioneze”, explică Irina Schrotter.

Mai mult, 2022 a venit şi cu alte provocări legate de inflaţie, creşterea preţurilor la utilităţi şi combustibil. Problemele economice apărute în acest an, mai ales după doi ani marcaţi de pandemie, au determinat o serie de companii să îşi închidă activitatea în lipsă de lichiditate.

„Multe companii au fost nevoite să închidă pentru că nu au avut rezerve să reziste nici măcar 1-2 luni la tot ceea ce a presupun această creştere de preţuri. Venind după un an şi ceva de stres antreprenorial major generat de pandemie, unii antreprenori nici nu au mai rezistat psihic”, adaugă antreprenoarea.

Irina Schrotter a fondat în 1990 brandul de modă cu acelaşi nume. Produsele sunt realizate într-o fabrică proprie, dedicată acestui brand. Ea şi deţine şi o companie textilă care produce în sistem lohn. Sub brandul Irina Schrotter sunt deschise cinci magazine monobrand în România şi unul în Elveţia, conform celor mai recente date ZF.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO